انتقام‌گیری به سبک پوتین

همزمان با موضعگیری‌های جدید غربی‌ها در قبال مسکو، وزیر دفاع روسیه در حالی که کنترل کامل بر لوهانسک و پایان عملیات نظامی در این منطقه را نزدیک اعلام کرد، از افزودن 12 واحد نظامی در بخش‌های غربی روسیه...

زهره صفاری/ فنلاند زودتر از آنچه تصور می‌‌شد بهای درخواست عضویت در ناتو را پرداخت و در حالی که هنوز همه کشورهای عضو به پذیرش این کشور چراغ سبز نشان نداده‌اند، مسکو خط لوله تأمین گاز طبیعی آن را قطع کرد.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، شرکت گاز پروم روسیه با تأکید بر قطع کامل این خط لوله، علت آن را امتناع فنلاند از پرداخت بهای گاز طبیعی با روبل اعلام کرد: «در پایان روز کاری 20 مه (جمعه)، کارشناسان گازپروم به دلیل پرداخت نشدن بهای ماه آوریل از سوی این کشور با استناد به دستور رئیس جمهور تصمیم گرفتند این خط لوله را قطع کنند.»


«تاس» نوشت؛ «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین نیز با تأیید امتناع فنلاند از پرداخت هزینه گازی با روبل گفت: «فنلاند نتوانست تعهدات مالی خود را در قبال گاز تأمین کند و روسیه نمی‌تواند تأمین‌کننده رایگان باشد.» گاز پروم در سال 2021، 1.49 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به فنلاند را تأمین ‌‌کرد که این رقم 67 درصد شاخص مصرفی گاز طبیعی در این کشور تشکیل می‌دهد. در این شرایط شرکت دولتی گازوم فنلاند نیز این اتفاق را تأیید و در بیانیه‌ای اعلام کرد پیش‌تر هشدار این قطعی را از طرف روسی دریافت کرده و برای این اقدام آماده بوده است: «از این اتفاق متأسف شدیم اما ما برای این شرایط آماده بودیم و به همین دلیل در فرایند توزیع خللی ایجاد نخواهد شد و در ماه‌های آینده گاز مصرفی مشترکان فنلاندی را بدون مشکل تأمین می‌‌کنیم.»
به نوشته الجزیره، مقامات فنلاند روز جمعه و ساعاتی پیش از عملی شدن هشدار گازپروم، از قرارداد 10 ساله با شرکت نفتی امریکا نیز پرده برداشتند اما با توجه به اینکه حجم زیادی از گاز طبیعی مصرفی این کشور از روسیه تأمین می‌‌شد و سوخت‌های فسیلی فقط 5 تا 10 درصد سهم مصرف انرژی فنلاندی‌ها را تشکیل می‌‌دهد، تا تأمین زیرساخت‌های این توافق جدید، این کشور با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو خواهد بود. در این شرایط به رغم امیدواری فنلاند به تأمین گاز در تابستان از استونی و خط لوله «بالتیک کانکتر» تحلیلگران «راشاتودی» معتقدند فنلاند برای جایگزینی کامل زیرساخت‌های گازی خود ملزم به بهره‌گیری تمام و کمال از زیرساخت‌های فعلی خود است آن هم در حالی که کشورهای حوزه بالتیک ظرفیت ذخیره زیرزمینی گاز را ندارند.
«ولادیمیر پوتین» مدتی پس از آغاز عملیات ویژه مسکو در اوکراین با موضعگیری کشورهای غربی، شرکای غیردوست در بحث انرژی را ملزم به پرداخت هزینه‌ها از طریق روبل کرده بود؛ موضوعی که با مخالفت بسیاری از کشورها از جمله فنلاند همراه شد.
این وقایع در حالی رخ داده است که هفته گذشته فنلاند و سوئد با شکستن یک عهد تاریخی نظامی، ضمن حمایت از موضع غرب علیه روسیه، درخواست عضویت در ناتو را نیز به «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعطا کردند.
پایان عملیات لوهانسک
همزمان با موضعگیری‌های جدید غربی‌ها در قبال مسکو، وزیر دفاع روسیه در حالی که کنترل کامل بر لوهانسک و پایان عملیات نظامی در این منطقه را نزدیک اعلام کرد، از افزودن 12 واحد نظامی در بخش‌های غربی روسیه پرده برداشت. «سرگئی شویگو»، تهدید قریب‌الوقوع ناتو بویژه پس از درخواست عضویت فنلاند و سوئد را علت این آماده‌باش خواند. روسیه در جبهه جنوب شرقی اوکراین و منطقه لوهانسک موفقیت بسیاری داشته و حالا پس از گذشت 86 روز از آغاز عملیات ویژه مسکو، «شویگو» در مصاحبه تلویزیونی‌اش در این باره گفت: «آزادسازی جمهوری مردمی لوهانسک نزدیک است.» روسیه از اواخر آوریل خبر از در دست گرفتن کنترل شهرهای استراتژیک جنوب شرق اوکراین داده بود و به گفته وزیر دفاع روسیه، ماریوپل را نیز پس از هفته‌ها تصرف کرد. این در شرایطی است که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده است، اوکراین  و متحدانش خواستار دریافت غرامت مالی از روسیه پس از 86 روز عملیات نظامی مسکو در این کشور هستند.