همدردی با مردم آبادان از دل عروسی در امریکا!

«خیلی سخت است از وسط شلوغی عروسی در دل امریکا، ژست غم و اندوه برای مردم آبادان در توئیتر بگیری!» مفهوم این عبارت، در یکی از توئیت‌های دیروز کاربران ایرانی آمده بود و طعنه‌ای بود به احسان کرمی، مجری سابق رادیو و بازیگر تئاتر.
احسان کرمی دو سه روز پیش در متنی به گردهمایی «سلام فرمانده» در تهران اعتراض کرد. محور اعتراض او برگزاری مراسم در شب شهادت امام صادق، اختلاط زن و مرد و همزمانی این گردهمایی با عزادار بودن مردم آبادان به دلیل حادثه متروپل بود. اما هنوز چند روزی از این اعتراض او نگذشته، تصاویری از حضورش در جشن ازدواج ساسی مانکن، خواننده مستهجن‌خوان مقیم امریکا منتشر شد. او دیگر نه نگران اختلاط زن و مرد بود و نه همزمانی جشن با عزای مردم آبادان.
علاوه بر این، نگران ترانه‌های مبتذل ساسی مانکن برای کودکان ایرانی هم نبود. او خوشحال و شادمان به عروسی‌اش می‌رسید و از دل همان عروسی هم توئیت شعر غمگین برای مردم آبادان می‌زد!
او تنها سلبریتی ایرانی نیست که این روز‌ها رفتار و حاشیه‌هایش سؤال‌برانگیز شده و تناقض موجود در رفتار‌ها و ادعاهایش به رخ کشیده می‌شود. جریانی که گردهمایی سلام فرمانده را «جشن» نامید و از آن به دلیل همزمانی با حادثه متروپل انتقاد کرد، همزمان برای حضور چند بازیگر و عوامل دو فیلم سینمایی در «جشن» واره کن هورا می‌کشید! یک بازیکن سابق فوتبال هم وسط استوری از عروسی همین خواننده در امریکا، برای مردم آبادان توئیت می‌زند! همین تناقضات نماد خوبی از وضعیت سلبریتی‌ها و صدق ادعاهایشان است.


رقص زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن، نحوه ابراز علاقه نوید محمدزاده و فرشته حسینی به همدیگر روی فرش قرمز، موضوع جنبش می‌تو و ادعا‌های برخی بازیگران در مورد آزار جنسی از بازیگران دیگر و تناقض ترانه علیدوستی در این زمینه و نیز توجیه او برای گرفتن پول قراردادش از یک مجرم شناسنامه‌دار اقتصادی و محکوم در دادگاه باعث شد که حواشی حضور این ایرانی‌ها در جشنواره کن خیلی بیشتر از عده و عده‌شان باشد.
از سویی، علیدوستی و برخی دیگر از همکاران سینمایی‌اش تلاش بسیاری برای سیاه‌نمایی از ایران در کن به خرج دادند و این تلاش، حتی از نگاه روزنامه سازندگی هم تعبیر به «دست به هر کاری زدن برای جلب نظر داوران» شد. روزنامه سازندگی نوشت: «ترانه علیدوستی تمایل زیادی برای گرفتن جایزه بازیگری از این جشنواره داشت و به هر کاری دست زد تا بتواند نظر داوران را به خود جلب کند. از پوشش غریبش در فرش قرمز و مراسم فوتوکال تا حرف‌هایی که در نشست رسانه‌ای جشنواره زد و از شرایط سخت زنان در ایران گفت.»‌این روزنامه پاسخ‌های «از قبل آماده شده» علیدوستی درباره حرکت اعتراضی علیه آزار جنسی زنان در سینما و حضور در سریال شهرزاد و قرارداد مالی آن سریال با محکوم اقتصادی را «شوی تبلیغاتی» نامید.
از سویی علیدوستی گرچه از لیدر‌های این حرکت اعتراضی است، اما در هنگام حضورش در کن با ادعای کتایون ریاحی مواجه شد که یکی از بازیگران همکار علیدوستی در فیلم را متهم به آزار جنسی کرد.
اتهامات تجاوز، به رخ کشیدن تناقض‌ها، لباس‌هایی که اغلب مردم آن‌ها را «زشت» توصیف کردند، رقص و شادمانی همراه با عزای مردم آبادان، سیاه نمایی از ایران و در نهایت سوت و کف کشیدن برای جایزه گرفتن بازیگر زن به خاطر بازی در فیلمی ضد ایرانی و ضد دینی باعث شد تا حضور سینمایی‌های ایرانی در کن سرشار از حاشیه‌هایی علیه خودشان باشد. یک فیلم که اصلاً جایزه‌ای نگرفت، فیلم دیگر هم که به دلایل سیاسی، جایزه بازیگر زن را گرفت، به دلیل توهین به ایران و اسلام و از همه مهم‌تر، توهین به امام رضا (ع) با خشم کاربران ایرانی در فضای مجازی مواجه شد؛ و نکته جالب توجه اینکه هر دو فیلم ایرانی، رتبه‌های پایانی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کردند و همین آمار میزان استقبال از آن‌ها را نمایان می‌کند.