آتش‌های زیر خاکستر

‌در چند هفته گذشته حوادث ناگواری در کشور رقم خورد که پیامد‌های آن جامعه را به شدت تحت تأثیر قرار داد. آخرین حادثه، ریزش برج متروپل آبادان بود. با وجود اینکه ۱۵‌روز از وقوع حادثه گذشته، هنوز آوار‌برداری در متروپل ادامه دارد. تا این جای کار مرگ ۴۱ نفر تأیید شده و خسارت مالی کلانی هم بر جای مانده است. آوار شدن ساختمان متروپل فساد روی داده برای بنا شدن ساختمان را به خوبی عیان کرد و نشان داد به معجزه پول می‌توان ساختار‌های قانونی را به خدمت گرفت. سال‌هاست که فساد روی داده در جریان حادثه متروپل در ساختار شهری نهادینه شده و توانسته به حیات خود ادامه دهد و مشخص هم نیست با وجود این حادثه بشود مانع شیوع آن شد. عمل نکردن مجریان قانون به وظایف و اختیارات قانونی‌شان عمده‌ترین دلیل موفقیت متخلفان است.
حادثه هولناک دیگر ششم و هفتم خرداد ماه اتفاق افتاد. عامل حادثه مردی ۲۴‌ساله اهل یکی از روستا‌های شهرستان شهریار بود. ششم خرداد‌ماه وقتی متوجه شد یکی از سازمان‌های دولتی قصد تصاحب باغشان را دارد، دست به اسلحه برد و پنج نگهبانی راکه از سوی آن سازمان برای زمین گماشته شده بود، به قتل رساند و یک نفر را هم زخمی کرد و به تهران گریخت. متهم یک روز بعد در خیابان طالقانی تهران به سمت مأموران پلیس تیراندازی کرد که در جریان آن چهار مأمور زخمی شدند و متهم سرانجام بازداشت شد. پرونده حادثه هنوز در مراحل اولیه بررسی قرار دارد با این حال بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تلاش متهم برای رسیدن به حق قانونی‌اش ثمری نداشته و سرانجام دست به اسلحه برده و حادثه خونین را رقم زده‌است. متهم در اولین گفتگو به خبرنگار ما گفت که قصد کشتن نگهبان‌ها را نداشته و آن روز به دنبال مدیر سازمان می‌گشته تا او را تهدید کند که حادثه این‌گونه رقم خورده است.
حادثه ناگوار دیگر تیراندازی در سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان ایلام بود که صبح چهارشنبه، ۲۸‌اردیبهشت اتفاق افتاد. عامل حادثه که کارمند اخراجی سازمان بود با شلیک گلوله و انفجار نارنجک چهار نفر را به قتل رساند و هفت نفر را مجروح و روانه بیمارستان کرد. او وقتی متوجه شده بود که مدیر سازمان قصد اخراج وی را دارد در جریان انتقام کور این حادثه خونین را رقم زد.
این حوادث و حوادث ناگوارتری که در آینده اتفاق می‌افتد به دلیل بی‌توجهی به پیامد‌هایی است که مدام در حال رقم خوردن است. تجربه نشان داده‌است که بسیاری از افراد وقتی برای احقاق حق خود با بن‌بست مواجه می‌شوند، دست به رفتار‌های پرخطری می‌زنند که پیامد آن دیگر قابل جبران نیست. بسته شدن این پرونده‌ها بدون بررسی و در نظر گرفتن راهکار‌های عملی برای پیشگیری از وقوع آتش زیر خاکستری خواهد بود که هر لحظه امکان شعله‌ور شدنش وجود دارد.