مکث در مذاکرات وين به‌خاطر بي‌پاسخي آمريکاست

خطيب‌زاده اعلام کرد
مکث در مذاکرات وين
به‌خاطر بي‌پاسخي آمريکاست
گزارش آژانس منصفانه نيست
آرمان ملي: سخنگوي وزارت خارجه صبح ديروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگي خود با خبرنگاران افزود: ما داغدار اين حادثه در تمام ايران هستيم سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي در ارتباط با سفرهاي اخير ديپلماتيک به تهران از جمله سفر امير قطر و رئيس‌جمهور تاجيکستان به ايران و سفر چندي پيش رئيس‌جمهور به عمان افزود: سياست خارجي دولت در حوزه همسايگي در چند ماه گذشته با تمرکز خاصي پيگيري شده است و ثمرات اين تحرکات در سطوح مختلف در سفر سران و روساي کشورهاي همسايه به ايران ديده و چيده مي‌شود. اهم اظهارات سخنگوي دولت در ادامه آمده است.
وزير خارجه طي روزهاي آتي چندين دور سفر به کشورهاي مختلف خواهند داشت که زمينه را براي سفر ديگر سران کشورها به خصوص در حوزه همسايگي به ايران آماده کند.


شناسايي عوامل ترور شهيد صياد خدايي: مي‌دانيم چه طرفي اين کار را انجام داده است. بعد از بررسي‌ها مشخص شد که چه طرف ثالثي اين کار را انجام داده است و از مسيرهاي لازم پيام‌هايش را گرفته و پاسخ قطعي خود را به صورت دردناک دريافت خواهد کرد.
گزارش اخير مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارتباط با فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران بازتاب‌دهنده واقعيت گفت‌وگوهاي ايران و آژانس نيست. بعد از توافقي که بين ايران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ايران پاسخ‌هايي را به آژانس ارائه کرد و چند دور نشست‌هاي مفصل به صورت حضوري برگزار شد که پاسخ‌هاي فني و ارائه مستندات از سوي ايران صورت بگيرد.
اين گزارش هماني است که آقاي گروسي در پارلمان اروپا پيش از دور سوم گفت‌وگوهاي ايران و آژانس به صورت شتابزده اعلام کرد. اين گزارش از همان موقع و حتي قبل از نشست ايران و آژانس جمع‌بندي شده بود و به نظر مي‌رسد که شتابزدگي در اين جمع‌بندي وجود دارد. آنچه که در اين گزارش ديده مي‌شود چيز جديدي نيست. گزارش ارائه شده منصفانه و متوازن نيست و بيم آن مي‌رود که فشار صهيونيست‌ها و برخي کنشگرها باعث شده باشد مسير گزارش معمول آژانس از فضاي فني به سياسي منتقل شود و انتظار ما اين است که اين مسير اصلاح شود.
زمان برگزاري دور ششم گفت‌وگوها با عربستان هنوز معلوم نشده و بايد ببينيم توافقات صورت گرفته به چه سمت و سويي حرکت مي‌کند. در حوزه حج توافقات صورت گرفته عملي شده و اميدواريم حجاج ما حج آرامي را داشته باشند.
اظهاراتي که برخي مقامات آمريکايي با طراحي و يا پاسخ به تحولات داخلي خود مطرح مي‌کنند ملاک ما براي اظهار نظر نيست. اصولا در حوزه مذاکراتي وين کنش ما کاملا روشن است و واکنشي به اظهاراتي که براي مصرف داخلي بيان مي‌شود، نداريم. آنچه که براي ما مهم است پيام‌هايي است که از مجاري مرسوم بين ما و آمريکا در حال رفت و برگشت است. ايران در آن مسير ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هايي بوده البته متأسفانه تاکنون آمريکا پاسخ‌هاي لازم و مورد انتظار را نداده است. اگر آمريکا از تذبذب در رفتار فاصله بگيرد و تصميم سياسي خود را بگيرد و اعلام کند قطعا نه تنها بن‌بستي وجود ندارد بلکه مي‌توان درصد باقي مانده از توافق را نهايي کرد.
در حال حاضر توقف گفت‌وگوها يا به عبارتي مکث صورت گرفته در گفت‌وگوها به دليل بي‌پاسخ گذاشتن ابتکاراتي است که ايران و اروپا ارائه کرده‌اند و بايد ببينيم چه زماني آمريکا مي‌خواهد تصميم خود را اعلام کند. هم ما و هم اروپا و هم آمريکايي‌ها مي‌دانيم که پنجره فرصت تا ابد باز نمي‌ماند.
کانادا نشان داد که نه تنها براي اين بازي بلکه براي هيچ بازي ميزبان خوبي نيست و قطعا نهادهاي بين‌المللي بايد براي انجام بازي‌هاي بين‌المللي در اين کشور تجديدنظر کنند و اين موضوع مورد توجه آن‌ها قرار بگيرد.
هشدار اخير يونان به کشتي‌هاي اين کشور که از نزديکي مرزهاي ايران عبور نکنند را هنوز نديده‌ام ولي مساله اين است که چرا عاقل کند کاري که باز آرد پشيماني. به دولت يونان نيز توصيه مي‌کنيم به جاي هياهو از مسير قانوني و حقوقي اقدام کنند، وکيل بگيرند و ما نيز به عنوان وزارت خارجه به آن‌ها کمک مي‌کنيم که بتوانند مسير حقوقي را طي کنند.
اساسا آنچه که ميان ايران و آمريکا در حال مذاکره است موضوعاتي است که با چرخه انتفاع اقتصادي ايران و باز کردن تمام اجزاي فشار حداکثري آمريکا مرتبط است. در خصوص موضوع FTO که از روز اول از سوي رژيم صهيونيستي و برخي رسانه‌هاي آمريکايي انجام گرفت همه چيز از همان روز اول روشن بوده است و موضع جمهوري اسلامي ايران فرو کاستن مسائل به اين موضوع نيست.
‌ آنچه که براي ما بايد از اين توافق حاصل شود انتفاع اقتصادي مردم ايران از احياي برجام است و اگر در اين انتفاع اقتصادي مردم ايران، برخي موضوعات گنجانده شود يا نشود فقط و فقط در ميز مذاکره و فقط و فقط در تصوير نهايي که از آن توافق در ذهن خودمان داريم و حداقل‌ها و حداکثرهايي که در آن توافق تعريف کرده‌ايم و خطوط قرمزي که براي طرف مقابل اعلام کرده‌ايم روشن مي‌شود. طرف مقابل نيز اين را مي‌داند و به همين دليل است که اين رفت و برگشت‌ها انجام مي‌شود.
همان طور که آقاي اميرعبداللهيان در اجلاس داووس مطرح کردند موضوعاتي که بين ما و آمريکا باقي مانده، در خصوص تضمين‌ها، در خصوص افراد و در خصوص چرخه انتفاع قطعي اقتصادي ايران بايد تماما حل شود و اينکه کدام بند با چه حالتي ادامه پيدا کند بايد در ميز مذاکره به آن پرداخت.