خطاهای نابخشودنی در انتخاب مشاور

انتخاب مرکز مشاوره یا روان‌شناس، کار آسانی نیست. البته یک سری علایم خطر در کار مشاوران و روان‌شناسان وجود دارد که می‌تواند نشانه‌ای از تخصص نداشتن یا بی‌مبالاتی آن‌ها باشد.
دو رو ز قبل دادستان عمومی و انقلاب زنجان از دستگیری یک متهم به جرم اخاذی با معرفی خود به عنوان روان شناس خبر داد و گفت متهم در تماس با خانواده بیماران و با معرفی خود به‌عنوان روان شناس و اقناع‌سازی آن ها، به انجام مشاوره و معاینه بدنی به‌صورت برهنه از طریق واتساپ، از بیمار فیلم و عکس تهیه و اقدام به اخاذی کرده است.(منبع خبر: فارس) آیا راهی وجود دارد که پیش از مراجعه به مشاور و صرف هزینه بتواند به ما تا حدی اطمینان دهد که درست انتخاب کرده‌ایم؟
   3 نشانه خطر در زمان انتخاب مشاور
 بی‌توجهی به رازداری| رازداری یکی از اصول مشاوره است. اگر مشاوری در جمع دوستانه به خود اجازه می‌دهد درباره مراجعی که شما می‌شناسید، حرفی بزند یا حتی اعلام کند که فلان شخص جزو مراجعان او بوده، این زیر پا گذاشتن رازداری توسط او را جدی بگیرید.


نداشتن تابلو و... | نداشتن تابلو، کار کردن در ساعات غیرعادی به عنوان مثال بعد از 9 شب، ارائه خدمات در محل‌هایی غیرمعمول مانند زیرزمین مجموعه‌ای مسکونی از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود.
 پیشنهادهای نامتعارف| رابطه بین مشاور و مراجع، از جهاتی رابطه‌ای متفاوت از غالب روابطی است که ما تا امروز در زندگی خود داشته‌ایم. در این زمینه مراجع از نظر عاطفی در وضعیت آسیب‌پذیری است و به همین واسطه هم اصول اخلاق حرفه‌ای خاصی در این زمینه تدوین شده تا از حقوق مراجعه کننده  محافظت شود. یکی از این اصول، منع شدید داشتن رابطه با مراجع، خارج از جلسات مشاوره و روان درمانی است. اگر مشاور شما ولو با دلایلی به ظاهر موجه از شما می‌خواهد خارج از جلسات به عنوان یک دوست او را ببینید یا برای او کاری انجام دهید، این پیشنهادها را رد کنید و اگر احساس فشار زیادی در این زمینه می‌کنید، در خصوص ادامه دادن جلسات تجدیدنظر کنید.
  نکته بسیار مهم
در آخر این‌که سایت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره(pcoiran.ir)، فهرست مشاوران و روان‌شناسان دارای پروانه از این مرکز و همچنین به تازگی اسامی افراد غیر روان شناس فاقد مجوز  را منتشر کرده است. اگر فردی که می‌خواهید به او مراجعه کنید، دارای پروانه است ، می‌توانید تا حد زیادی به تخصص او اعتماد کنید. در مقابل اما اگر فردی بدون پروانه خارج از مراکز مشاوره و به صورت فردی کار می‌کند، در کیفیت خدمات او تردید کنید و اگر جزو فهرست افراد غیر روان شناس است به هیچ وجه به او مراجعه نکنید.