«هناس» دادخواهی و مظلومیت ما در موضوع حقوق بشر است

تهیه‌کننده فیلم «هناس» در اکران افتتاحیه این فیلم با اشاره به اینکه صحنه ترور نمایش سند مظلومیت تاریخی این ملت است، می‌گوید قصد داشتیم با نشان دادن صحنه ترور به نوعی دادخواهی درباره موضوع حقوق بشر را داشته باشیم.
به گزارش «جوان» به نقل از روابط عمومی پروژه، شهره پیرانی، همسر شهید رضایی‌نژاد در اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «هناس» که در دانشگاه خواجه نصیرالدین‌طوسی، محل تحصیل شهید داریوش رضایی‌نژاد برگزار شد، گفت: این فیلم داستانی را روایت می‌کند که می‌تواند برای تک‌تک شما هم روزی اتفاق بیفتد. در پایان دعا می‌کنم تک‌تک شما در خدمت به این کشور آنقدر ارزشمند باشید و در جایگاهی قرار بگیرید که زیر ذره‌بین دشمن قرار بگیرید.
در ادامه بهروز شعیبی، ایفاگر نقش داریوش رضایی‌نژاد درباره نقش خود در این فیلم عنوان کرد: یادمان باشد که شهادت یک انتخاب، عمل و پایان است. ما در طول مسیر زندگی، مسیر دانشجویی و دانشگاهی و تدریس، امثال این بزرگان را زیاد داریم. من نقش شهید رضایی‌نژاد را بازی و سعی کردم برای باورپذیرتر شدن بخش‌هایی از زندگی او به اسناد موجود رجوع کنم. در ادامه محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده این فیلم درباره دلیل انتخاب این سوژه برای ساخت این فیلم سینمایی توضیح داد: مهم‌ترین موضوع برای ما این بود که فیلمی بسازیم که در تاریخ بماند و همگان بدانند که با چه روش وحشیانه‌ای یکی از دانشمندان بزرگ کشورمان را به شهادت رساندند. برای ما مهم بود که صحنه ترور به عنوان سند مظلومیت تاریخی این ملت، خصوصاً به عنوان سند تاریخی قربانیان ترور که تعداد زیادی هستند نمایش داده شود و در کشور‌های دیگر و در میان ملت‌های دیگر این موضوع دیده شود. قصد داشتیم با نشان دادن صحنه ترور به نوعی دادخواهی هم درباره موضوع حقوق بشر داشته باشیم و کشور‌هایی را که پرونده‌های فاجعه‌باری در این زمینه دارند و ما را به ناحق به عنوان نقض‌کننده حقوق بشر معرفی می‌کنند، محکوم کنیم. در صورتی که مسئله انسانیت برای آن‌ها موضوعیتی ندارد و ثروت‌اندوزی و قدرت سیاسی این تصمیمات را برای آن‌ها می‌گیرد.
شفاه با اشاره به محدودیت‌ها برای انتخاب بازیگر در فیلم‌هایی شبیه به «هناس» افزود: در فضای سینمای ما محدودیت‌هایی برای ایفای نقش‌هایی که در فضای سینما عرف نباشد، وجود دارد. به‌طور مثال، بازیگران و عوامل برای حضور در فیلم‌هایی که مربوط به شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم است، احتیاط می‌کنند.