نقش تغذيه در بلوغ زود‌رس

علي کرمي
بلوغ زود‌رس و ارتباط آن با ژنتيک موضوعي است که  سال‌هاست در مقالات و نشريات علمي مطرح مي‌شود. اما واقعيت اين است  که وارد شدن برخي مواد خوراکي و آلودگي‌هاي صنعتي نه‌تنها در محيط زيست بلکه درغذاهاي مصرفي ما يکسري  تغييرات هورموني در انسان‌ها حتي در نوزادان ايجاد مي‌کند. زماني که در کشور دانمارک زندگي مي‌کردم، مقالات و گزارش‌هايي منتشر مي‌شد با اين موضوع که پلاستيک‌ها تمام زندگي ما را اشغال کرده‌اند، از ظرف آب گرفته تا ظروف غذايي و آشپزخانه و حتي در بسته بندي موادي مانند شيرهاي خوراکي و حتي غذاي نوزادان ما وارد شده است. در حال حاضر ثابت شده که  اين مواد  باعث تغييرات هورموني  به‌خصوص هورمون جنسي انسان شده و هورمون‌ها را دچار تغيير کرده است. در مصاحبه‌اي که در صدا و سيما داشتم، به اين موضوع اشاره کردم، در واقع غذاهايي که از مواد صنعتي تهيه مي‌شود شکل هورمون‌هاي جنسي است و حتي در طبيعت نشان داده شده که گاهي  باعث تغيير جنسيت  در انسان‌ها‌مي‌شود.
 اين در نشريات علمي دنيا منتشر شده و فاجعه‌اي است که در حال به‌وقوع پيوستن است و بلوغ زودرس را در نسل جديد ايجاد مي‌کند.
در حال حاضر مقالاتي در نشريات کاملا معتبر علمي وجود دارد که نشان مي‌دهد  بسياري از مردان و زنان ما دچار نقص ساختار از نظر تعداد اسپرم‌ها شده‌اند و  بارور نمي‌شوند. در اروپا و آمريکا و کشورهاي صنعتي شمارش اسپرمي  خيلي از جوان‌ها روز به روز پايين‌تر مي‌آيد که عمده دلايل آن عبارت است از:


1- متاسفانه توليدات مواد غذايي ما صنعتي شده‌است.
2- فست فودها و  نوشيدني‌هايي که در ظروف پلاستيکي به  دست مردم داده مي‌شود.
3-  آب‌هاي معدني پلاستيکي که متاسفانه فروشندگان جلوي مغازه هاي خود مي‌گذارند و آفتاب مي‌خورد . ثابت شده وقتي آفتاب به ظروف پلاستيکي و شيشه‌هاي آب معدني بخورد و اين آب‌ها گرم شوند ترکيباتي از پلاستيک‌ها در آب رها مي‌شود که شبه هورمون‌هاي جنسي است و نقش هورمون‌هاي جنسي را در بدن بازي مي‌کند و باعث شده در برخي تغييرجنسيت ايجاد شود.  از نظرعلمي کاملا ثابت شده به اندازه کافي هم اسناد و مدارک و مقالات وجود دارد که  پلاستيک‌ها و غذاهاي صنعتي بسته بندي شده در ظروف پلاستيکي و بخصوص پلاستيک‌هاي يک بارمصرف و ميکروپلاستيک‌ها وارد زندگي و بدن ما شده است.  در هلند مقاله‌اي منتشر شده که حتي اين مواد  در شير مادران هم ديده مي‌شود. به نظر من فاجعه‌اي در حال رخ دادن است. من هشدار مي‌دهم؛ بلايي که سر جمعيت ما آمده و  کلينيک‌هاي نازايي ما پر از جوانان و زوج هاي نابارور شده است  را جدي بگيريد. من از نظر علمي هشدار مي‌دهم اگر مسئولان ما‌، وزارت بهداشت‌، وزارت جهادکشاورزي، وزارت صنعت و  صدا و سيما  تبليغاتي که در مورد مواد غدايي صنعتي مي‌کنند را جدي بگيرند چرا‌که اين شرايط به فاجعه منجر مي‌شود. وقتي بلوغ زودرس مطرح مي‌شود ما مي‌گوييم از آن خطرناک‌تر، وقتي است که جوانان ازدواج مي‌کنند. چون اکثرا دچار ناباروري مي‌شوند و نسل آينده ما دچار فاجعه خواهد شد. به اين موارد اختلال‌گرهاي هورموني مي‌گويند. درهمه اختلال‌ها بحث  اصلي هورمون هاست. شما وقتي از بلوغ زود رس مي‌گوييد ريشه اش هورموني است. وقتي بلوغ زودرس پديدار مي‌شود يعني چه‌؟ يعني هورموني که بايد در سن 13-14 سالگي فعال شود در 8 سالگي فعال مي‌شود. اين از کجا مي‌آيد؟ از محيط‌، از غذا، از هوا، از آب،  حتي پلاستيک هايي که غذا را  در آن مي‌ريزند و حتي شيرخشک‌هايي که به نوزادان مي‌دهند. اين مشکل حتي از زمان جنيني و نوزادي شروع مي‌شود. يعني مادر موادي خوراکي مصرف مي‌کند که وارد بدن جنين مي‌شود و جنين وقتي دنيا مي‌آيد مانند نوزادان 50 سال و 100 سال پيش نيست. بنابراين موضوع خيلي جدي است و مسئولان بايد جدي بگيرند و اميدوارم بتوانيم کاري کنيم که نسل آينده به حالت نرمال برگردد.
 متخصص بيوتکنولوژي پزشکي و ژنتيک مولکولي