مرگ يك ميانجي انساني و مدني

چقدر به آدم‌هايي كه در ميانه اعتدال ايستاده، نقطه اتصال و ساطع مهرباني مي‌شوند، نيازمنديم. آدم‌هايي كه به تنهايي همچون يك نهاد هستند. نهادهايي كه در فضاي مهرآگين آن همگان با متنوع‌ترين گرايش‌ها، احساس آرامش مي‌كنند و آن را تكيه‌گاه خود مي‌دانند. روزنامه اطلاعات در دوران مديريت دعايي، تبديل به يك سنگر بزرگ مدني شد. دعايي روزنامه اطلاعات را تبديل به يك آرمانشهر كرد كه بسي فراتر از يك روزنامه صرف بود. يك نقطه تلاقي؛ يك حريم حوزه عمومي كه چهره‌هاي ناهمگون سياسي، فرهنگي و اجتماعي را مي‌توانست به ‌طور يكجا گرد هم آورد، زير يك سقف گفت‌وگويي. فراموش نمي‌كنم آخرين ديدارمان را كه همين چهارشنبه دو هفته پيش، توفيق آن دست داد. با جمعي از دوستان رسانه‌اي و دكتر ظريف در دفتر آقاي دعايي گرد آمده بوديم. از خاطرات آن روزگار سپري شده مي‌گفت؛ گلايه‌اي شيرين داشت به سبك خودش كه چرا براي روزنامه ما يادداشت نمي‌دهيد؟ بعد هم رو به من يادآوري كرد كه نخستين مصاحبه و نوشته‌ام با نام خودم در روزنامه اطلاعات منتشر شده بود. به قول دعايي، آنجا از خود رونمايي كردم. بي‌‌ترديد سيدمحمود دعايي از بازماندگان انقلابيون اصيل است كه زيستي خيرخواهانه براي همه داشت. اين روزها به دلايل مختلف كه شرح آن مجال ديگري مي‌طلبد بيان و تعريف آنچه روح انقلاب‌ و انقلابي‌گري واقعا چه بود، براي نسل جديد دشوار است. 
دعايي، يعني هستي و منش اسلامي و مشي مدني؛ دعايي يك گواه بود بر توان الگو‌سازي انقلاب در جلوه دموكراتيك و عميقا مردمي. چهره، منش و رفتارش با رعايت حريم‌داري و احترام به خدمات گذشتگان، نمونه مجسمي بود از حجت‌بودگي گوهرين در زمانه حاضر. از اين منظر دعايي آن مفهوم و آن معنويتي است كه كار دشوار تبيين انقلاب را بر ما آسان مي‌كند. مردي از تبار طالقاني‌ها، بهشتي‌ها، مطهري‌ها و... 
در واقع، چهره واقعي انقلاب، منش همين‌ افراد بود. انقلاب قطاري نيست كه در هر ايستگاه آن كسي را پياده كنند؛ برعكس، روح انقلاب تجلي‌گر معناي «همه باهم» بوده است. دعايي در اين مفهوم انقلاب كه برخي قصد خدشه‌‌دار كردن آن را دارند تا آخرين روزهاي حيات، به مشي انقلابي وفادار ماند يعني قلبي مهربان و روحي بزرگ داشت براي باهم بودگي همه. «همه باهم.» روزنامه اطلاعات را تبديل به يك «باهمستان» كرده بود؛ بايد گفت دعايي ياري وفادار براي انقلاب و همراهي دلسوز براي جامعه بود كه تا لحظه ملاقات با پروردگارش از كمال تواضع، صداقت، عقلانيت و اعتدال عدول نكرد. فقدان ايشان را به همه هموطنان‌مان، اهالي رسانه و خانواده‌اش تسليت مي‌گويم. آرامش ابدي را براي روح بلند ايشان از خداوند متعال خواهانم.