تازه ترین گمانه زنی ها از ترکیب کابینه دوازدهم

32 روز مانده به برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس، گمانه زنی ها از چینش کابینه جدید بالا گرفته است و عبدا... ناصری از فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت و گو با ایلنا تصریح کرد که رییس‌جمهور در مورد چینش کابینه گزارشات را از کارگروه‌‌ها دریافت کرده و به جمع‌بندی رسیده است. رئیس جمهور 2 روز پیش گفته بود:  در حال مشورت با صاحبنظران، وزرا و کارشناسان برای تعیین کابینه هستیم.
حضرتی: رئیس جمهور به دنبال وزیر دفاع ارتشی است
الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس نیز که چند روزی است در صفحه توئیتر خود گمانه زنی ها از تغییرات کابینه جدید را منتشر می کند در تازه ترین توئیت خود نوشت که  رئیس جمهور به دنبال وزیر دفاعی از میان فرماندهان ارتش است. وی در توئیت دیگری هم نوشت: رفتن فرهادی از وزارت علوم قطعی است و فرجی‌دانا و میلی‌منفرد گزینه‌های جایگزینی هستند که تمایلی به این کار ندارند. این عضو فراکسیون امید مجلس نیز در ادامه تصریح کرد: وزرای امور خارجه، نفت و بهداشت تغییری نخواهند کرد و محمود واعظی وزیر ارتباطات در تلاش است جایگزین ظریف در وزارت امور خارجه شود، ولی اقبالی در این زمینه وجود ندارد. حضرتی افزود: دهقان وزیر دفاع، جایگزین شمخانی در شورای عالی امنیت ملی خواهد شد.
واکنش واعظی به شایعه حضورش در وزارت امور خارجه


در همین حال محمود واعظی وزیر فعلی ارتباطات نیز در صفحه اینستاگرام خود با رد خبر منتشر شده درباره تلاشش برای حضور در وزارت امور خارجه نوشت: با همه علاقه ای که برای کمک به رئیس جمهوری دارم هیچ گونه تلاشی برای حضور در هیچ یک از وزارتخانه ها نکرده ام. وی با بیان این که دوستی من و جناب آقای دکتر ظریف بسیار عمیق و طولانی است، نوشت: رئیس جمهوری در این باره تصمیم خواهند گرفت. واعظی تأکید کرد: معتقدم که در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی جناب آقای دکتر ظریف بهترین گزینه‌ برای رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی است. به طور قطع تداوم حضور ایشان مایه خیر و برکت برای نظام خواهد بود.
هاشمی: کابینه نیازی به تغییر ندارد
محمد هاشمی برادر مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی نیز در گفت و گو با ایرنا با تأکید بر این که رایی که مردم در این انتخابات دادند، رای به کابینه و عملکرد مجموعه دولت آقای روحانی بود نه به شخص، گفت: ضرورتی برای تغییر در وزرا و مدیران ارشد وجود ندارد مگر اینکه وزیری خود نخواهد به همکاری ادامه دهد. وی افزود: اغلب وزرای کابینه آقای روحانی 4 سال در کابینه اول ایشان خدمت کرده اند و تجربه ای گرانبها آموخته اند. آنها از قبل نیز سابقه اداری و مدیریتی قابل توجهی داشته اند.
واکنش عابد فتاحی به خبر احتمال تصدی پست وزیر بهداشت
راه دانا نیز در گزارشی نوشت: عابد فتاحی نماینده مجلس دوره های هفتم و نهم کلان شهر ارومیه و ریاست فراکسیون اهل سنت مجلس نهم از گزینه های تصدی پست وزارت بهداشت در کابینه دولت جدید می باشد که همانند وزیر قبلی او نیز یک متخصص چشم پزشک است. عابد فتاحی در مصاحبه ای درخصوص این گمانه زنی ها گفت: اخیرا برخی از سایت ها و کانال های خبری از بنده به عنوان یکی از گزینه های وزارت بهداشت و درمان یاد کرده اند که البته این مساله نباید خیلی رسانه ای می شد. وی حضور وزیر نیرو در دفتر کارش را در سفر اخیر صحبت های دوستانه عنوان کرد و یادآور شد: نمی خواهد خیلی در این مورد صحبت کند  زیرا برای تشکیل کابینه در هر دولتی گزینه هایی در نظر گرفته می شود و سپس گزینه های پیشنهادی با مطالعات کارشناسانه و نظر شخص رئیس جمهور از بین آنها فرد قابل صلاحیت به کابینه دولت راه پیدا می کند.
روایت تابناک از کارنامه قابل قبول زنگنه
پایگاه خبری تابناک نیز در بررسی کارنامه بیژن زنگنه وزیر نفت نوشت: با توجه به ارزیابی صورت گرفته در مورد زنگنه، به نظر می رسد، او گزینه ای است که مطلوبیت بالایی برای گرفتن مسئولیت مجدد در دولت دوازدهم دارد، زیرا از مجموع یازده آیتم بررسی شده در خصوص توانمندی هایش، وی موفق به اخذ نمرات بالایی شده است و به نظر می آید، دولت دوازدهم با توجه به توانمندی ها و اقدامات مثبت و ارزشمند زنگنه در دولت اول حجت الاسلام روحانی، گزینه مطلوب برای تصدی وزارت نفت در کابینه دوازدهم محسوب می شود.