متخصصان، بانوان وجوانان سهميه‌ها نقش بيشتري داشتند

آرمان: دبیرخانه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تشریح چگونگی شکل‌گیری فهرست 21‌نفره نامزدهای شورای اسلامی شهر تهران از چگونگی راهیابی 161 نفر به مراحل پایانی و مکانیزم رسیدن به لیست 42نامزد از مراحل اولیه شکل‌گیری فهرست شورای شهر تهران پرده برداشت. توفیق شورای عالی سیاستگذاری در مدیریت اجماع نظرات اصلاح‌طلبان در نتایج انتخابات سال‌های 94 و 96 خرسندی دوستداران این تفکر را فراهم کرده است. هرچند مسیر شکل‌گیری این شورا با نقایصی همراه بوده و سیر تکاملی فعالیت آن می‌تواند در آینده ظرفیت رو به تزایدی را برای مدیریت این جریان فراهم آورد.
تنظیم لیست
 در این بیانیه آمده است: در مرحله اول تدوین شاخص‌های امتیازدهی به نامزدها با تاکید بر تخصص‌های موردنیاز شورای شهر و تصویب آن در شواری عالی سیاستگذاری، سپس تفویض اختیار شورای عالی به هیات‌رئیسه که پس از بررسی نامزدها، چهل‌ودو نفر از آنان را گزینش کرد و به شورای عالی برای انتخاب 21نفر نهایی ارائه شد و بعد از طراحی فرم مناسب با شاخص‌ها جهت تکمیل توسط نامزدهای شورا، فراخوان نامزدهای اصلاح‌طلب متمایل به پرکردن فرم و جمع‌آوری فرم‌های تکمیل‌شده توسط نامزدها تصویب شد. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تشکیل کمیته 7‌نفره از میان اعضا شورای عالی و هیات‌رئیسه، توسط هیات‌رئیسه در دستور کار قرارگرفت تا تعداد نامزدها به حدود 160نفر رسید و پیشنهاد 42 نفر، دوبرابر تعداد موردنیاز، به هیات‌رئیسه ارائه شد. در این مرحله تشکیل کارگروه کارشناسی 14‌نفره امتیازدهی و غربالگری توسط کمیته 7‌نفره با ماموریت امتیازدهی فرم‌های تکمیل‌شده و غربالگری نامزدها و پیشنهاد حدود 160نفر از نامزدها به کمیته 7نفره واگذار شد. سپس کارگروه کارشناسی امتیازدهی کار خود را آغاز کرد. در ادامه این بیانیه تصریح شده است: مهم‌ترین قسمت تنظیم لیست شورای شهر رسیدن به لیست 42‌نفره بوده است، زیرا در این مرحله باید برای رسیدن به 42 نفر، غربالگری از بین نیروهایی که همگی مورد تایید بودند، انجام می‌گرفت و برای این امر باید سازوکار مناسبی که حتی‌الامکان کمترین مشکل را در برداشته باشد، در نظر گرفته می‌شد، زیرا کمیته 7‌نفره و هیات‌رئیسه به‌خوبی بر حساسیت امر و مشکلات گزینش 42نفر و در نهایت 21نفر از بین 161نفر که همگی صاحب‌صلاحیت بودند آگاهی داشتند، به‌ویژه آنکه اکثریت این نامزدها تلقی و انتظارشان این بود که باید در فهرست نهایی قرار گیرند. لذا کمیته 7‌نفره از قبل با برخی صاحبنظران، احزاب و فعالان سیاسی رایزنی کرده و پیشنهاد‌های آنها را اخذ کرده بود و طی بحث‌های فشرده و با استفاده از پیشنهادهای مطرح‌شده و بررسی ابعاد مختلف موضوع به این جمعبندی رسید که با دعوت از نامزدها و ارائه گزارش روند کار نظر آنان را در نحوه گزینش 42نفر اخذ نماید و حتی پیشنهاد دهد که خود آنان در هر گروه تخصصی از بین خودشان به میزان سه‌برابر مورد نیاز انتخاب و پیشنهاد دهند. لذا در این مرحله از 161نفر نامزد دعوت به‌عمل‌آمد که ۱۵۴نفر آنان در جلسه حضور یافتند و پس از ارائه گزارش روند کار و اعلام اسامی 10گروه تخصصی از آنان خواسته شد که هر یک از گروه‌های تخصصی با تشکیل جلسه نسبت به نحوه ادامه کار به‌ویژه انتخاب و پیشنهاد سه‌برابر مورد نیاز سهمیه آن گروه تخصصی از بین خودشان اقدام نمایند. اما درنهایت همه گروه‌ها به این جمعبندی رسیدند که راهکار مناسب آن است که فرایند انتخاب ۴۲نفر و درنهایت 21نفر به‌عهده هیات‌رئیسه شورای عالی باشد و نظر خود را در این زمینه به‌شکل مکتوب و با امضا اعلام کردند.
چند نکته مهم


در پایان این بیانیه آمده است: شورا به‌هیچ وجه مدعی آن نیست که روند کار فاقد اشکال و نقاط ضعف بوده، به‌ویژه آنکه شورا از این نکته که برخی از چهره‌های ارزشمند و متخصص و با سابقه امکان حضور در لیست را پیدا نکردند، بسیار متاسف است. اصلاح‌طلبان ورود به چنین فرایندی را در یک روند متفاوت تجربه می‌کردند؛ بدین معنی که تلاش شد با یک سازوکار ازپیش‌اعلام‌شده و نسبتا شفاف و از طریق اعلام فراخوان از بین تعداد بسیار زیادی از نامزدها که اکثریت قریب به‌اتفاق آنها واجد صلاحیت بودند، تعداد محدودی را (21نفر) آ‌ن‌هم با رعایت سهمیه‌های مختلف تخصصی و زنان و جوانان برگزینند.