تراز تجاری کشور در فروردین‌ماه مثبت شد

فرود عسگری در تشریح تجارت غیر نفتی ایران در فروردین اظهار کرد: در اولین ماه سال، صادرات غیرنفتی کشور به هفت میلیون و 324 هزار تن و به ارزش سه میلیارد و 699 میلیون دلار رسید که علی‌رغم کاهش 10 درصدی در وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد در ارزش رشد داشته
است.
وی افزود: واردات کشور نیز در فروردین ماه دو میلیون و 252 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 824 میلیون دلار بوده که رشد 10 درصدی در وزن و یک درصدی در ارزش نسبت به فروردین سال قبل داشته است.
معاون امور گمرکی گمرک در ادامه گفت: با توجه به صادرات سه میلیارد و 699 میلیون دلاری کشور و واردات دو میلیارد و 824 میلیون دلاری در فروردین 1401، تراز تجاری کشور، مثبت 875 میلیون دلار را نشان می‌دهد.


تراز تجاری 1400
گفتنی است بر اساس اعلام گمرک، علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها، تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲ میلیون تن کالا با کشور‌های جهان، رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند.
به گفته علیرضا مقدسی، رئیس‌کل گمرک ایران؛ تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است. ۱۲۲ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۴۸ میلیارد دلار، در سال ۱۴۰۰ به اقصی نقاط جهان صادر شد که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد
۴۱ درصدی داشته است.
میزان کالا‌های وارداتی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۳۶ درصدی در ارزش را به همراه داشت.
در سالی که گذشت بیش از ۴۰ میلیون تن کالا، به ارزش ۵۲ میلیارد دلار وارد کشور شد که عمدتا کالای اساسی، مواد خام و ماشین‌آلات تولید بودند.
رکورد صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ در حالی به دست آمد که سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه، توسط نظام سلطه علیه ملت ایران در این سال وضع و اجرا شد.
کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و فدراسیون روسیه ۵ کشور عمده طرف معامله واردات کالا به کشور و کشور‌های چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان ۵ کشور عمده مقصد کالا‌های صادراتی کشورمان در سال ۱۴۰۰ بودند.
کالا‌های عبوری خارجی از مسیر کشورمان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۸ درصدی، به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که پس از هفت سال مجددا کشور توانست به این میزان ترانزیت کالا بازگردد.
رشد ۹۰ درصدی معاملات نیما در فروردین
گفتنی است همزمان با مثبت شدن تراز تجاری کشور در فروردین ماه، عرضه و معامله ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما از ابتدای سال تاکنون از مرز سه میلیارد و 100 میلیون دلار گذشت.
براساس اعلام بانک مرکزی، عرضه و معامله ارز صادرکنندگان در سامانه نیما در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود ۹۰ درصد رشد نشان می‌دهد.
علی صالح‌آبادی رئیس ‌کل بانک مرکزی نیز با بیان اینکه درآمدهای ارزی حاصل از صادرات به‌ویژه حوزه نفتی وصول شده است، گفت: درآمدهای ارزی حاصل از صادرات‌ به‌ویژه صادرات نفتی وصول شده است و در همین فروردین ماه اوضاع خوبی در حوزه درآمدهای ارزی شاهد بودیم.
رئیس ‌کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم به تخصیص ۱۱ میلیارد دلاری ارز در فروردین ماه امسال اشاره و تأکید کرد: خوشبختانه نسبت به سال گشته در زمینه تخصیص ارز به جایگاه ارزشمند و قابل قبولی دست یافته‌ایم.
صالح‌آبادی همچنین تصریح کرد: بازار متشکل ارزی وضعیت خوبی دارد و در سامانه نیما قیمت‌ها از ثبات خوبی برخوردار است. بنابراین در زمینه تامین منابع ارزی هیچ مشکلی نداریم.