پایان ژست حقوق بشری بایدن

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، پنج سال قبل در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر ریاض عربستان شرکت کرد و پیامد آن فتنه‌ای بود که تا چهار سال ادامه یافت. حضور ترامپ در آن اجلاس مایه دلگرمی حکام آل‌سعود و شخص محمد بن‌سلمان، ولیعهد آل سعود، شد تا با تشکیل ائتلافی علیه قطر، این کشور را مجبور به قبول خواسته‌هایش کند، اما مقاومت چهارساله قطر در نهایت باعث شکست محمد بن‌سلمان و پذیرش آشتی او شد. حالا گفته می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی امریکا، نیز قرار است به عربستان سعودی سفر و ضمن دیدار با سران آل‌سعود در اجلاس این شورا نیز شرکت کند. این سفر از یک سو به معنای پایان یافتن نمایشی است که بایدن از ابتدای ورودش به کاخ سفید به راه انداخته بود و از سوی دیگر، بی‌شک باید انتظار فتنه‌ای دیگر از حضور این بار رئیس‌جمهور امریکا در این اجلاس داشت.
بایدن نمایش حقوق بشری خود را در مورد آل‌سعود از زمان مبارزات انتخاباتی‌اش شروع کرد. موضوع قتل بی‌رحمانه جمال خاشقجی به دستور محمد بن‌سلمان بر افکار عمومی امریکا و به خصوص در میان رأی دهندگان دموکرات تأثیر گذاشته بود و بایدن با وعده رسیدگی به این پرونده و «قتل کودکان در یمن» سعی داشت از وضع موجود برای کسب رأی بیشتر بهره‌برداری کند. هرچند که او بعد از ورودش به کاخ سفید اقدام جدی در مورد محمد بن‌سلمان انجام نداد، اما معلوم بود که قصد دارد به نمایش خود ادامه دهد و گفته می‌شد که او به دنبال «تنظیم مجدد» روابط امریکا با عربستان است و مفسرین این حرف را به معنای حذف بن‌سلمان از این روابط تعبیر می‌کردند. با این حال، به نظر می‌رسد که بایدن دیگر قادر به ادامه نمایش خود نیست، زیرا تورم بی‌سابقه و به خصوص افزایش شدید بهای بنزین در امریکا او را مجبور کرده برای عرضه نفت بیشتر عربستان در بازار دست از نمایش حقوق بشری خود بردارد.
به این جهت است که سفر بایدن به عربستان و دیدارش با محمد بن‌سلمان به کسانی شوک وارد کرده که نمایش حقوق بشری او را جدی گرفته بودند و به قول روزنامه واشنگتن‌پست، سفر او به عربستان را «خیانت» خوانده‌اند. گذشته از این، برخی گزارش‌ها حاکی است که بایدن در این سفر به دنبال وارد کردن عربستان به جریان عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل است که از دوران ترامپ با کشور‌های امارات متحده عربی و بحرین شروع شده بود. یکی از نشانه‌های این امر برنامه سفر او است که قصد دارد سفر به سرزمین‌های اشغالی و عربستان را در یک برنامه منطقه‌ای انجام دهد. پایگاه خبری آکسیوس هم پیش از این گزارش داده بود که دولت بایدن «بی سر و صدا» به میانجیگری بین عربستان، رژیم اسرائیل و مصر مشغول است که در صورت موفقیت، می‌تواند نخستین گام در مسیر عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم اسرائیل باشد. انتقال حاکمیت دو جزیره استراتژیک تیران و صنافیر در دریای سرخ از مصر به عربستان با رضایت رژیم اسرائیل در دستور کار دولت بایدن است که عملاً عربستان و رژیم اسرائیل را در یک فرایند مشترک قرار می‌دهد و زمینه‌ای برای عادی‌سازی روابط می‌شود. به این ترتیب، بایدن فتنه خود را برای گسترش عادی‌سازی روابط با تمرکز بر عربستان دنبال می‌کند و شرکتش در اجلاس شورایی که دست کم دو عضوش قبل از این عادی‌سازی را شروع کرده بودند، در همین راستا است. به این ترتیب، بایدن با رفتن به عربستان و دیدار با محمد بن‌سلمان نه تنها پرونده خاشقجی و ادعاهایش را در مورد «کودکان یمن» به طور کلی کنار می‌گذارد بلکه فتنه‌ای جدید برای خیانت بیشتر کشور‌های عربی به آرمان فلسطین به راه می‌اندازد، چرا که او حالا دیگر نیازی به آرای شهروندان امریکایی و مطالبات حقوق بشری ندارد بلکه مثل همیشه، مطالبات حقوق بشری قربانی نفت و لابی‌های پرنفوذ در واشنگتن می‌شود.