مدیر روابط عمومی هلال احمر خوزستان: هیچ نشانه ای از افراد زنده زیر آوار نداریم !

مصطفی میرجانیان - ساعت ها پس از ریزش ساختمان 10 طبقه متروپل، عملیات نجات مصدومان احتمالی همچنان ادامه دارد. حوالی ساعت 13 روز دوشنبه، بخش‌هایی از ساختمان ۱۰ طبقه تجاری - اداری در آبادان معروف به برج دوقلوی «متروپل» در منطقه امیری به دلایل نامعلوم فروریخت. حادثه‌ای که هرچند هنوز ابعاد خسارت و تلفات جانی و میزان مصدومان آن به صورت دقیق مشخص نیست اما بیشتر از 40 ساعت آواربرداری و ارسال تجهیزات و نیروهای امدادرسان به آن منطقه، وسعت این فاجعه ساختمانی را نشان می دهد.
گزارش ها از فوت مالک متروپل و چند ابهام
هرچند که در ساعت های اولیه برخی رسانه ها اعلام کردند مالک ساختمان متروپل بازداشت شده اما روز گذشته دادستان مرکز استان خوزستان اعلام کرد، حسین عبدالباقی مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که دستور بازداشت او صادر شده بود، در جریان ریزش ساختمان جان خود را از دست داده است. وی افزود: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و از متهمان اصلی پرونده در لباس یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل تشخیص بوده، دستور تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت ناجا و پزشکی قانونی صادر و هویت وی تایید شد. آن طور که تسنیم نوشته، روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها خبری منتشر کرد مبنی بر این که مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان با دستور دادستان آبادان دستگیر شده است، این در حالی است که دادستانی دستور دستگیری این فرد را صادر کرده بود و اظهار نظری درخصوص دستگیری مالک ساختمان نداشته ‌و در همان خبر آن خبرگزاری نیز صرفا در تیتر اشتباه صورت گرفته است.همزمان برخی رسانه ها نیز مدعی شدند : هلدینگ عبدالباقی مربوط به سه برادر است به نام های   حامد ، مجید و حسین که مجید روز دوشنبه به عنوان پیمانکار بازداشت شد و جنازه حسین نیز روزگذشته از زیر آوار بیرون آمد. این اظهارات در حالی است که دیروز تصاویر و فیلم هایی از فردی شبیه حسین عبدالباقی متهم اصلی، مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان منتشر شد که او را بیرون از آوار ساختمان نشان می داد و بعد از این تصاویر برخی کاربران فضای مجازی درباره زنده بودن عبدالباقی تشکیک کردند. هرچند که قوه قضاییه و دادستانی و پزشک قانونی این مطالب را رد کردند. البته برخی رسانه های محلی هم در خبرهایی مدعی شدند، فرد مذکور یک کارگر ساده شرکت پتروشیمی است و لازم است تا مقامات مسئول توضیحات شفاف تری درباره آن بدهند.
  ادعای زنده ماندن محبوسان و دستگیری چند عامل دخیل در حادثه


ادامه آواربرداری ها در حالی است که رئیس اداره نظارت بر زیر ساخت‌های فیزیکی منطقه آزاد اروند در گفت‌وگو با خبرآنلاین مدعی شد ما متوجه شدیم تعدادی در طبقه زیرین ساختمان در یک کافی‌شاپ هنوز زنده هستند. این افراد بابرقراری تماس‌های تلفنی با خانواده‌های‌شان زنده بودن شان  را اطلاع دادند. به محض این‌که ما متوجه شدیم اقدام کردیم، آن‌ها درخواست آب کردند و مشکلات تنفسی داشتند که امدادگران با برخی اقدامات تخربی به آن‌ها آب رسانی کردند. روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب خوزستان هم از دستگیری ۱۰ نفر از عوامل دخیل در حادثه متروپل خبر داد و گفت: حسین حمیدپور، شهردار فعلی و دو شهردار قبلی در بین ۱۰ فرد دستگیر شده هستند.
مدیر روابط عمومی هلال احمر خوزستان: شایعات درباره افراد زنده زیر آوار زیاد است
برای پیگیری بیشتر امدادرسانی ها به سراغ مدیر روابط عمومی هلال احمر خوزستان رفتیم. محمدبزاززاده به خراسان گفت: متاسفانه این حادثه تاکنون (زمان تنظیم این گفت وگو ساعت  21) 11 فوتی داشته است. در این مدت 39 حادثه دیده داشتیم که 32 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده اند. او در خصوص خبرهایی درباره زنده بودن تعدادی از افراد در زیر آوار و ادعای برقراری تماس تلفنی با خانواده هایشان هم گفت: نمی دانم این اخبار از کجا منتشر می شود. ما از ابتدایی ترین ساعات در صحنه حضور داریم. آن چیزی که در کف صحنه وجود دارد این است که شایعات زیادی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود. هرکسی که مراجعه کرده، تیم های امدادی با توجه به تجهیزات، سگ های زنده یاب و دستگاه های به روز زنده یاب در محل اعلام شده حاضر می شوند و عملیات جست و جو و بررسی را انجام می دهند. مطمئنا اگر به نتیجه ای برسند، بلافاصله آواربرداری در آن نقطه اتفاق می افتد. تا الان هر شهروند آبادانی مراجعه کرده و ادعایی داشته که انسان زنده در محلی حضور داشته، نیروهای امدادی چندین بار به بررسی آن نقطه پرداخته اند. تا الان چنین ادعایی نداشتیم.
هنوز نمی توان تعداد دقیقی برای مفقودان، مصدومان و متوفیان اعلام کرد
بزاززاده درباره تعداد مفقودان و گمانه هایی در خصوص تعداد 100 تا 150 نفر مانده در زیر آوار هم گفت: ما چند منبع برای جمع آوری اطلاعات مصدومان یا متوفیان زیر آوار داریم که تعداد آن متفاوت است و هربار تغییر می کند. یک آمار از مراجعان داریم، یک آمار از عزیزانی داریم که با اورژانس تماس گرفته و اعلام کرده اند که یک عضو خانواده شان در ساختمان حضور داشته است. برخی نام ها در فهرست فوتی ها و مصدومان نیست و از آن ها خبری نداریم. روایت ها و تعداد مراجعان مختلف است و نمی توانم عدد دقیقی بگوییم. با توجه به این که متولی این قضیه هلال احمر نیست و دستگاه های مختلف با بررسی ها و ابزارهای مختلف آمارهای مختلفی دارند، نمی توانم تعداد دقیقی بگویم. او درباره احتمال زنده بیرون آمدن مصدومان احتمالی از زیر آوار هم می گوید: این یک بحث تخصصی است اما بسته به نوع آوار و محلی که فرد گرفتار در زیر آوار قرار گرفته و امکان تردد هوا، ممکن است شهروندی زنده بماند.
عملیات آواربرداری به چند دلیل به کندی پیش می رود
 او از پیش بینی درباره زمان اتمام آواربرداری می گوید: بخشی از آواربرداری به این بستگی دارد که مردم اجازه بدهند فضای کار ما راحت تر بشود و دسترسی ها را آزاد بکنند. باید از وارد شدن به منطقه حادثه دیده پرهیز بکنند و مردم اجازه بدهند تیم های امدادرسان، کار خودشان را انجام بدهند. کار با سرعت بیشتری انجام می شود. با توجه به این که سازه تخریب شده و ساختمان های مجاور از پایداری برخوردار نیستند و هرلحظه احتمال ریزش ساختمان های مجاور وجود دارد، عملیات آواربرداری تا حدودی کندتر پیش می رود. امروز هم شاهد سرعت گرفتن عملیات آواربرداری سنگین بودیم. امیدوارم بتوانیم در ساعت ها و روزهای آینده آواربرداری را به پایان برسانیم.