فرمول حذف لوازم یدکی قاچاق از بازار


گروه صنعت و تجارت: «در سه ماه آینده باید بخش عمده کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه قطعات یدکی از بازار برچیده می شود». این وعده ای است که حمید محله ای، سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده است. طی هفته های گذشته و با آغاز طرح جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و غیراستاندارد از بازار، فرآیند حذف قطعات بی کیفیت خودرو در کشور سرعت بیشتری به خود گرفته است. پیش از این قطعات یدکی خودرو باید شناسه رهگیری دریافت می کردند و زمانی که کالایی دارای گارانتی باشد، براساس این شناسه قابل رهگیری خواهد بود. آنطور که سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده؛ در شیوه جدید علاوه بر شناسه کالا، خرید و فروش نیز ثبت خواهد شد و کد رهگیری برای قطعات لوازم خانگی سنگین اجرا شده است و گارانتی لوازم خانگی بر همین زیر ساخت سوار شده است.
براساس این گزارش از ۱۵ فروردین ماه فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز برای مقابله با کالاهای قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد آغاز شد و وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، اصناف، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان از جمله نهادهایی هستند که آمادگی برای همکاری در این زمینه را اعلام کرده‌اند. نخستین مرحله این طرح در زمینه لوازم یدکی خودرو است که سه محور در اجرا برای آن در نظر گرفته شد. در اقدام نخست براساس اعلام قبلی مبنی بر دریافت کد رهگیری برای باتری و کمک فنر خودرو، در صورتی که قاچاق یا تقلبی باشند از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شوند که این اقدام در چند استان آغاز خواهد شد و به‌تدریج در تمام استان‌ها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اقدام دوم وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت افزایش جریان شفافیت کالا در سامانه جامع تجارت است که براین اساس تعدادی از تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و توزیع کنندگان قطعات یدکی در این سامانه ثبت نام و صورت‌حساب خود را ارائه کرده‌اند که وزارتخانه بر تسریع و تکمیل این روند تاکید دارد. سومین محور اجرای این طرح، انتظام بخشی، ساماندهی و حرفه‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی عنوان شده است.
قاچاق 2 برابر واردات رسمی



دبیر انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور گفت: تعداد قطعات و لوازم یدکی خودرویی قاچاق موجود در بازار ۲ برابر میزان واردات رسمی آنها تخمین زده می‌شود و این مساله خطری برای تولید داخل است. آرش محبی‌نژاد در گفتگو با ایرنا افزود: واردکنندگان قاچاق نه فقط هزینه‌های گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و غیره را پرداخت نمی‌کنند، بلکه با وارد کردن قطعات تقلبی و بی‌کیفیت با جان و مال مردم بازی کرده و سایر قطعات خودرویی را نیز خراب می‌کنند و در یک کلام مخل اقتصاد کلان کشور هستند. این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: هفته گذشته در پنجمین جلسه مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی، گزارش‌های خوبی از برخورد پلیس با عوامل قاچاق و امحای آنها اعلام شد و وزارت صمت با طراحی سامانه‌ای، شناسایی و ردیابی کالاهای قاچاق را در برنامه دارد. وی اظهار داشت:‌ این طرح در فاز نخست با ۵۵ قلم از اقلام لوازم یدکی خودرو آغاز شده و انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور با قدرت از این طرح حمایت خواهد کرد.
محبی‌نژاد تاکید کرد:‌ تا زمانی که در حوزه عرضه و تقاضا (فروشگاه‌ها و مردم) تشخیص کالای قاچاق ممکن نباشد، این معضل به صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد، همچنین در این زمینه رسانه‌ها با آگاهی‌رسانی به عموم جامعه و تشریح طرح و ابزارهای آن رسالتی خطیر دارند تا از همان ابتدا مردم کالای بی‌کیفیت یا قاچاق خریداری نکنند. وی گفت: با اجرایی شدن طرح شناسه‌دار کردن کالاها، تولیدکنندگان داخلی و همچنین واردکنندگان مسوول کالای وارد شده به بازار هستند و چنانچه کالا قاچاق بوده یا بی‌کیفیت باشد باید پاسخگو باشند. دبیر انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور همچنین یادآور شد: با توجه به نصب بارکدهای خاص و ثبت اطلاعات تولیدکنندگان و واردکنندگان در سامانه جامع تجارت، احتمال کپی شدن یا جعل برچسب‌های یاد شده به حداقل می‌رسد.

کمبود قطعات یدکی در بازار
براساس طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرحله اول باید باتری و کمک فنر خودرو تقلبی از بازار جمع آوری شود. این طرح که به موجب پیشگیری از قاچاق کالا و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی می شود، اکنون وارد فاز دوم شده و به موجب آن 53 قلم کالایی نیز باید دارای شناسه و کد رهگیری شوند. در همین حال رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: کمبود قطعه در بازار باعث رشد ۷ تا ۸ درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو شده است. طرح برخورد با عرضه لوازم یدکی خودروی قاچاق و تقلبی و جمع آوری آنها از بازار 15 فروردین اجرایی شده است. علیرضا نیک آیین با اشاره به اینکه ما موافق طرح برخورد با فروش قطعات یدکی خودرو هستیم، افزود: اما متاسفانه نوع اجرایی این طرح ایراد دارد و هنوز تلاشی برای رفع ایرادات صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 40 درصد بازار قطعات یدکی در اختیار برند های تقلبی و قاچاق است، گفت: زمانی که این حجم از کالا را از بازار حذف می کنید باید جایگزینی برای آن تعریف شود . امروز هر کس جنسی هم دارد به دلیل نداشتن شناسه کالا تمایلی به فروش ندارد و همین امر بازار را با کمبود قطعه روبه رو ساخته است. به گفته نیک آیین، کمبود قطعه در بازار باعث رشد 7 تا 8 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو شده است. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تصریح کرد: مراحل دریافت کد شناسه هنوز برای صنف فروشندگان لوازم یدکی و تعمیرکاران ناآشناست کسی هم در این رابطه اطلاع رسانی لازم را انجام نمی دهد.
کارشناسان خواستار مبارزه جدی‌تر با مفرهای قاچاق و شبه‌قاچاق از جمله بازارچه‌های مرزی، ته‌لنجی، ملوانی و غیره هستند، زیرا در غیر این صورت قاچاقچیان بدون پرداخت عوارض، گمرکی، مالیات و غیره کالای بیشتری وارد کرده و سود بیشتری خواهند برد. پیش از این نیز مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اصلاحیه جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، اعلام‌کرد: در اصلاحیه جدید ارائه هر گونه خدمات به کالاهای قاچاق از طریق بیمه، گارانتی، خدمات پس از فروش، نصب و تعمیر جرم انگاری شده و مشمول مجازات است.