در‌کشور عنوان زندانی سیاسی نداریم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه با تاکید بر اینکه ما در کشور عنوان زندانی سیاسی نداریم، گفت: دسته‌بندی متهمین در بازداشتگاه‌ها درست است. ما برای آزاردهی متهمان را در کنار کسی قرار نمی‌دهیم. این اتهام بدی است که به قوه قضائیه می‌زنند. محمدجواد لاریجانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «با توجه به مسئولیتی که جنابعالی دارید، آیا درباره وضعیت حقوق بشری زندانیان سیاسی داخل کشور هم اقدام کرده‌اید؟ برخی اخبار حکایت از آن دارد که این افراد در میان زندانیان مواد مخدری و اعدامی‌ها نگهداری می‌شوند یا بعضا مانند خانم نرگس محمدی از دیدار با فرزندان خود برای مدتی محروم بودند. یا گروهی از آنان همچون مدیران کانال‌های تلگرامی و خانم هنگامه شهیدی به خاطر بازداشت و اتهاماتی که به آنها تفهیم شده اعتراض داشته و بعضا دست به اعتصاب غذا زده‌اند. آیا جنابعالی یا همکاران شما با این افراد ملاقات و گزارش‌هایی برای رعایت حقوق این افراد برای ارائه به مسئولان عالی قضائی تهیه کرده‌اید؟» گفت: ما در کشور عنوان زندانی سیاسی نداریم. اگر جرم سیاسی نهایی شود، ممکن است این اتهام مطرح شود. دبیر ستاد حقوق بشر قوه ‌قضائیه ادامه داد: مواردی که داریم، مبتنی بر جرم سیاسی جدید نیست و تا کنون مصداق عملی در این ارتباط نداشته‌ایم.
قصد آزاردهی نداریم
او با بیان اینکه اصطلاح جرم سیاسی درست نیست و غربی‌ها آن را به کار می‌برند تا به تخلف قانونی تقدس بدهند، اظهار کرد: دسته‌بندی متهمان در بازداشتگاه‌ها درست است. ما برای آزاردهی متهمان را در کنار کسی قرار نمی‌دهیم. این اتهام بدی است که به قوه قضائیه می‌زنند. لاریجانی با تاکید بر اینکه راجع به مرخصی چارچوب داریم، اضافه کرد: تا جایی که می‌دانم، زندانیان دیدار مکرری با فرزندان خود داشته‌‌اند. حقوق متهم برای ما محور است و اگر کسی به ما مراجعه کند، رسیدگی می‌کنیم، چون جزو وظایف ماست. متهم دارای حقوق مسلمی است. ما نگاهمان به شهروندان این‌گونه است که تگ اتهام نمی‌خورد. او ادامه داد: متهمان زیادی به ستاد حقوق بشر می‌آیند و با معاونان ما دیدار دارند. از اقلیت‌های قومی و مذهبی مختلف می‌آیند. از دستگاه امنیتی تشکر می‌کنم که نهایت همکاری را با ما دارند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ قضائیه آزادی بیان و آزادی اجتماعی را از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: ما در عمل باید از این آزادی پاسداری کنیم. باید چارچوب آزادی را بشناسیم و به آن عمل کنیم. لاریجانی ادامه داد: امروز ترامپ مصداق جعل است و نظام غرب بعید است از زنجیره فیک‌ها رها شود. ما در میدان جنگ نرم باید پاسدار سلامت کشور باشیم. ما باید از دکترین آتش‌به‌اختیار که متوجه فضای نرم است استفاده کنیم و نیرو و انرژی خود را آزاد کنیم تا با هژمونی آمریکا مبارزه کنیم؛ این احتیاج به فرهنگسازی دارد. من از فحش به خودم ناراحت نمی‌شوم؛ ترجیح می‌دهم فحش باشد تا صدایی نباشد. رهبری گفتند هرکسی توان دارد وارد این میدان شود.
تظلم مردم دنیا


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که «آیا ستاد حقوق بشر پیرو مطالبه رهبری برای پیگیری پرونده‌های بین‌المللی، برای پیگیری پرونده‌ای مثل عیسی قاسم برنامه دارد؟»، گفت: در جمهوری اسلامی باید محاکم محل تظلم مردم دنیا باشد. اینکه تا چه حد بتوانیم حکم را اجرا کنیم، بحث دیگری است. نفس صدور حکم مهم است. آنها اموال ما را مصادره می‌کنند و این کار دزدی آشکار است. باید این موضوعات بررسی شوند. با تاکید رهبری در سال‌های اخیر اقدامات چشمگیری در این زمینه داریم. پرونده‌های مهمی مانند پرونده حملات شیمیایی به ایران و افراد درگیر حوادث تروریستی و منافقین در حال بررسی است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در رابطه با طرح مجلس درخصوص حذف محاکمه اعدام خاطرنشان کرد: مجازات در اسلام برای انتقام نیست، بلکه برای پیشگیری است. از مجازات شهروندان غمگین می‌شویم. اعدام مساله شیرینی نیست، اما خدا قصاص را در نظر گرفت. اعدام‌هایی که به خاطر آن به ما فشار می‌آورند چند دسته است. یک دسته، راجع به تعزیرات است. معتقدم ضمن آنکه این اعدام‌ها بی‌خاصیت نبوده‌اند، اما در آن حد که انتظار وجود داشت، تاثیر نداشته است و باید در این زمینه تجدیدنظر کنیم و سرشاخه‌ها را بیشتر مجازات کرد و دیگران را کمتر.