اميد بستن به‌اعتراضات مردمي نقشه دشمن است

گروه سياسي
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي صبح شنبه در اجتماع پرشور مردم در مرقد مطهر رهبر كبير انقلاب به مناسبت سي‌وسومين سالگرد عروج آن عزيز سفركرده، امام خميني را روح جمهوري اسلامي، شخصيتي حقيقتا استثنايي و امامِ «ديروز و امروز و فرداي ملت ايران» خواندند و تاكيد كردند: نسل جوان و هوشمند كنوني براي اداره آينده كشور و رساندن ملت به قله‌هاي پر شكوه به نرم‌افزاري مطمئن، جامع، شتابدهنده و تحول‌آفرين يعني درس‌ها و گفتار و رفتار امام نياز دارد. ايشان همچنين با بيان توصيه‌هايي مهم، مردم و فعالان انقلابي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي را به جلوگيري از هويت‌زدايي از انقلاب و تحريف امام، افشاي دروغ و جنگ رواني دشمن، جلوگيري از نفوذ رگه‌هاي ارتجاع و سبك زندگي غربي و قدرشناسي از مسوولان انقلابي سفارش كردند.
رهبر انقلاب در اين مراسم كه بعد از دو سال به صورت حضوري برگزار شد، با اشاره به ابعاد همچنان ناشناخته شخصيت امام خميني گفتند: با وجود حرف‌ها و نوشته‌هاي فراوان درباره آن حكيم هدايتگر، ناگفته‌ها درباره عظمت و قدرت شخصيتي و رهبري او بسيار است و نسل جوان كه امام را به‌درستي نمي‌شناسد، براي ايفاي مسووليت ملي و انقلابي و برداشتن گام دوم انقلاب و اداره بهينه كشور، بايد درس‌هاي پيش‌برنده و تعيين‌كننده مكتب امام را بياموزد تا با اطمينان به سوي آينده درخشان كشور گام بردارد.
ايشان، انقلاب اسلامي را بزرگ‌ترين انقلابِ تاريخ انقلاب‌ها خواندند و با مقايسه روند دو انقلاب مشهور معاصر يعني انقلاب كبير فرانسه و انقلاب شوروي با انقلاب اسلامي گفتند: در اين انقلاب‌ها معنويت مغفول بود و هر دو انقلاب بعد از مدتي كوتاه منحرف شدند و مردم را كه باعث پيروزي آنها بودند به كنار زدند و عملا به دوران گذشته برگشتند اما انقلاب اسلامي بعد از پيروزي هم با انتخابات پي در پي، تكيه مستمر بر مردم و توجه همزمان به جنبه‌هاي مادي و معنوي انسان جلو رفته است كه اين واقعيات از جمله دلايل برجسته برتري انقلاب اسلامي بر همه انقلاب‌هاي تاريخ و نشان‌دهنده عظمت رهبري امام است. ايشان حضور ملت را عامل قطعي پيروزي انقلاب برشمردند اما گفتند: آن دست قدرتمند، شخصيت فولادين، دل مطمئن و زبان ذوالفقارگونه كه توانست اقيانوس عظيم ملت را به ميدان بكشاند و به تلاطم بياورد و بدون يأس و نااميدي در ميدان نگه دارد و جهت حركت را به آنها تعليم دهد، امام بزرگوار و خميني عظيم بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح جلوه‌هايي از رهبري پُر مغز و پُر معناي امام خميني و قدرت نافذ ايشان در تعيين و تعليم ميدان مبارزه، به حوادث خطير دوران نهضت و جمهوري اسلامي اشاره كردند و افزودند: امام در بيانيه‌هاي سال آخر حيات‌شان و وصيت‌نامه خود، ميدان مبارزه را حتي براي دوران بعد از خود نيز تعيين و مشخص كرده است. رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه امام (ره) از نظر خصوصيات شخصي به معني واقعي كلمه ممتاز بود، به بيان برخي ويژگي‌هاي ايشان پرداختند و گفتند: «پاكي و پرهيزگاري»، «معنويت و حالات عرفاني»، «شجاعت»، «حكمت و عقلانيت»، «محاسبه‌گري»، «اميد به آينده»، «صداقت»، «وقت‌شناسي و نظم»، «توكل و اطمينان به وعده الهي» و «اهل مبارزه بودن» از جمله خصوصيات بارز امام راحل بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بعد از بيان برخي ويژگي‌هاي ممتاز امام، به تبيين مباني و اصول مكتب امام پرداختند و افزودند: زيربناي مكتب امام چه در دوران مبارزه و چه در دوران انقلاب «قيام لله» بود و اين زيربنا مبناي قرآني داشت. ايشان هدف قيام براي خدا در همه مراحل را «اقامه حق»، «اقامه عدل و قسط» و «ترويج معنويت» برشمردند و خاطرنشان كردند: امام يك مبارز واقعي بود و در ميدان قيام لله حضور دايمي داشت. رهبر انقلاب اسلامي گفتند: حركت امام در دوران مبارزه چند نقطه برجسته داشت كه عبارتند از نترسيدن، صراحت با مردم، اعتماد به مردم، قدردان مجاهدت مردم بودن و دميدن اميد به دل‌ها.


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به بيان نكات برجسته حركت امام در دوران ايجاد جمهوري اسلامي پرداختند و خاطرنشان كردند: مهم‌ترين دغدغه و نقشه راه امام در اين دوران، فاصله‌گذاري ميان طرح «جمهوري اسلامي» با «فرهنگ و قاموس غربي» بود. بر همين اساس امام اصرار داشت كه جمهوري اسلامي وام گرفته از «جمهوري» و «مردم‌سالاري» غربي نيست بلكه برگرفته از اصل اسلام است. رهبر انقلاب اسلامي يكي از ويژگي‌هاي بارز الگوي جديد امام را، هماهنگ‌سازي دوگانه‌اي به‌ ظاهر متناقض دانستند و گفتند: در الگو و نظام سياسي جديدي كه امام ارايه كرد، «هم معنويت است هم راي مردم»، «هم اجراي احكام الهي است هم رعايت اقتضائات و مصلحت‌هاي عمومي»، «هم اصرار بر عدالت اقتصادي و رعايت حال ضعفا است هم اصرار بر توليد ثروت»، «هم نفي ظلم است هم نفي ظلم‌پذيري»، «هم تقويت علم و اقتصاد است هم تقويت بنيه دفاعي كشور»، «هم انسجام و وحدت ملي است هم پذيرفتن تنوع آرا و گرايش‌هاي مختلف سياسي»، «هم تاكيد بر تقوا و طهارت مسوولان است هم تاكيد بر كارشناسي و كاربلدي مسوولان». حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس سوال مهمي را مطرح كردند و گفتند: اين مكتب و الگويي كه امام طراحي و پايه‌گذاري كردند تا چه ميزان در زمان امام و بعد از ايشان تحقق پيدا كرده است؟
ايشان افزودند: پاسخ من با اطلاع از حقايق كشور اين است كه «جمهوري اسلامي در همه سرفصل‌ها همچون مردم‌سالاري، پيشرفت‌هاي علمي، امور ديپلماسي، اقتصادي و خدمات عمومي موفقيت‌هاي بزرگي به دست آورده كه انكار آنها بي‌انصافي است البته ناكامي‌ها نيز كم نبوده است يعني هم پيشرفت داشتيم و هم ضعف و ناكامي.
رهبر انقلاب اسلامي در بيان علت ضعف‌ها و ناكامي‌ها افزودند: براي يافتن علت، امام ما را راهنمايي كرده و مي‌گويند «كارنامه شما در گرو تلاش و مجاهدت است»، يعني هر جا ملت و مسوولان با اراده قوي وارد ميدان شوند، آنجا عرصه پيشرفت‌ها است و هر جا سستي در اراده‌ها به وجود آيد، موجب عقب‌ماندگي مي‌شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند، البته نقش جبهه گسترده دشمنان از ابتداي پيروزي انقلاب تا به امروز نيز نبايد ناديده گرفته شود. ايشان افزودند: اين دشمني را جمهوري اسلامي به وجود نياورد بلكه چون ذات جمهوري اسلامي، مخالف ظلم و استكبار و منكرات و موافق معنويت است، طبيعتا ظالمان و مستكبران و عاملان به منكر و مخالفان معنويت با آن دشمني مي‌كنند.
رهبر انقلاب يكي ديگر از عوامل دشمني با جمهوري اسلامي را فاصله‌گذاري جدي امام با غربي‌ها دانستند و گفتند: حمايت از فلسطين و دادن سفارت رژيم غاصب به ملت فلسطين، انتقاد از رياكاري‌ها و جنايت‌هاي كشورهاي اروپايي و امريكا نمونه‌هاي مهمي از فاصله‌گذاري امام ميان تمدن و تفكر و نظام اسلامي با تمدن و تفكر غربي است. رهبر انقلاب همچنين امتياز بزرگ امام را آشنا كردن مردم با مفهوم مقاومت و تزريق روح ايستادگي در ملت خواندند و گفتند: به بركت امام امروز ملت ايران ملتي كاملا مقاوم و مستحكم است و مقاومت به يكي از واژه‌هاي برجسته در ادبيات سياسي دنيا تبديل شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه از دو توطئه و خواب آشفته دشمنان براي ملت ايران پرده برداشتند و گفتند: جزو اول اين نقشه، اميد بستن دشمنان به اعتراضات مردمي براي ضربه زدن به كشور است كه از طريق كار رواني و فعاليت در فضاي مجازي و با پول، مزدورپروري و انواع حيله‌ها به دنبال قرار دادن مردم در مقابل نظام اسلامي هستند.
ايشان جزو دوم از اين توطئه را القاي محاسبات غلط درباره رو به سقوط بودن جمهوري اسلامي دانستند و افزودند: بدخواهان، ابتداي انقلاب مي‌گفتند شش ماه ديگر انقلاب سقوط خواهد كرد و بعد كه محاسبه آنها غلط از آب درمي‌آمد وعده شش ماه ديگر را مي‌دادند در حالي كه امروز بيش از چهل و سه سال از انقلاب گذشته و آن نهال باريك به درختي تناور و مقتدر تبديل شده است و محاسبات امروز آنها نيز همچون گذشته كاملا غلط است.
رهبر انقلاب تاكيد كردند: در جمهوري اسلامي، عاملِ مردم عامل بسيار مهمي است و دشمنان نخواهند توانست ملت را در مقابل نظام اسلامي قرار دهند.
ايشان در تحليل علت محاسبات پي در پي غلط دشمنان ايران، به نقش تعدادي از مشاوران ايراني خائن در شكل دادن به اين محاسبات اشاره كردند و گفتند: اين مشاوران خيانتكار نه تنها به كشور خود بلكه حتي به امريكايي‌ها هم خيانت مي‌كنند چرا كه با اين مشورت‌هاي غلط موجب شكست خوردن آنها مي‌شوند.
«رويگردان شدن مردم ايران از دين و روحانيت و نظام اسلامي» نمونه‌اي از مشورت‌ها و محاسبات غلطي بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به آن اشاره و خاطرنشان كردند: علاوه بر بيان اين حرف‌ها از جانب امريكايي‌ها كه تحت‌تاثير مشاوران ناآگاه و خائن است، معدود افراد ساده‌لوحي نيز در داخل كشور اين سخنان غلط را در رسانه‌ها بيان مي‌كنند.
ايشان با تاكيد بر اينكه امروز گرايش مردم به دين و انقلاب يقينا بيش از ابتداي انقلاب است، به نمونه‌هايي برجسته از حضور شكوهمند مردم در تجليل از مقاومت و روحانيت اشاره كردند و گفتند: تشييع ميليوني بدنِ قطعه‌قطعه شهيد سليماني و بزرگداشت آن مرد انقلابي، مبارز و مجاهد و تشييع جنازه و ابراز احساسات مردم به درگذشت مراجع و فقهاي عالي‌قدري همچون آيت‌الله صافي‌گلپايگاني و آيت‌الله بهجت با گراميداشت هيچ شخصيت سياسي و هنري ديگر در كشور قابل مقايسه نيست و نشان‌دهنده اعتقاد مردم به روحانيت، دين، جهاد و مقاومت است.
رهبر انقلاب اسلامي، حضور مشتاقانه جوانان در مراكز اعتكاف و اجتماعات عظيم معنوي و همچنين راهپيمايي‌هاي با شكوه ۲۲ بهمن و روز قدس را نشانه‌هاي ديگري از وفاداري ملت به راه امام بزرگوار دانستند و افزودند: نمونه ديگري از ارادت ديني مردم، اظهار شوق و ارادت آحاد مردم از پير و جوان و كودك در سراسر كشور به ساحت حضرت ولي‌عصر (عج) در قالب سرودي است كه اين روزها پخش شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنان‌شان هفت توصيه مهم خطاب به فعالان عرصه‌هاي انقلابي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي بيان كردند.
رهبر انقلاب در توصيه اول به جوانان هوشمند و فرزانه تاكيد كردند: نگذاريد دشمن و ضدانقلاب از انقلاب شما هويت‌زدايي و حقيقت آن را وارونه‌نمايي كند.
ايشان با توصيه به اينكه «نگذاريد ياد امام كه روح انقلاب است در جامعه كمرنگ شود و امام را تحريف كنند»، توصيه سوم خود را به «جلوگيري از نفوذ ارتجاع» اختصاص دادند و گفتند: ارتجاع به معني بازگشت به سياست و سبك زندگي غربي است و نبايد گذاشت با نفوذ سبك زندگي غربي كه در دوران فاسد پهلوي موجود بود، كشور به سمت ارتجاع برود.
ايشان در توصيه چهارم بر «افشاي دروغ و فريب و جنگ رواني دشمن» تاكيد و با اشاره به نمونه‌اي تازه از اين جنگ رواني خاطرنشان كردند: چندي قبل دولت يونان با دستور امريكايي‌ها نفت كشورمان را دزديد اما وقتي دلاورانِ از جان‌گذشته جمهوري اسلامي، كشتي نفتي دشمن را ضبط كردند، در تبليغات فراگير خود ايران را به دزدي متهم كردند، در حالي كه آنها بودند كه نفت ما را دزديدند و پس گرفتن مال دزدي، دزدي نيست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با توصيه به «استفاده از سرمايه ايمان مردم براي توليد عمل صالح»، توصيه ششم خود را به «جلوگيري از القاي بن‌بست در كشور» اختصاص دادند و گفتند: در فضاي مجازي عده‌اي يا از روي غفلت يا به خاطر پول، كارشان القاي به بن‌بست رسيدن كشور است البته در زمان امام هم عده‌اي در روزنامه‌ها نوشتند كشور به بن‌بست رسيده است كه امام فرمودند اين شما هستيد كه به بن‌بست رسيده‌ايد نه جمهوري اسلامي.
ايشان در توصيه آخر، «وظيفه قدرشناسي از مسوولان انقلابي» را يادآور شدند و خاطرنشان كردند: امام بزرگوار همچنان‌كه به مجريان نهيب مي‌زدند در مواردي نيز صريحا از آنها قدرداني مي‌كردند، بنابراين امروز كه دشمن درصدد تخريب مسوولان انقلابي است، وظيفه سنگين قدرشناسي بايد ادا شود. رهبر انقلاب با اشاره به جلوه‌هايي از فعاليت‌هاي ارزشمند مسوولان در روزهاي اخير، گفتند: چند شبانه‌روز حضور مستقيم يك وزير در آبادان و ملاقات رييس‌جمهور و معاون او با آسيب‌ديدگان حادثه و آرامش دادن به آنها، نمونه‌هايي با ارزش و درخور قدرشناسي است؛ البته بايد عاملان خرابكاري‌ها در قضيه آبادان و در قضاياي ديگر نيز مجازات شوند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان با اشاره به برخي حواشي در زمان سخنراني حجت‌الاسلام سيدحسن خميني تاكيد كردند: شنيدم در زمان سخنراني جناب آقاي حاج سيدحسن خميني، كساني سر و صدا كردند. همه بدانند كه من با اين كارها و سر و صداها مخالف هستم. در ابتداي اين مراسم، حجت‌الاسلام سيدحسن خميني در سخناني، امام بزرگوار را منادي استقلال و عزت ملت ايران خواند و گفت: امام يك حقيقت ناب و روح مطهر و نماد و مظهر آرمان‌هاي درخشان اسلامي و مردمي بود.