راه شهیدان حرم رضوی در خدمت به محرومان مشهد ادامه یابد

گروه سیاسی/ رئیس جمهور روز گذشته (جمعه) در دیدار خانواده شهیدان اصلانی و دارایی که در حرم مطهر رضوی به شهادت رسیدند، ضمن ابراز خرسندی از این دیدار در روز قدس و ماه مبارک رمضان، گفت: شهدای ما همه عزیز و چراغ راه هستند منتها نوع شهادت آنها متفاوت است. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با تمجید از جایگاه والای شهدای حرم مطهر رضوی، بر استمرار راه شهیدان اصلانی و دارایی و فعالیت‌های جهادی و اجتماعی آنها در خدمت به محرومان استان خراسان رضوی تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نحوه شهادت شهیدان اصلانی و دارایی به گونه‌ای بود که خیلی‌ها به حال این شهدا غبطه خوردند. آنان در مکانی مقدس، روزی مقدس و با زبان روزه به شهادت رسیدند و سعادت داشتند که به این شکل شهید شدند. آیت‌الله رئیسی ضمن آرزوی سلامتی برای حجت‌الاسلام پاکدامن که در این حادثه جانباز شده است، تصریح کرد: شهادت شهیدان اصلانی و دارایی هیچ وقت از یادها نمی‌رود و از آن شهادت‌هایی است که مشمول گذشت زمان نمی‌شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه شقاوت قاتل و این حد از حقد و کینه او نسبت به تشیع، امام رضا(ع) و روحانیت موضوع مهمی است، اظهار داشت: جریان تکفیری و داعش پشت این اتفاق بودند. علاوه بر شهادت، یک مظلومیت عمیقی در این رخداد وجود دارد که در تاریخ به هیچ عنوان فراموش نخواهد شد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به لزوم شناخت جایگاه شهدای این حادثه گفت: امروز شهیدان دارایی و اصلانی به عنوان نماد خدمت به مردم و روحیه جهادی معرفی شدند. تبدیل شدن چنین چهره‌هایی به نماد، در اثر تبلیغات نیست، بلکه این شهدا با توجه به نوع فعالیت و شهادت‌شان تبدیل به نماد و الگو شده‌اند.


رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت معرفی شخصیت شهیدان دارایی و اصلانی به مردم گفت: نام و یاد این شهدا و سیره زندگی ‌آنها باید ماندگار بماند تا معلوم شود چگونه رشد و پرورش پیدا کردند.
مسجد سیدی پایگاه حرکت‌های جهادی باقی بماند
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه رفیع خانواده این شهدا بخصوص همسران آنها اشاره کرد و گفت: شهیدان دارایی و اصلانی هم خودشان و هم خانواده‌شان در امتحان الهی نمره قبولی دریافت کردند. پاداش قبولی آنها این بود که تا آن لحظه‌ای که کارد و خنجر دشمن به قلب و وجودشان اصابت کرد، در سنگر دین‌مداری و ولایت‌مداری و خداخواهی قرار داشتند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جامعه ما نیازمند چنین نمادهایی است، تصریح کرد: آزمون و امتحان مسئولین در قبال این شهدا این است که تا چه میزان بتوانند پاسدار حرمت خون مطهر شهدا باشند و در ادامه این مسیر و راه نورانی حرکت کنند. دکتر رئیسی با اشاره به فعالیت‌های جهادی در مسجد سیدی مشهد که با محوریت تلاش‌های شهید اصلانی انجام می‌شد، گفت: مسجد سیدی باید پایگاه حرکت‌های جهادی باقی بماند و برنامه خدمت‌رسانی و جهادی این شهیدان دنبال شود و مسئولین استان نیز در این زمینه کمک کنند. با رفتن این شهدا نباید خلائی در خدمت‌رسانی به مناطق حاشیه‌نشین مشهد احساس شود، بلکه باید بیش از پیش در این زمینه فعال بود.
آیت‌الله رئیسی افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب همانگونه که شهید سلیمانی تأثیر بیشتری از سردار سلیمانی دارد، این شهدا نیز بیش از گذشته تأثیرگذار خواهند بود. رئیس جمهور فعالیت خیرین را یکی از جلوه‌های مردمی کردن دولت دانست و اظهار داشت: دولت به خیرین برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم کمک خواهد کرد.
گزارش سفر هیأت دولت به قزوین
بیستمین سفر استانی رئیس جمهور به استان قزوین، درحالی انجام شد که همچون سایر سفرهای استانی، بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی، نخستین برنامه رئیس جمهور پس از ورود به شهر قزوین بود. البته با این تفاوت که این بار کارخانه‌ای میزبان رئیس جمهور بود که 93 درصد از 1200 کارگر آن دارای معلولیت جسمی هستند؛ کارخانه محصولات بهداشتی فیروز.
افطار با کارگران کارخانه فیروز
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این بازدید که عصر چهارشنبه گذشته انجام شد، از نزدیک با مسئولان، کارگران و کارکنان این واحد تولیدی گفت‌وگو کرد و در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت. رئیس جمهور پس از بازدید از قسمت‌های مختلف، نماز مغرب و عشا را در کنار کارگران کارخانه فیروز اقامه کرد و در فضایی صمیمی، روزه خود را نیز به همراه کارگران این واحد افطار کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در دومین برنامه سفر، رئیس جمهور از مجموعه تاریخی دولت‌خانه صفوی قزوین بازدید کرد و طی آن، دستور آزادسازی این مکان از سوی مراکز و نهادهای دولتی را که در بخشی از آن مستقر هستند صادر کرد. آیت‌الله رئیسی به ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان استان قزوین دستور داد جابه‌جایی لازم را در اماکن خود انجام دهند تا این بنای تاریخی آزاد و در اختیار مردم قرار گیرد.رئیس جمهور استفاده از مجموعه دولت‌خانه صفوی را نیازمند مرمت جدی خواند و خطاب به مسئولان استانی گفت: برای تمام ۷ هکتار این مکان برنامه‌ریزی و طرحی جامع تهیه شود.
استفاده از رویکرد دانش بنیان برای توسعه قزوین
آیت‌الله رئیسی در دیدار با آحاد و اقشار مختلف مردم قزوین، دشت پهناور و حاصلخیز قزوین را یکی از ظرفیت‌های مهم استان دانست که باید کاری دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری برای استفاده مناسب‌تر از ظرفیت این دشت انجام شود.وی با بیان اینکه در گسترش و تقویت صنایع قزوین نیز باید با محوریت دانش و فناوری‌های نوین عمل کنیم، اولویت اصلی را احیای واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل خواند و اظهارکرد: آقای استاندار با همکاری کارگروهی که در وزارت صمت برای این مسأله فعالیت می‌کند، این کار را با جدیت دنبال کنند.
مردمی‌سازی دولت
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی مردم استان را رنج می‌دهد، تأکید کرد: عمیقاً باور دارم که آسیب‌های اجتماعی را با همکاری خود مردم می‌شود کاهش داد و رفع کرد. اساساً مردمی‌سازی دولت یعنی همین که در حوزه‌های مختلف از ظرفیت‌های خود مردم استفاده شود.  وی با طرح این سؤال که در مسأله مردمی‌سازی دولت و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، نقش دولت چیست؟ گفت: نقش دولت در سه اصل هدایت، نظارت و حمایت تعریف می‌شود. کار دولت تصدیگری خصوصاً در حوزه اقتصادی نیست. اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ایجاب می‌کند که خصوصی‌سازی را به شکل واقعی انجام دهیم. رئیس جمهور با بیان اینکه نحوه اجرای خصوصی‌سازی در دوره قبل خیلی‌ها را ناراحت کرد، افزود: وقتی مصادیق اجرای این قانون را بررسی کردیم متوجه شدیم که متأسفانه درست عمل نشده است. لذا تأکید کردیم که خصوصی‌سازی باید انجام شود، اما این اموال به کسی واگذار شود که دارای توانایی باشد و بعد از واگذاری هم نباید موضوع رها شود و مالکان جدید باید از طرف دولت مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند آن کارگاه و کارخانه و مجموعه را به خوبی اداره کنند.
اجرای سیاست‌های اصل 44 به شیوه درست
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی به اعتبار ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری باید اجرا شوند، اما نه به شکل قبل، اظهارکرد: این قانون باید به شکل دقیق و منطبق بر نص قانون اجرا شود تا به فعال کردن صنایع کشور، افزایش تولید و افزایش اشتغال بینجامد.
تکمیل بیمارستان 700 تختخوابی
رئیس جمهور درباره تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی در استان قزوین که حدود ۲۰ درصد پیشرفت دارد، گفت: بنای دولت مردمی بر این است که ابتدا پروژه‌هایی که ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت کار داشته‌اند، تکمیل شوند، اما با توجه به کمبود سرانه بهداشتی و درمانی در استان قزوین تکمیل این بیمارستان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وقف باید گره گشای مردم باشد
رئیس جمهور درباره موضوع موقوفات از جمله در استان قزوین تصریح کرد: مناطقی همچون استان قزوین موقوفات زیاد دارند. موقوفه برای این است که گره‌گشای مشکلات اقتصادی مردم مسلمان و کمک برای رفع آسیب‌های اجتماعی باشد. امروز هم باید موقوفات گره‌های اقتصادی، مسأله تولید، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال را حل و فصل کند. حتماً این مسأله را از نظر فقهی هم بررسی کنید، اما عمده موقوفات برای مسائل دینی و گره‌گشایی از مشکلات مردم انجام شده‌اند.
دولت، ستاد اجرایی کردن منویات رهبری
آیت‌الله رئیسی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان افزود: مخاطب سخنان دیروز(سه‌شنبه گذشته) رهبری همه ما هستیم. بنده بعد از هر سخنرانی ایشان در اولین جلسه دولت محورهای این سخنان را به عنوان مصوبه و مقرره اجرایی به اعضای دولت ابلاغ می‌کنم. امروز دولت، ستاد اجرایی کردن سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری است.رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در برخی عرصه‌ها مثل صنایع نظامی و هسته‌ای با وجود تهدید‌ها و تحریم‌های سنگین‌تر، توفیقات بیشتری داشته‌ایم، اما در صنایعی مثل خودروسازی به آن میزان موفقیت نداشته‌ایم، افزود: حتماً باید دستاوردهای علمی و فنی صنایع نظامی و هسته‌ای کشور به عرصه صنایع خودروسازی سرریز شود.
دلیل انجام سفرهای استانی در ماه رمضان
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان، نخست به این مسأله اشاره کرد که چرا سفرهای استانی در ماه مبارک رمضان دنبال شد و گفت: اکراه داشتم که در ماه مبارک رمضان برای شما زحمت ایجاد کنم و سفر داشته باشم، لکن هر چه کردم تا به خودم بقبولانم که سفر را برگزار نکنیم، دیدم اینکه سفر را برگزار کنیم و اجرای مصوبات آن الان کلید بخورد، بهتر از این است که چند ماه دیگر این اتفاق بیفتد.
مدل معمول اداری برای حل مشکلات جوابگو نیست
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اولین شرط برای تحول این است که خود مدیر تحول‌خواه و تحول‌گرا باشد والا تحول اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: مدل معمول اداری برای پیگیری امور که منتظر است تا همه مقدمات لازم فراهم شود تا کاری انجام بگیرد، برای تحول جوابگو نیست. اینجاست که اهمیت نقش یک مدیر تحول‌گرا مشخص می‌شود که معطل ترتیبات اداری معمول نمی‌ماند.
تأکید بر رونق دشت قزوین
وی خطاب به مدیران و کارگزاران دولت با بیان اینکه توقع همه مردم از شما این است که واقعاً کاری متفاوت انجام دهید، گفت: دشت قزوین ظرفیت بسیار مهمی برای استان قزوین به حساب می‌آید که رهبر معظم انقلاب نیز توجه ویژه‌ای به آن دارند و به من فرمودند که اینجا باید نمونه عالی کشاورزی دانش‌بنیان شکل بگیرد.
خصوصی‌سازی، رهاسازی نیست
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به مشکلات شرکت کنتورسازی قزوین اظهارکرد: واگذاری این شرکت در سال ۸۶ به شکل صحیح انجام نشده و از همان خصوصی‌سازی‌هایی است که صدای همه را درآورد. در نتیجه این واگذاری ۹۰۰ کارگر آنجا تبدیل به ۹۰ کارگر شد. این اسمش خصوصی‌سازی نیست، رهاسازی است. باید به این مسأله رسیدگی کرد. در یک مقطعی با این نحوه خصوصی‌سازی به کشور جفا شد. رئیس جمهور ادامه داد: تعداد قابل توجهی کارخانه فعال و پررونق، به دلیل بی‌توجهی و بعضی از مسائلی که اتفاق افتاد و خصوصی‌سازی‌های نامناسب مثل روند واگذاری کارخانه کنتورسازی، دچار مشکل و حتی تعطیلی شدند. دولت نباید واگذاری یک واحد تولیدی به بخش خصوصی را به معنای پایان کار ببیند، اینجا تازه شروع حمایت و نظارت دولت است.
وی از استاندار قزوین خواست با همکاری کارگروه احیای واحدهای صنعتی مشکلات مجموعه‌هایی مثل کنتورسازی را سریع‌تر برطرف کنند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته خدمات بسیاری در کشور انجام شده و بزرگواران زیادی برای کشور زحمت کشیده‌اند، افزود: یکی از کسانی که خیلی برای کشور زحمت کشید و در دوران سخت اسارت در بند بعثی‌ها به همه امید می‌داد، آقای ابوترابی بود. امروز نباید با حرف‌ها و نوشته‌ها، ترک فعل یا بعضی از اقدامات‌مان مردم را ناامید کنیم. بزرگترین گناه امروز ناامید کردن مردم است.
برنامه دولت برای تبدیل ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی
رئیس جمهور در نشست خبری پایان این سفر، به اقتضائات بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تکلیف دولت در قانون بودجه است. در این زمینه لازم است با مدیریت دقیق تکلیف قانونی انجام شود و در عین حال با مدیریت بازار و سایر تدابیر پیشگیرانه از هر گونه فشار به زندگی و معیشت مردم جلوگیری شود.رئیسی افزود: حتماً در چند روز آینده هم گزارش لازم را نسبت به وضعیت بودجه ۱۴۰۱ و اقداماتی که دولت برای اجرای این قانون می‌خواهد انجام دهد به اطلاع مردم عزیز می‌رسانیم و هم نوع مدیریتی که باید نسبت به وضعیت بازار صورت گیرد تا مردم گله‌مند نباشند، با دقت اعمال خواهد شد. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مدیریت بر بازار نه دغدغه روزانه بنده، بلکه دغدغه هر لحظه بنده است، گفت: واقعاً هر شب که به منزل می‌روم شاید تا پاسی از شب تلفن‌های بنده فقط در ارتباط با مسأله وضعیت قیمت‌ها و مدیریت بازار با هدف حمایت از معیشت و زندگی مردم است. وعده ما با مردم عزیز این است که کارهایی که باید انجام شود با آنان در میان بگذاریم و غیاباً تصمیم نگیریم. لذا به وزرا تأکید کردیم اطلاعات لازم را به مردم بدهند.
وی تأکید کرد: حتماً در چند روز آینده این اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و نحوه کار با مردم عزیز، با بازاریان و با فعالان اقتصادی در میان گذاشته می‌شود تا آنان هم در جریان قضیه باشند.