پیشنهاد تشکیل کمیته بررسی <امنیت خط 7 مترو>

گزارش حافظی از نواقص و کاستی‌های یک خط مترو، جنجالی شد
پیشنهاد تشکیل کمیته بررسی «امنیت خط 7 مترو»
تونل خط 7 با 14درصد پیشرفت فیزیکی در نصب هواکش‌ها به مردم خدمات می‌دهد



جلسه علنی شورای شهر تهران دیروز با وجود 14 غایب بزرگ، درحالی با صندلی‌های خالی
به استقبال دستور جلسات خود رفت که در روزهای پایانی، شائبه بی‌میل بودن بسیاری از اعضا برای حضور در جلسات را به یاد آورد. در شورای پنجم با وجود اینکه بسیاری از اعضای فعلی، رقبای سرسخت میدان نبرد انتخابات پنجم بودند، اما در نهایت این دو نفر یعنی «محمد سالاری» و «احمد مسجد جامعی» بودند که توانستند با راهیابی به لیست امید، بار دیگر به خیابان «بهشت» برسند. جلسه دیروز البته جدا از حاشیه‌های در راه ماندگان، با درگیری لفظی رحمت‌الله حافظی و امانی، معاون شهردار و همچنین هابیل درویش، مدیر عامل متروی تهران، به فاز پرحاشیه تری وارد شد. ماجرای درگیری لفظی این چند تن در مقابل یک تن هم به بحث ناایمن بودن خط 7 متروی تهران برمی گشت. رحمت‌الله حافظی در جلسه دیروز با ارائه گزارشی مستند بار دیگر به سراغ ادعاهای قبلی خود رفت تا این بار در قالب گزارشی متقن، اعلام کند که این خط ناایمن است. اما در پایان جلسه، یکی از مشاوران مدیر عامل مترو و همچنین ناصر امانی و هابیل درویش، به سراغ او رفتند و گفته‌های او را از ریشه تکذیب کردند.
این مشاور مترو درحالی که در نزدیکی‌های گیت ورودی به صحن ایستاده بود، با صدای بلندی خطاب به حافظی می‌گفت که چرا وقتی برای بازدید از او دعوت شده، حضور نیافته است. او البته ادامه داد که باید حضوراً بیایید و خط 7 را از نزدیک ببینید و بعد قضاوت کنید. حافظی هم در پاسخ به او درحالی که گزارش مکتوب را به سمت این سه تن نشانه رفته بود، ابراز تمایل کرد که حاضر است از نزدیک، گزارش را با عملکرد خط 7 تطابق دهد. با این حال این مشاور مترو، باردیگر بر اشتباه بودن این گزارش تأکید کرد و گفت که این گزارش از سوی مترو ارائه نشده است. در همین زمان امانی هم به وسط بحث آمد و با بیان اینکه این گزارش رسمی نیست، گفت:«ما این گزارش را تأیید نمی‌کنیم. قرار نیست هر شب نامه‌ای در شورا خوانده شود، شما نامه رسمی آن را به ما تحویل دهید.اصلاً این فازبندی ما نیست.» هابیل درویش هم که تا این زمان ساکت مانده بود خطاب به حافظی گفت: «شما مسلمانید؟! این گزارش مال ما نیست.» حافظی دوباره تأکید کرد که این گزارش متعلق به مترو است، اما با کارشناس خبره برویم و این گزارش را با وضعیت خط 7 تطبیق دهیم.» امانی به این حرف او واکنش نشان داده و گفت که چرا وقتی هنوز تطبیق نداده‌اید، این گزارش را در شورا خواندید!» که حافظی به او این طور جواب داد: «چون مطمئنم. چون دروغ می‌گویید.»
اما ماجرای این حاشیه‌ها از کجا شروع شد؟ رحمت‌الله حافظی در جلسه دیروز، بعد از استماع گزارش مازیار حسینی درباره وضعیت مترو، گزارش خود را درباره معایب خط 7 مترو آغاز کرد. او در ابتدا با تأکید بر اینکه مدیریت شهری باید برای تأمین امنیت جانی مسافران در خط 7 تعهد بدهد، گفت: در اصلاحیه سال گذشته 3500 میلیارد تومان برای سیگنالینگ خط یک و دو طلب کردید اما حالا شاهد حادثه برخورد قطارها در متروی طرشت هستیم و جای سؤال است منابعی را که گرفتید چه کردید؟ وی با بیان اینکه در حادثه متروی طرشت برخی گفتند که راهبر ATP را قطع کرده اما برخی می‌گویند اصلاً ATP وجود نداشت، گفت: گزارشی با عنوان نگاه جامع در خط 7 مترو در تاریخ 21 خرداد سال جاری از سوی معاونت حمل و نقل تهیه و در اختیار عموم گذاشته شده است که من بر اساس این گزارش توضیحاتی را ارائه می‌کنم. حافظی با بیان اینکه بر اساس این گزارش پیشرفت تجهیزات 60 درصد بوده اما پیشرفت واقعی تنها 7 درصد بوده است، تصریح کرد: از منظر مهندسی باید شاهد پیشرفت 73 درصدی می‌بودیم اما پیشرفت واقعی تنها 9 درصد است. او با بیان اینکه سیگنالینگ مهم است اما بر اساس این گزارش تنها 55 درصد پیشرفت داشته است، گفت: امنیت مسافران چه می‌شود؟وی با بیان اینکه LPS‌ باید 52 پست باشد که هفت پست فعال دارد، گفت: تجهیزات فاز اول باید پیشرفت صددرصدی می‌داشت که حالا 75 درصد است و نصب و راه‌اندازی نیز باید به صورت صددرصد انجام می‌شد اما تنها 32 درصد است. حافظی با بیان اینکه خط 7 عمیق‌ترین خط متروی تهران است و بر همین اساس باید هواکش‌های فعال آن زیاد باشد، گفت: بر اساس برنامه باید 87 درصد هواکش‌ها فعال می‌بود اما تنها 14 درصد آنها فعال است و من نمی‌گویم این خط خطرناک‌ترین است؛ اما وقتی پول ندارید افتتاح نکنید و مردم را به تونل نفرستید. حافظی با بیان اینکه وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد نمی‌گویند که در واگن سه هزار مسافر بود یا 500 مسافر، گفت: با چنین شرایطی این خط بهره‌برداری شده و آقایان باید امنیت خط را تضمین کنند.
ورود ۶۶ واگن جدید به مترو با اولویت خطوط ۳ و ۷
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیش از حافظی از تزریق ۶۶ واگن جدید طی روزهای آتی با محوریت خط سه و هفت مترو خبر داده بود. او گفت: خط هفت مترو با ۲۷ کیلومتر دارای ۲۲ ایستگاه است که درصدد هستیم سرفاصله آن را بزودی تا ۳۵ دقیقه کاهش دهیم، خط هشت از حرم مطهر امام خمینی (ره) تا پرند است که ۳۵ کیلومتر آن با چهار ایستگاه تا فرودگاه امام خمینی(ره) از سوی شهرداری تهران ساخته شده است. مازیار حسینی با بیان اینکه هر روز یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر وارد مترو می‌شوند که با احتساب سفرهایی که انجام می‌شود می‌توان گفت که سه میلیون سفر از سوی مترو پوشش داده می‌شود، افزود: در حفاری تونل خط هفت با پدیده‌های عجیبی روبه‌رو شدیم، در میدان قیام با شبکه آبی مواجه شدیم که به دشت ملارد می‌ریخت اما هیچ کس از آن خبر نداشت و متولی هم نداشت.از طرفی خط هفت نخستین خطی است که تماماً توسط TBM ساخته شده و از زیر همه خطوط مترو به غیر از خط پنج عبور می‌کند، این خط مترو دو پست فشار قوی برق دارد و نخستین خط مترویی است که با پست برق خود وارد مدار می‌شود.
قراردادهای سه‌ساله و دارای ابهام شهرداری با قرارگاه امام رضا‌(ع)
غلامرضا انصاری هم در تذکر پیش از دستور جلسه شورا به ماهیت نامشخص قرارگاه امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت:در جلسه‌ای در تاریخ
9 بهمن 95 به شهردار تهران تذکر دادیم که قرارگاه امام رضا (ع) به کجا وابسته است، بالاخره سازمان مردم نهاد است یا شرکت؟ و در کجا حسابرسی می‌شود؟ متأسفانه شهردار تاکنون پاسخی به این تذکر نداده است. وی با تأکید بر اینکه بستن قرارداد سه ساله دراز مدت با مؤسساتی که منبع تشکیلاتی مشخصی ندارند، وجهه حقوقی ندارد و شورای پنجم باید بر این مسأله ورود کند، افزود: از سوی دیگر 23 مرکز بهاران در مناطق مختلف شهر تهران با مبالغ نامشخص با قراردادهای سه ساله یا درازمدت به قرارگاه امام رضا(ع) واگذار شده و این در حالی است که انعقاد قراردادهای طولانی مدت آن هم در پایان دوره خلاف است و باید به آن رسیدگی شود، چرا که از نظر حقوقی صحیح نیست.
امانی، معاون شهردار تهران، اما در پاسخ به تذکر انصاری، قرارگاه امام رضا(ع) را یک شرکت خصوصی دانست و گفت: قرارگاه امام رضا(ع) یک شرکت خصوصی است که در زمینه آسیب‌های اجتماعی به شهرداری تهران کمک می‌کند. این قرارگاه به شهرداری وابسته نیست و هیچ کمک بلاعوضی از شهرداری دریافت نمی‌کند.
دلتنگی جدیدی برای قالیباف!
عباس جدیدی هم با اشاره به اینکه مدت‌های مدیدی است قالیباف در شورا حضور نیافته است، گفت: دلمان برای قالیباف تنگ شده است، مدت‌هاست که ایشان را زیارت نکرده‌ایم و در حال فراموش کردن چهره ایشان هستیم.