«تنبيه مردم را به خاطر راي دادن به من مصلحت کشور نمي‌دانستم»

ظريف پس از 421 روز دلايل کانديدا نشدنش در انتخابات رياست‌جمهوري را بازگو کرد «ظريف در انتخابات رياست جمهوري کانديدا نمي‌شود»، اين خبري است که پيش از آغاز ثبت نام انتخابات رياست جمهوري ايران منتشر شد. ثبت نام انتخابات‌ها از 21 ارديبهشت 1400 آغاز شده بود ولي هنوز کم نبودند افرادي که اميدوار بودند با حضور محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه وقت جمهوري اسلامي فضا براي رقابتي‌تر شدن انتخابات مهيا شود. آن روزها کسي پيش‌بيني نمي‌کرد علي لاريجاني، رئيس مجلس سابق ايران از ديد فقها و حقوق‌دانان شوراي نگهبان صلاحيت حضور در ميدان رقابت را نداشته باشد وگرنه، احتمالاً از دعوت از ظريف هم دست مي‌کشيدند. حالا از آن زمان 422 روز گذشته است. ديروز روزنامه «صبح نو»، نزديک به محمدباقر قاليباف، گفت‌وگوي بلندي را با ظريف منتشر کرد. او در بخشي از اين گفت‌وگو به بازخواني جلسه خود با سيدمحمد خاتمي و سيد حسن خميني درباره انتخابات رياست جمهوري پرداخته و در يک کلمه، دليل کانديدا نشدنش را «تنبيه مردم» عنوان کرده است. ظريف گفته است: «آقاي خاتمي پيغام داد که مي‌خواهم بيايم و ببينمت؛ من هم گفتم آنقدر ادبم را از دست نداده‌ام و من به ديدار شما مي‌آيم. به ايشان گفتم که خدمت مي‌رسم؛ ايشان هم گفتند که پس به حسن‌آقا هم مي‌گويم که بيايند.»
او گفته است: «رفتم و فشار آوردند که بايد بيايي. من هم استدلال‌هاي [عمدتا] سياسي خودم را گفتم؛ اينکه مردم با رأي‌دادن به من، تنبيه خواهند شد کمااينکه احساس مي‌کنم مردم از سال96 به بعد به ‌خاطر رأي به روحاني، تنبيه شدند و احساس مي‌کردم اين تنبيه درمورد من، شديدتر خواهد بود و اين موضوع را به مصلحت کشور نمي‌دانستم. خيلي توضيح دادم اما راضي نشدند. وقت نماز شد و من چون ديدم در يک بزنگاه گير کرده‌ام، گفتم که بلند شويم و نماز بخوانيم. آقاي خاتمي ايستادند و به امامت ايشان نماز خوانديم. وقتي نماز تمام شد، به التماس افتادم. به آقاي خاتمي گفتم که شما بزرگ‌تر من هستيد؛ به حسن‌آقا گفتم که من هم براي شخص خودت و هم به اعتبار پدربزرگت، احترام بسيار زيادي قائلم. گفتم خواهش مي‌کنم به من فشار نياوريد. آقاي خاتمي هم گفتند حالا که التماس مي‌کني، مي‌خواستيم امروز تو را از اينجا به وزارت کشور ببريم اما فردا صبح مي‌بريم (خنده). به حسن‌آقا گفته بودم که من فردا صبح، سفر هستم اما به آقاي خاتمي نگفته بودم؛ براي همين حسن‌آقا يک لبخندي به من زد و جلسه تمام شد(خنده).»
ظريف در بخش ديگري از اظهاراتش از پيشنهاد خود به حسن روحاني براي کناره‌گيري‌اش از رياست جمهوري پرده برداشته و گفته است: «بعد از اتفاقاتي که اواخر سال96(دي‌ماه) رخ داد، معتقد بودم به‌عنوان وزير خارجه نبايد ادامه بدهم و حتي به آقاي دکتر روحاني پيشنهاد دادم که شما هم کنار بکشيد چون شيب کشور از الان به‌سمت بدي دارد مي‌رود. اولين پيشنهادم [به آقاي دکتر روحاني] اين بود که کنار بکشيد و اگر کنار نمي‌کشيد لااقل ما چند نفر(چند وزير دولت) را کنار بگذاريد و دولت « وحدت ملي» تشکيل دهيد چون الان کشور در شرايطي نيست که دعواي جناحي داشته باشد. همانطور که در سال92 معتقد بودم براي 1400 نبايد بيايم، بعد از اتفاقات دي‌ماه اين نگرش تشديد شد و حتي معتقد بودم از ابتداي سال97 بايد کنار برويم؛ حتي با حضرت آقا دراين‌باره صحبت کردم.»