ایران در بین ۱۰ کشور سازنده ماهواره و پرتابگر اختصاصی


گروه جامعه: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کشورمان با افتخار جزو ۱۰ کشوری است که امکان ساخت ماهواره، پرتابگر اختصاصی، ایستگاه زمینی و پرتاب را دارد؛ چرخه کامل فضایی را داریم البته در لایه‌های پایین قرار دارد و اندیشمندان‌مان در حال تلاش برای این موضوع هستند. عیسی زارع‌پور در نایین با اشاره به برگزاری ۲۵ سفر استانی اظهار کرد: برای هر استان از هفته‌ها قبل در استان‌ها حاضر شده و مباحث را بررسی کرده و نتایج آن را در کمیسیون‌های کارشناسی جمع‌بندی می‌کنند و در جلسه‌ای با حضور معاونان و وزرا در خصوص مصوبات بحث می‌شود.
وی گفت: تصمیماتی که در شورای اداری گرفته می‌شود تصمیمات آنی نیستند بلکه کاملاً کارشناسی شده هستند و افراد نقش فعالی داشتند و مصوباتی که برای اصفهان و خصوصاً شهرستان نائین پیش‌بینی شده مصوبات کاملی است و کم‌تر دیده‌ام تا این حد با جزئیات مطرح شده باشد. وزیر ارتباطات در خصوص دستاوردهای دولت در ۱۰ ماه گذشته توضیح داد: برنامه دولت در دوره اول سفرها تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است و رئیس‌جمهور نیز بیان کرده بود که این پروژه‌های نیمه تمام زیبنده جمهوری اسلامی نیست و به همین دلیل دولت در حال برطرف کردن این موارد است.
زارع‌پور خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور یک روز از وقت هیأت دولت را به استان‌ها اختصاص داده است تا در جریانات مشکلات قرار بگیرند؛ آیت‌الله رئیسی بارها تأکید کرده است که رئیس‌جمهور ۸۵ میلیون ایرانی هستم. وی ادامه داد: برنامه دولت این است که در دور اول سفرها پروژه‌های طولانی شده، نیمه تمام و موارد ضروری که نیاز به شروع دارد رقم بخورد؛ شهادت می‌دهم در این مدت با تمام مشکلاتی که وجود داشت اعضای دولت همگی درگیر بودند، کار و پیگیری کردند.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: مشکلات کشور مشکلات ریشه‌ای است که یک شبه قابل حل نیست، اما عزم و اراده دولت مردمی این است که مشکلات ریشه‌ای حل شود و شاهد بودیم در موضوعی مانند واکسن، در شرایط یک سال قبل روزانه شاهد فوت روزانه ۷۰۰ نفر بودیم اما در حال حاضر آمار حتی به اندازه انگشتان یک دست هم نیست. وی ادامه داد: همچنین در فروش نفت نیز شاهدیم که همچنان تحریم‌های گذشته را داریم اما فروش نفت‌مان جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است و قراردادهای بزرگی برای توسعه میادین گازی و نفتی‌مان بسته شد و این موارد بعضاً پشت صحنه بوده اما اتفاقات بزرگی رقم خورده است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: شاهدیم همه مردم تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند و ۶ میلیون نفر از کسانی که فاقد بیمه بودند تحت پوشش قرار گرفتند و شخصی برای بستری شدن و هزینه‌های آن نگرانی ندارد البته این موضوع به‌ معنای اتمام کار نیست.



زارع‌پور تصریح کرد: برای آزادسازی سواحل شاهد بودیم که در مدت ۲۰ روز اتفاقی بزرگ افتاد، اتفاقی که سال‌ها قانون بود اما عملیاتی نشد و در موضوع مسکن نیز شاهد چنین اقداماتی هستیم؛ شاهد هستم که وزرا شب و روز ندارند تا بتوانند از فرصت تاریخی برای خدمت‌گزاری مردم استفاده کنند. وی در ادامه اذعان کرد: در این چند ماه ۱۷۰۰ روستا را به شبکه متصل کردیم، پروژه بزرگ فیبر نوری مناطق کسب و کار را آغاز کردیم و در حال حاضر بیش از یک میلیون پورت فیبر نوری متصل شده است.
وزیر ارتباطات اضافه کرد: در حوزه فضایی که ۱۰ سال مورد بی‌مهری واقع شده بود جلسه‌ای تشکیل شد و این موضوع باعث افتخار است که کشورمان جزو ۱۰ کشوری است که امکان ساخت ماهواره، پرتابگر اختصاصی، ایستگاه زمینی و پرتاب را دارد؛ چرخه کامل فضایی را داریم البته در لایه‌های پایین قرار دارد و اندیشمندان‌مان در حال تلاش برای این موضوع هستند. زارع‌پور بیانکرد: در کشور توانمندی، استعداد و نیروی انسانی وجود دارد و اگر همگان دست به دست هم دهیم تمام مشکلات به فضل خدا حل خواهد شد.
وی همچنین بیان کرد: اگر آیت‌الله رئیسی به‌دنبال اقدامات سطحی بود هیچ‌گاه به‌دنبال مردمی‌سازی یارانه‌ها نمی‌رفت و اقدامی که هیچ‌کس جرأت و جسارت آن را نداشت انجام داد؛ دولت جرأت و جسارت کارهای بزرگ را به پشتوانه مردم دارد و چون هر ۲ کنار هم هستند نیاز است اقدامات بزرگ انجام شود. وزیر ارتباطات در پایان گفت: بسیاری از مشکلات شهرستان با پیگیری‌های قبلی مسؤولان در مصوبات آمده است و تا حد امکان پیگیری خواهد شد تا مشکلات را حل کنیم.