«ابتکار» جوانب حضور سازمان تامین اجتماعی در بازار سرمایه را بررسی کرد بازنشسته ها در بورس

بحث شفافیت در بازار بورس اوراق بهادار، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که همواره مورد انتقاد سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. زمانی که قرار شد شرکت‌ها صورت مالی‌هایشان را طبق IFRS منتشر کنند، بسیاری از شرکت‌ها به ویژه بورسی‌ها به مخالفت پرداختند و تا به امروز نیز برخی از آنها با این مدل منطبق نشده اند. در
تازه ترین اتفاق مرتبط با بورس، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم مدعی شد که از این به بعد شرکت‌های بزرگ وابسته به صندوق بازنشستگی بورسی خواهند شد. این اتفاق دارای چند وجه است؛ در خوش بینانه‌ترین اتفاق اینکه اگر تمام شرکت‌های ثبت شده در سازمان ثبت اسناد، بخواهند وارد بازار سرمایه شوند به نفع آنها خواهد بود و از طرف دیگر آگاهی مردم نیز در این خصوص بیشتر شده و عملا مردم می‌توانند بدون اتکا به بانک‌ها، سرمایه‌گذاری در بورس داشته و سود بیشتری را دریافت کنند. اما نکته منفی که در این رابطه وجود دارد این است که اگر برخی شرکت‌ها از زیر بار شفافیت بخواهند فرار کنند و همانند برخی نمادهای بانکی که سرمایه‌گذارانشان را با دردسر روبه‌رو کردند، یقینا دیدگاه مردم به بازار سرمایه منفی شده و این موضوع برای کلیت بازار سرمایه خوب نیست. نکته دیگری که در این رابطه وجود دارد، بحث خصوصی سازی این شرکت‌هاست. در سال 85 که اصل 44 ابلاغ شد و شرکت‌های دولتی به سمت خصوصی شدن پیش رفتند، عملا دولت با خیانتی که به شرکت‌ها کرد، شرکت‌ها را عملا خصولتی کرد و باعث شد دید مردم به خصوصی سازی نیز تغییر کند. حال با این همه باید دید بعد از آنکه سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم به ارائه مجوز به سازمان تامین اجتماعی برای حضور شرکت‌های زیرمجموعه‌شان در بورس گرفت، این سازمان می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران بازنشسته را به خود جلب کند یا خیر.
شفافیت در اولویت سازمان بورس
یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با «ابتکار» درخصوص بورسی شدن شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی گفت: پیش از این نیز سازمان بورس میزبان یکی دیگر از هلدینگ‌های بزرگ بود؛ هلدینگ غدیر که سال‌هاست در بورس تهران مشغول فعالیت است دارای 8 زیرمجموعه بزرگ بوده و توانسته سود خوبی را به مردم برساند. پس عملا با تجره موفقی که در این رابطه وجود دارد، می‌توان امیدوار بود تا حضور تامین اجتماعی نیز در بورس اوراق بهادار، به نفع بازنشسته‌ها باشد.


وی اضافه کرد: هم اکنون تامین اجتماعی نیز دارای شرکت‌های زیادی است و با حضور در بورس، می‌تواند به نفع بازنشسته‌ها اقداماتی را انجام دهد. با حضور این شرکت‌ها در بورس، سه اتفاق مهم رخ خواهد داد؛ اول اینکه طبق اساسنامه جدید سازمان بورس، تمام شرکت‌ها باید ماهانه آمار تولید و فروش خود را منتشر کنند. نکته بعدی اینکه صورت مالی‌هایشان اگر طبق IFRS نوشته شود، آنها بین المللی شده و می‌توانند شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس باشند. نکته آخری اینکه مکانیزم شرکت‌ها تحت بازرسی جدی خواهد بود و به سادگی افراد می‌توانند به شرکت‌ها اعتماد کنند. پس با این حال، حضور بازنشسته‌ها در بورس اوراق بهادار می‌تواند به نفع آنها باشد.
این کارشناس در پایان مدعی شد: از آنجایی که متاسفانه بازار سرمایه ما رانتی است و بعضا برخی شرکت‌ها از اعلام عملکرد دقیق خود پا پس می‌کشند، این موضوع می‌تواند به ضرر افراد باشد. اما با توجه به سخت‌گیری‌هایی که قرار است در بازار صورت بگیرد، جای نگرانی کمی وجود دارد و افراد می‌توانند در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
حضور صندوق بازنشستگی در بورس
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت بورسی کردن همه شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی و شفافیت حداکثری در عملکرد آنها تاکید کرد و بورسی کردن را مسیر منطقی خروج از بنگاهداری همراه با شفافیت حداکثری دانست.
علی ربیعی مسیر را برای تقویت بازار سرمایه کشور و مشارکت ملی در اداره دارایی صندوق‌ها بسیار ضروری معرفی کرد. همچنین حفظ منابع و دارایی میلیون‌ها نفر کارگران و بازنشستگان به عنوان صاحبان اصلی شستا مهم ترین رسالت و ماموریت اصلی مدیران صندوق‌هاست. وی همچنین برای تحقق شفافیت حداکثری، اجرای سیاست‌هایی را در سال‌جاری الزامی کرد.
وی افزود: در چارچوب اصول و قواعد حاکمیت شرکتی، کمیته‌های چهارگانه حسابرسی، ریسک، انتصابات و پاداش و نیز آیین نامه‌های استخدامی و مالی و معاملاتی در همه شرکت‌ها در هر مقیاس و موضوعی باید طی دو ماه آینده استقرار یابد. همچنین حداکثر تا سه ماه آینده فرآیند ورود سه هلدینگ سیمان و حمل و نقل عمران و صدر تامین به بازار بورس تکمیل شود.
ربیعی با بیان اینکه مقدمات قانونی و تشریفات لازم برای ورود شستا به بورس باید در سال‌جاری انجام شود افزود: سبدی از دارایی‌های شستا برای واگذاری به بازنشستگان و کارگران ایجاد و در بازار بورس به آنها عرضه شود و همه شرکت‌های غیربورسی، صورت‌های مالی خود را حداکثر تا پایان شهریورماه به سازمان بورس تقدیم و مسیر افشای صورت‌های مالی را طی کنند.
وزیر کار، شستا را پیشران توسعه ملی دانست و با اشاره به اینکه شستا در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است، گفت: شستا درحال حاضر در حدود 32 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه اقتصادی درحال اجرا در کشور مشارکت کرده و غالب این طرح‌ها در امور زیرساختی مانند ارتباطات، تولید کالاهای استراتژیک (مانند بنزین) یا توسعه مناطق محروم است.
صندوق‌های بازنشستگی بورسی
پیش از این نیز ابزار دیگری در بازار سرمایه برای بازنشسته‌ها تحت عنوان «سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی» تشکیل شده بود. شکل‌گیری صندوق‌های بازنشستگی اختیاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، علاوه بر ایجاد ساختار قانونی موثر برای کارفرمایان، بخشی از خلا تقاضا برای اوراق تامین مالی بلندمدت را برطرف کرده بود. تجربه جهانی نشان می‌دهد راه‌اندازی صندوق های بازنشستگی اختیاری و تبدیل نظام بازنشستگی به نظام چندلایه، طی سه دهه اخیر در اکثر کشورها منجر به افزایش پس انداز کل و سرمایه‌گذاری ملی در بلندمدت شده است. در قانون بازار اوراق بهادار نیز «صندوق بازنشستگی» به عنوان یکی از نهادهای مالی تعریف شده که راه‌اندازی این نهاد تاکنون محقق نشده است. بهترین ساختار تکمیلی برای نظام بازنشستگی ایران، ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بورسی هستند که با تفکیک نقش حامیان از مدیریت تخصصی دارایی‏ها (نهادهای مالی دارای مجوز) از شفافیت‌های بازار بورس و اوراق بهادار به نفع آتیه اعضای صندوق بهره برداری کند.
سایر اخبار این روزنامه