بلومبرگ: غرب با تحریم نفتی روسیه خودکشی نکند!

  سرویس خارجی-
در حالی که اختلاف‌ها در اروپا بر سر طرح تحریم نفت و گاز روسیه به بالاترین حد خود رسیده و برخی کشورهای اروپایی حتی گفته‌اند، آن را وتو می‌کنند، خبرهایی از عقب‌نشینی اتحادیه اروپا منتشر شده است. پایگاه اینترنتی «بلومبرگ» هم هشدار داده تحریم نفت روسیه یعنی خودکشی اقتصادی غرب!
اروپا و آمریکا در کنار حمایت‌های گسترده اطلاعاتی، نظامی، رسانه‌ای، سیاسی و... از اوکراین در جنگ با روسیه، یک جنگ عظیم اقتصادی را نیز علیه این رقیب دیرینه خود آغاز کرده تا شاید، با پنهان شدن پشت «کمک به متحد» بتواند یکی از رقبای قَدَر خود را از سر راه بردارد. این تحریم‌ها طوری است که اکنون، روسیه را طی کمتر از یک ماه، به تحریم شده‌ترین
کشور جهان تبدیل کرده و غربی‌ها به طور روزانه تحریم‌های جدیدی را در حوزه‌های مختلف علیه افراد، نهادها و شرکت‌های روسی تحمیل می‌کنند. به گفته کارشناسان حساس‌ترین حوزه تحریمی مربوط به حوزه انرژی است و چون غرب به انرژی روسیه به شدت محتاج است، خود دچار مشکلات بزرگی دراین حوزه خواهد شد. اتحادیه اروپا هفته گذشته بود که اعلام کرد واردات نفت روسیه تا 6ماه آینده و سایر مشتقات نفتی این کشور تا پایان سال 2022 تحریم خواهد شد. بلافاصله اختلافات در اروپا بر سر این طرح آغاز شد طوری که کشوری مثل مجارستان تهدید کرد این مصوبه را وتو خواهد کرد. وزیر اقتصاد اسلواکی نیز هشدار داد منع واردات نفت از روسیه، اقتصاد اروپا را ویران خواهد کرد و...


حالا پایگاه خبری «بلومبرگ»که اخیرا گزارش‌های متعددی از وضعیت روانی جوامع غربی و به تَبَع آن، هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای خرید مایحتاج ضروری زندگی تهیه کرده بود نوشته «برنامه‌های اروپا و آمریکا به منظور توقف صادرات نفت از روسیه به منزله خودکشی اقتصادی غرب است.» به گزارش باشگاه خبرنگاران«جولیان لی»، تحلیلگر بلومبرگ در این رابطه نوشته: « اتحادیه اروپا نمی‌تواند صادرات نفت از روسیه را به صفر برساند؛ زیرا این موضوع غیرواقعی و غیرعملی است.»
این تحلیلگر اقتصادی به موضع مجارستان، اسلواکی و کرواسی- کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که با عدم خریداری نفت از روسیه به مدت شش ماه مخالف هستند- اشاره کرد و توضیح داد: «پالایشگاه‌های این کشور‌ها به طور خاص برای فرآوری مواد خام روسیه ساخته شده‌اند و جست‌وجو برای جایگزین مشکلات جدی برای این کشور‌ها ایجاد خواهد کرد... مشابه نفت اورال را می‌توان با استفاده از مخلوطی از مواد خام درجه‌های دیگر به دست آورد؛ اما این کار هزینه بیشتری خواهد داشت و موجب کاهش بهره وری و سودآوری شرکت‌ها خواهد شد...اتحادیه اروپا می‌تواند برای مجارستان، اسلواکی و کرواسی معافیت‌هایی از تحریم‌ها را در نظر بگیرد و این به معنای شکست سیاست تحریم نیست، بلکه برعکس برای این کشور‌ها امکان رقابت و سودآوری را فراهم می‌آورد.»
عقب‌نشینی اتحادیه اروپا
همزمان روزنامه انگلیسی«فایننشال تایمز» نیز گزارش داده اتحادیه اروپا از طرحی که خواستار منع کشتی‌ها از انتقال نفت خام روسیه بوده عقب‌نشینی کرده است: «اتحادیه اروپا بر سر این تحریم‌ها به توافق نرسیده، اما کمیسیون اروپا هنوز قصد دارد شرکت‌های اروپایی را از صدور بیمه برای نفت‌کش‌های حامل نفت خام روسیه منع کند. هدف از این اقدام، محدود کردن توانایی روسیه برای انتقال نفت خام است... اتحادیه اروپا گفته در تلاش برای رسیدن به توافق برای اعمال ششمین بسته تحریم‌های خود علیه روسیه است. این تحریم‌ها قرار بود مواردی برای منع کشتی‌ها از انتقال نفت روسیه و ممنوعیت واردات نفت از این کشور را شامل شود...کمیسیون اروپا در تلاش بوده مجارستان و چند کشور دیگر در مرکز و شرق اروپا را برای موافقت با تحریم‌های مرحله‌بندی‌شده نفت روسیه متقاعد کند. رئیس‌کمیسیون اروپا قرار است برای رایزنی درباره همین موضوع به بوداپست پایتخت مجارستان سفر کند.»
طبق این گزارش چند مقام آگاه به فایننشال‌تایمز گفته‌اند ایده تحریم انتقال نفت روسیه بعد از لابی‌گری مالت و یونان اکنون کنار گذاشته شده است.
بنزین در آمریکا و کانادا گران شد
خبرهای تازه از تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین نیز حاکی است بهای متوسط بنزین در آمریکا و کانادا بار دیگر افزایش پیدا کرده است. به گزارش تسنیم بهای متوسط بنزین در آمریکا طی دو هفته گذشته، با افزایش 15 سنتی، به 4 دلار و 38 سنت در هر گالون رسیده است.(هر گالون حدود 4 لیتر است) یک تحلیلگر اقتصادی در آمریکا اظهار داشته قیمت فعلی تنها 5 سنت کمتر از بیشترین قیمت متوسط ثبت شده در تاریخ آمریکا در 11 مارس سال جاری(20 اسفند 1400) به قیمت 4 دلار و 43 سنت، است. براساس گزارش آسوشیتدپرس، این قیمت 1 دلار و 36 سنت بیشتر از قیمت سال
گذشته است.
به طورکلی، بیشترین قیمت برای فروش بنزین در منطقه خلیج سانفرانسیسکو با قیمت 5 دلار و 85 سنت و کمترین قیمت در منطقه تولسای اوکلاهاما با قیمت 3 دلار و 80 سنت در هر بشکه بوده است. براساس ارزیابی‌های انجام شده، قیمت متوسط سوخت با 43 سنت افزایش در دو هفته آینده، به 5 دلار و 58 سنت در هر بشکه می‌رسد. این در حالی است که از ابتدای جنگ اوکراین، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی اظهار کردند در صورت ادامه جنگ، قیمت بنزین در آمریکا طی چند هفته به بیش از 4 دلار می‌رسد.
معترض کانادایی خودرو اش را آتش زد
آن طور که خبرگزاری شین هوا نوشته، بهای سوخت در کانادا نیز افزایش یافته است. این گزارش می‌افزاید قیمت بنزین روز یکشنبه در استان تورنتو کانادا به رقم  ۱.۹۹ دلار کانادا در هر لیتر رسید که بی‌سابقه‌ای است. در پی افزایش قیمت بنزین، یکی از شهروندان کانادایی خودرو خود را در یک جایگاه سوخت آتش زد. مقامات محلی افزایش جهانی بهای انرژی را مسبب افزایش بهای سوخت در کانادا می‌دانند.تورنتو یکی از مهم‌ترین استان‌های کاناداست و تغییر قیمت‌ها در این استان می‌تواند بر قیمت‌ها در سایر نقاط کانادا تاثیر بگذارد.
عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا شاید چند دهه بعد!
اما در خبری دیگر در حالی که طی روزهای اخیر اتحادیه اروپا اعلام کرده بود فرایند عضویت اوکراین در این اتحادیه به جریان افتاده است. رئیس‌جمهور فرانسه گفته، عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ممکن است چند سال یا احتمالا چند دهه طول بکشد. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، ماکرون طی مراسمی در شهر «استراسبورگ» حمایت از «شکل جدیدی از جامعه سیاسی اروپایی» را اعلام کرد. رئیس‌جمهور فرانسه توضیح داد در این جامعه جدید، کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ‌می‌توانند «ارزش‌های اصلی اروپایی» را با کشورهای عضو به اشتراک بگذارند.ماکرون که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده‌دارد درباره اوکراین گفت: «حتی اگر با نامزدی این کشور همین فردا موافقت کنیم، همه کاملاً می‌دانیم که روند اجازه دادن به این کشور برای ملحق شدن به اتحادیه اروپا ممکن است چند سال یا احتمالاً چند دهه طول بکشد.»