پاسخ به دلواپسان نفتی

«دیوار تحریم‌ها با قرارداد توتال فرو ریخت»؛ این جمله را روز گذشته سخنگوی دولت بیان کرد. مخالفان دولت در روزهای اخیر از تلاش برای کاستن از اعتبار تصمیم بزرگ دولت یعنی همان انعقاد قرار داد با توتال فروگذار نبودند چنان‌که هر یک به نحوی تلاش کردند چنین وانمود کنند که این قرارداد بزرگ نفعی برای کشور ندارد اما دیروز محمدباقر نوبخت با تشریح ابعاد مختلف برجام پاسخ مناسبی به مخالفان داد. وی با اشاره به امضای قرارداد ۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری نفتی شرکت توتال با ایران در حوزه میادین مشترک گازی پارس جنوبی، گفت: این قرارداد به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک روز گذشته به امضا رسید و این قرارداد بیست ساله برای تولید ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی ترش به ارزش تقریبی ۸۴ میلیارد دلار تنظیم شده است. نوبخت تاکید کرد: این قرارداد از آن جهت حائز اهمیت است که اولین قرارداد پس از رفع تحریم و اجرایی شدن برجام در کشور رخ داده و نشان داده شد که اراده‌های شکل گرفته بر اساس تزریق نااطمینانی در فضای جمهوری اسلامی ایران بی‌اثر بوده و این قرارداد پس از برجام به عنوان یک قرارداد ارزشمند دیوار تحریم را کاملا فرو ریخت. سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: این اقدام در کنار هواپیماهایی که وارد ایران شدند و قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت خودرو حاکی از این است که آثار برجام یکی پس از دیگری در حال ظاهر شدن است و این قرار داد پس از انتخابات ۲۹ اردیبهشت، اولین ثمره این رخداد بزرگ سیاسی در ایران بود که به ملت ایران مبارک باشد.
روایت نوبخت از چینش کابینه دوازدهم
 نوبخت همچنین در خصوص گمانه زنی‌های مطرح شده مبنی بر ایجاد کارگروه‌هایی در دولت برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم، اظهار کرد: جزئیات و کلیات مطرح شده درباره کابینه دوازدهم هم گمانه‌زنی است و اینکه آقای رئیس‌جمهور کارگروه‌هایی انتخاب کرده باشد واقعیت ندارد. وی افزود: سال ۹۲ این کار انجام شد اما اکنون آقای رئیس‌جمهور شناخت دقیق‌تری دارد و به طرق مختلف نیز می‌تواند از نظرات صاحب نظران استفاده کند. سخنگوی دولت با اشاره به حواشی راهپیمایی روز قدس و توهین به رئیس‌جمهور گفت: آن روز یک سوء استفاده از حضور مردم در صحنه و انحراف از اهدافی بود که مردم برای آن به صحنه آمده بودند و خوشبختانه دادستان تهران از این رخداد به عنوان «جرم مشهود» یاد کردند که مجازات آن تعیین شده و قوه‌قضائیه نیز در حال بررسی موضوع است. طبیعتا افرادی که این جرم مشهود را مرتکب شدند باید معرفی و مجازات شوند. وی همچنین در خصوص مداحی حاشیه ساز نماز عید فطر در مصلای تهران نیز اظهار کرد: آیا یک نفر از مخالفین دولت می‌تواند ادعا کند که نمازگزاران بعد از سی روز روزه داری آمده بودند تا غیر از خطبه‌های رهبرشان و تعبد کاری انجام دهند؟ اما یک شخصیت محترمی آمد و آقای رئیس‌جمهور را هجو کرد.
هیاتی برای رصد برجام تشکیل شد


نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تغییرات تحریمی و اینکه آیا این تغییرات نقض برجام است یا نه، گفت: درباره اینکه هریک از طرفین برجام طرف دیگر را به نقض برجام یا بی توجه به آن متهم کند که گاهی این اتفاق به طور رسمی می‌افتد و گاهی نیز در حواشی کشورها یعنی برخی رسانه‌ها و صاحب نظران این موضوع را مطرح می‌کنند، سازوکاری تعریف شده که ابتدا مذاکره طرفین انجام می‌شود و سپس تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به آن تعریف شده است. وی ادامه داد: از طرف دیگر در داخل کشور ما هیات نظارتی تعریف شده که به طور مستند اجرای برجام را رصد می‌کند و آن مرجعی است که تعیین می‌کند نقض برجام صورت گرفته یا خیر. بنابراین هرگاه این هیات تشخیص دهد ما بلافاصله از حقوق خود استفاده خواهیم کرد. نوبخت در ادامه تاکید کرد: برنامه ششم توسعه در دست اجرا است و به نوعی مسئول اجرای آن نیز سازمان برنامه و بودجه است و هرگاه مطلع شویم که بی تفاوتی از سوی هر دستگاهی صورت می‌گیرد، قطعا آن دستگاه را توجیه خواهیم کرد. سخنگوی دولت همچنین نسبت به حکم دادگاه کانادایی مبنی بر تایید مصادره اموال ایران به نفع قربانیان تروریسم اظهار بی‌اطلاعی کرد. وی در خصوص انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد دولت در مبارزه با قاچاق کالا گفت: دولت در این رابطه در تلاش است و مقدار قابل توجهی از حجم قاچاق کالا کاسته شده و از ۲۵ میلیارد دلار به زیر ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درمورد آنچه که «تحریف‌هایی که صداوسیما در عملکرد دولت انجام می‌دهد»، خواند، تصریح کرد: درباره انتشار حتی یک خبر نادرست از سوی رسانه ملی یا هر رسانه دیگر همه دستگاه موظف به پاسخگویی به موقع و درست هستند و شورای اطلاع رسانی دولت و روابط عمومی دستگاه‌ها این وظیفه را بر عهده دارند و هرجا هر نوع خبر غیرواقعی منتشر شود بر حسب وظیفه به درستی اطلاع رسانی می‌شود. سخنگوی دولت درباره اعلام آتش‌بس سیاسی از سوی یکی از نمایندگان سابق مجلس و در ادامه اعلام آتش به اختیار درباره توتال، از سوی او گفت: لزومی ندارد هر حرفی را که از سوی یک فرد زده می‌شود، از طرف یک جریان سیاسی تعریف کنیم. اینکه آیا فرد چنین مطلبی را به عنوان نماینده جریان سیاسی خود گفته، به همان جریان سیاسی مربوط می‌شود.
سهم خواهی برای حضور درکابینه دوازدهم
نوبخت همچنین درباره احتمال سهم خواهی این جریان برای حضور در کابینه دوازدهم گفت: آنها می‌توانند خواسته‌هایشان را بیان کنندو آقای روحانی قطعا معیارهایی دارد و خود را در برابر مردم و مطالبات آنها مسئول می‌داند.
ادامه در صفحه7