جنگ پرچم‌ها

زهره صفاری/ پاسخ مثبت جوانان فلسطینی به فراخوان مقاومت برای حضور در مسجدالاقصی و خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی و هشدار حماس در انجام عملیاتی فراتر از «شمشیر قدس» علیه صهیونیست‌ها، ارتش رژیم اشغالگر را چند ساعت مانده تا برگزاری روز پرچم چنان هراساند که علاوه بر یورش پرتعداد نظامیان به فلسطینی‌های معتکف، جنگنده‌هایی را بر فراز غزه به پرواز درآوردند. گرچه در این شرایط به باور تحلیلگران، پشت کردن شماری از شهرک‌نشینان افراطی به دستور «نفتالی بنت» و ورود غیرقانونی آنها به مسجدالاقصی و اظهارات جنجالی نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره قدس، خطر بروز جنگی تمام عیار را برای تل آویو جدی تر از گذشته نشان می‌‌دهد.
به گزارش «فلسطین الیوم»، درگیری‌ها دیروز در حالی هزاران نفر از مردم فلسطین را برای مقابله با نظامیان و شهرک‌نشینان افراطی به قدس کشانده بود که ساعاتی پیش‌تر حماس در چهارچوب توسعه توان نظامی و افزایش دقت خود، هشت موشک را به صورت آزمایشی به سمت دریای مدیترانه شلیک کرد؛ اتفاقی که مقامات تل‌آویو معنای آن را بخوبی دریافت کردند و رسانه‌های عبری زبان آن را پیامی هشداردهنده دانستند. شامگاه شنبه در سراسر فلسطین اشغالی آرامش معنایی نداشت و در تمامی شهرها، معترضان به برگزاری مراسم روز پرچم صهیونیست‌ها با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین «مسجدالاقصی خط قرمز فلسطین است» و سر دادن شعارهای ضد صهیونیستی خواب آرام تل آویو را برهم زدند. اما اوج تنش‌ها در قدس اشغالی و مسجدالاقصی بود. چراکه فراخوان حماس برای اعتکاف در مسجدالاقصی با حضور شمار زیادی از جوانان فلسطینی لبیک گفته شد و فلسطینی‌های معترض آمادگی خود را برای مقابله با کاروان‌های اسرائیلی اعلام کردند. اما این روند از سوی اسرائیل بی جواب نماند و به نوشته «العالم»، نظامیان اشغالگر در دسته‌های هزاران نفری وارد صحن‌های مسجدالاقصی شدند و ضمن درگیری با فلسطینیان معتکف، درها را به روی آنها با زنجیر بستند و با محاصره صحن‌ها مانع از ورود همرزمان فلسطینی آنها شدند. این تمهیدات تا دیروز ادامه داشت و با ورود شهرک‌نشینان افراطی به رهبری «ایتمار بن غویر» - از افراط‌‌گرایان عضو کنست به دروازه‌های مسجدالاقصی - بیش از 3 هزار پلیس نگران از واکنش گروه‌های مقاومت نیز به محل اعزام شدند و با قرق خیابان‌ها و صحن‌های مسجدالاقصی و ممانعت از ورود خبرنگاران و عکاسان فلسطینی با برقراری تمهیدات شدید امنیتی از صهیونیست‌های افراطی حفاظت کردند. این در شرایطی بود که فلسطینی‌های محاصره شده با پرتاب سنگ از بالای دیوارها به این بی حرمتی‌ها پاسخ دادند. به نوشته ایسنا به نقل از النشره، «نفتالی بنت» با حمایت از هتک حرمت مسجدالاقصی گفت: «در روز اورشلیم نه تنها وحدت پایتخت بلکه وحدت مردم خود را نیز زنده می‌‌داریم و تعهد می‌‌دهیم که اورشلیم هرگز تقسیم نخواهد شد.» این اظهارات با پاسخ تشکیلات خودگردان همراه شد و آنها تأکید کردند: «قدس شرقی با اماکن مقدس اسلامی و مسیحی، پایتخت ابدی فلسطین خواهد ماند و حرف‌های بنت نمی‌تواند به اشغالگری اسرائیل مشروعیت بدهد.»
همزمان با راهپیمایی‌های دیروز سرزمین‌های اشغالی یک شهرک‌نشین صهیونیست نیز در اقدامی تنش برانگیز با خودروی خود شهروندی فلسطینی را در جنین زیر گرفت و مجروح کرد.
هشدار سخت فلسطین


حماس در برابر هتک حرمت شهرک‌نشینان صهیونیست به بخش قدیمی قدس اشغالی، در هشداری همه‌جانبه، نسبت به عواقب خطرناک این اقدامات به رژیم صهیونیستی هشدار داد.
به نوشته «العالم»، «محمد الهندی»، رئیس اداره سیاسی جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد همه گزینه‌ها برای مقاومت روی میز است: «رژیم اشغالگر توانایی‌های مقاومت را دست‌کم گرفته است و این تحقیر مقاومت و ملت فلسطین برای رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان، دردسرساز و پشیمان کننده خواهد بود. این رژیم همچنان تبعات نبرد سیف القدس را تجربه می‌‌کند و امسال برای این رژیم غم‌انگیزتر از سال گذشته خواهد بود.»
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز گفت: «همه گزینه‌ها روی میز است و مقاومت برای همه احتمالات آماده خواهد بود.»
به نوشته «عرب 48»، در راستای همین تهدیدها، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از صبح دیروز بر فراز آسمان نوار غزه به پرواز درآمدند تا آماده باش خود برای حملات هوایی به نوار غزه را نشان دهند. چراکه کارشناسان اسرائیلی پیش‌بینی کرده بودند که در صورت شهادت یک فلسطینی  با افزایش تنش‌ها، احتمال شلیک راکت از نوار غزه بسیار جدی خواهد بود.
در همین حال خبرگزاری فلسطینی «وفا» گزارش داد، علاوه بر گروه‌های مقاومت، تشکیلات خودگردان نیز به هتک حرمت‌ها واکنش نشان داده است. «نبیل ابو رودینه»، سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اقدام صهیونیست‌ها در هتک حرمت مسجدالاقصی و کشتار فلسطینیان را بازی با آتش خواند و گفت: «ضروری است جامعه بین‌المللی بویژه دولت امریکا مسئولیت این وقایع را که در خارج از چهارچوب استانداردهای بین المللی است، بر گردن بگیرند.»
این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز نسبت به وقایع و کشتار غیرنظامیان توسط نظامیان رژیم اشغالگر هشدار داد: «تنها در ماه مه 2022، پنج کودک فلسطینی قربانی خشونت رژیم صهیونیستی شده‌اند که این آمار شمار قربانیان کم سن و سال فلسطین را در سال جاری به 13 نفر می‌‌رساند. تاکنون هیچ پرونده ای به محاکمه کشانده نشده است در حالی که مسئولیت پذیری کامل در این موضوع ضروری است. اسرائیل در چهارچوب قوانین حقوق بشری بین‌المللی ملزم به توقف خشونت علیه کودکان و رعایت حقوق آنها است.»