کاهش مرگ‌های کرونایی به زیر 20 نفر

در هفتمین روز از اردیبهشت ماه امسال آمار قربانیان کرونا پس از ماه‌ها مبارزه سخت و نفسگیر با ویروس کووید19 در نهایت با واکسیناسیون بیش از 148 میلیون جمعیت مشمول دریافت واکسن به عدد 17 مورد مرگ در روز رسید. نوسان شاخص‌های ابتلا، بستری و مرگ و میر از حدود دو هفته پیش فروکش کرده و موج اپیدمی همچنان با شیب نزولی مواجه است. دیروز برای مرتبه چندم رقم مرگ‌های کرونایی رکوردشکنی کرد و تنها 17 نفر از بیماران بدحال راهی آرامستان‌ها شدند. هرچند که طبق اعلام رئیس ستاد ملی کرونا حتی یک مورد مرگ بر اثر کرونا نیز نباید به عادی انگاری منجر شود، با این همه موج آرام کرونا به واسطه واکسیناسیون گسترده و پوشش بالای 80 درصدی آن در کشور ادامه دارد. هر چند هنوز مشخص نیست واریانت‌های بعدی چگونه نقشه اپیدمیولوژیک این ویروس را تعریف خواهند کرد؛ مسری‌تر و بیماری زا‌تر خواهد بود یا ضعیف‌تر شده و در سایه تزریق دوز چهارم واکسن فرصت یکه‌تازی‌اش گرفته می‌شود. در هر حال ما از 12 فروردین سال 99 تاکنون این نخستین باری است که بهار آرام کرونایی را تجربه می‌کنیم. آخرین‌بار 12 فروردین سال 99 بود که با فروکش کردن موج چهارم تعداد موارد فوت به 94 مورد کاهش یافت. علاوه بر این، تعداد موارد ابتلای جدید به بیماری نیز حول و حوش اعداد زیر 1200 بیمار در روز می‌چرخد. اوایل این هفته برای نخستین بار پس از حدود 24 ماه از شیوع پاندمی عدد مبتلایان جدید به زیر 700 مورد سقوط کرد. همچنین در 24 ساعت منتهی به روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۵۱ نفر از آنها بستری شدند. نکته قابل توجه دیگر در تحلیل آمارهای روزانه وزارت بهداشت کاهش قابل ملاحظه بیماران بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه است. به‌طوری که هم اینک یک هزار و ۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
این در حالی است که پیش از این تعداد بیماران بدحال بستری به عدد هزار نزدیک نشده بود. از طرفی بررسی رنگ‌بندی نقشه کرونایی نیز نشان می‌دهد، رنگ غالب زرد و آبی است و تنها دو شهرستان در وضعیت قرمز و 48 شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی به سر می‌برند. با وجود آنکه کشور روی موج آرام کرونا قرار دارد اما به این آمارها دقت کنید؛ تاکنون ۶۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۴۶۸ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۱۵۹ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۹۸۸ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع آمار تزریق واکسن در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۶۱۵ دوز رسید. بر مبنای این آمار حدود 38 میلیون نفر از افرادی که دوز اول واکسن کرونا را در ایران تزریق کرده‌اند، دوز سوم را نزده‌اند و حدود هفت میلیون نفرشان هم دوز دوم را تزریق نکرده‌اند. شواهد عینی نیز حکایت از این دارد که مراکز واکسیناسیون با وجود در دسترس بودن سبد متنوعی از واکسن‌ها خلوت شده‌اند و حتی برخی مراکز تعطیل‌اند چرا که مراجعه برای تزریق دوز سوم کم شده و به 50 هزار و 801 نفر در روز کاهش یافته است، در حالی که همچنان تأکید بر تزریق دوزهای یادآور ادامه دارد و حتی روز دوشنبه عصر معاون بهداشت وزارت بهداشت تزریق دوز چهارم واکسن را برای افراد بالای 80 سال به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها ابلاغ کرد. به نظر می‌رسد تزریق دوز چهارم به شکل پلکانی و با کاهش گروه‌های سنی تا پاییز ادامه داشته باشد. اما چرا استقبال از واکسن کرونا بخصوص دوزهای یادآور آن در کشور کم شده است. یکی از دلایلی که ذکر می‌شود تصور غلط بر این است که کرونا ضعیف شده و دو دوز واکسن سطح ایمنی مطلوبی را در جامعه ایجاد می‌کند. این در حالی است که طبق نتایج مطالعه‌ای که در هلث نیوز چاپ شده است، بدن شما پس از دریافت آخرین دوز واکسیناسیون و واکسن تقویتی به مدت سه تا چهار ماه در برابر کووید ۱۹ محافظت می‌شود و همچنان احتمال بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر کووید ۱۹ بسیار اندک است. از سوی دیگر مدیریت کرونا در ایران مورد تحسین مدیرکل منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفت. دکتر احمد المنظری گفت: ایران در دوران کووید ۱۹ اتباع افغانستانی را نیز تحت پوشش برنامه واکسیناسیون و درمان کووید ۱۹ قرار داد که جای تقدیر دارد.
دکتراحمد المنظری، در وبینار هم‌اندیشی با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و سفرای خارجی، گفت: تغییرات اقلیمی در جهان، منجر به افزایش ۲۳ درصدی بیماری‌ها شده است. المنظری در پایان با بیان اینکه ایران توانست با موفقیت چالش کووید ۱۹ را مدیریت کند، خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت امیدوار است که در ادامه اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در تمام کشورها، به ایجاد جامعه سالم‌تر به همه جوامع بشری، کمک کند.