خودباوری رمز موفقیت تولیدات وطنی ورزشی

حمایت از تولید داخلی موضوعی است بسیار مهم که خوشبختانه از سوی نهاد‌های ورزش کشور به‌ویژه کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین جدی گرفته شده و در راستای تحقق اهداف ترسیم شده گام برداشته می‌شود. آیین رونمایی از تجهیزات ورزشی تولید ملی کمیته ملی پارالمپیک روز گذشته در ساختمان این کمیته برگزار شد.
حمید سجادی وزیر ورزش، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک، محمد تابع دبیر اجرایی این کمیته، کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک، سیدمحمدشروین اسبقیان رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین و نمایندگان تولیدکنندگان داخلی در خیابان سئول گردهم آمدند تا در این مراسم، تازه‌ترین تولیدات داخلی در حوزه ورزش جانبازان و معلولین را معرفی کنند. اگرچه روزگاری استفاده از البسه و تجهیزات ساخت کشورمان در ورزش حرفه‌ای چیزی شبیه به رؤیا بود، ولی ایمان، خودباوری، بهره‌گیری از دانش داخلی و حمایت مسئولان شرایطی را فراهم کرد تا این رؤیا به واقعیت تبدیل شود. حالا نه تنها در بعد ورزش همگانی، بلکه در بعد ورزش حرفه‌ای نیز گام‌های مثبت زیادی برداشته شده و ادامه این روند رو به رشد، مسیر رسیدن به خودکفایی را محقق خواهد کرد.
استفاده از محصولات داخلی مزیت‌های زیادی دارد؛ کاهش وابستگی به خارج، جلوگیری از خروج ارز از کشور و صرفه‌جویی در بودجه. در روز‌هایی که افزایش قیمت ارز و بحث تحریم‌ها مشکلات زیادی را برای فدراسیون‌های ورزشی ایجاد کرده، تکیه بر تولیدات وطنی می‌تواند بخش بزرگی از چالش خرید تجهیزات و البسه ورزشی را برطرف کند.



رونمایی از «پنجه‌های کربنی» نوید روز‌های درخشانی را در صنعت تولید تجهیزات ورزشی می‌دهد. این محصول در رشته پارادوومیدانی کاربرد دارد و در واقع بسیاری از دوندگان جانباز و معلول از این پروتز برای حضور در میادین مختلف ورزشی استفاده می‌کنند. با اینکه در گذشته بسیاری به دلیل بیماری یا حادثه، پای خود را از دست می‌دادند و حتی برای گذران امور روزمره نیز مشکلات زیادی داشتند، امروزه تولید پنجه‌های کربنی این امکان را به جانبازان و معلولین می‌دهد تا علاوه بر داشتن زندگی باکیفیت‌تر بتوانند در عرصه ورزش همگانی و قهرمانی نیز حاضر شوند. با ساخت پنجه‌های کربنی در داخل حالا ایران چهارمین کشور در تولید این محصول مهم به‌شمار می‌رود. شرکت دانش‌بنیان وطنی با بهره‌گیری از کامپوزیت الیاف کربن از متد روز دنیا و استفاده از مواد اولیه اروپایی، پنجه‌های سبکی را طراحی کرده است که هم به آسانی نصب می‌شوند و هم به سادگی در داخل پوشش مخصوص خود قرار می‌گیرند، تا جایی که ورزشکاران حرفه‌ای ما با استفاده از این محصول در رشته‌های صخره‌نوردی و کوهنوردی فعالیت می‌کنند.
تولیدکنندگان محصولات ورزشی همچنین برای رشته پاراتیراندازی نیز محصولات باکیفیتی را ساخته‌اند. علاوه بر بحث ساچمه، بست، پایه نگهدارنده سلاح، میز تیراندازی، کلاه و کمربند و همچنین تپانچه، یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان پا را فراتر گذاشته و موفق به ساخت سیبل و آنالیزور الکترونیکی شده است. سیبل الکترونیکی دستگاهی است که می‌تواند محل برخورد گلوله واقعی را روی صفحه ثبت کند و از طریق یک رابط نمایشی، امتیاز و مختصات محل اصابت را به تیرانداز نشان دهد.
ورزشکاران شاغل در رشته بسکتبال با ویلچر معمولاً از کمبود ویلچر‌های استاندارد و جدید گلایه دارند. تولید ویلچر‌های استاندارد با وزن کم، سرعت بالا، مقاوم و با قیمت مناسب خیال آن‌ها را راحت کرده است. هندبایک (دوچرخه دستی) وسیله دیگری بود که در مراسم دیروز رونمایی و از سازنده آن تجلیل شد. در رشته پاراتکواندو شرکت تولیدکننده ایرانی هم البسه مرغوبی را برای این رشته تولید کرده و هم «میت»‌های تمرینی باکیفیت را. در رشته بوچیا نیز از توپ‌های استاندارد این رشته و در رشته پاراوزنه‌برداری هم از نیمکت پرس‌سینه رونمایی شد.

وزیر ورزش و جوانان از مسئولان کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین بابت حمایت از تولید داخلی تشکر کرد. حمید سجادی ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری اظهار داشت: «دو هفته پیش بخشی از این تولیدات را در فدراسیون جانبازان دیدم. از تولیدات داخلی لذت بردیم و امیدوارم به سایر فدراسیون‌ها هم کمک کنیم. در رشته‌های مختلف به تجهیزات نیاز داریم. در رشته فوتبال و فوتسال مصرف توپ بسیار بالاست، وقتی حرف از رشد ورزش زده می‌شود باید در کنارش به تجهیزات نیز اشاره کرد. برای توسعه ورزش تجهیزات استاندارد اهمیت بالایی دارد. اضافه شدن بحث دانش‌بنیان به موضوع تولید داخلی مسئولیتمان را سنگین کرد، نگاه ویژه‌ای به این بخش داریم. ممکن است تولید سودی نداشته باشد، ولی تنها با نگاه مالی نمی‌توان به این موضوع نگاه کرد، بلکه تولید داخلی اعتبار و اقتدار زیادی را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در پی دارد. امیدوارم با کاهش واردات بیشتر به تولیدات داخل اتکا کنیم.»
سیدشروین اسبقیان توجه به کیفیت تولیدات داخلی را حائز اهمیت خواند. رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین با تأکید بر شعار سال در جمع خبرنگاران گفت: «کمیته ملی پارالمپیک از سال‌های قبل در حوزه تولیدات داخل فعال بوده و امسال نیز سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی» از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شده است. کارمان همچنان ادامه دارد و جلساتی با تولیدکنندگان و وزارت دفاع خواهیم داشت. از تولیدات زیادی در این مراسم رونمایی شد. دو سال قبل رشته بوچیا با مشکل توپ استاندارد مواجه بود، اما تولید توپ استاندارد در داخل مشکل را حل کرده و به استان‌ها نیز به تعداد کافی توپ توزیع شده است. امیدواریم هرچه زودتر این محصولات به تولید انبوه برسد و حتی به کشور‌های دیگر صادر شود. در این مسئله باید به کیفیت تولید توجه بیشتر شود تا هم در بحث صادرات و هم در بحث داخل اثرگذاری بیشتری داشته باشد. ضمن اینکه بحث خودکفایی نیز مطرح خواهد شد و از خروج ارز جلوگیری می‌کند. از طرفی اعتمادبه‌نفس زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت. خوشبختانه در بعد ورزش و تجهیزات ورزشی، دولت نگاه حمایتی دارد و کمیته ملی پارالمپیک نیز در همین راستا حمایت خوبی از فدراسیون‌ها داشته است.»