برند مرغوب توپ و تور ایرانی!

والیبالیست‌های کشورمان مرد روز‌های سخت هستند. حالا که مقتدرانه و بدون، اما و اگر به جمع هشت تیم برتر جهان صعود کرده‌ایم، با افتخار می‌توان از غیرت، سخت‌کوشی و باور به موفقیت تیم ملی والیبال گفت؛ تیمی که با تصمیم جسورانه بهروز عطایی کاملاً جوان شد و نتیجه اعتماد به این جوانان هم چیزی نبود جز صعود به مرحله نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۲۲.
روزی که چهارمین دوره این رقابت‌ها آغاز شد، خیلی‌ها تصور نمی‌کردند تیمی با میانگین سنی ۲۵ سال و در اختیار داشتن بازیکنانی کم‌تجربه یا حتی بی‌تجربه بتواند مقابل مدعیان اصلی قدعلم کند. این نوع تفکر به ویژه بعد از پایان بازی‌های هفته اول به اوج رسید و برخی‌ها با پیش کشیدن بحث خلأ سرمربی خارجی، نسبت به نتایج بازی‌های باقیمانده ابراز نگرانی کردند، با این حال با حساس‌شدن رقابت‌ها، جنگندگی، اتحاد و انگیزه ملی‌پوشان ما دوچندان شد، گویا تیم یکدست و متحد والیبال عهد بسته بودند تا قطعی نشدن صعود، شادکردن دل مردم و جواب کوبنده به منتقدان ناامید نشوند.
غیرممکن معنی ندارد
ثبت هفت برد و پنج شکست حکم حضور ایران در مرحله حذفی لیگ ملت‌ها را امضا کرد. دیدار‌های هفته آخر ایران در مرحله اول لیگ ملت‌ها در گدانسک لهستان برگزار شد، شهری که در آن خاطرات خوشی برای والیبال ایران رقم خورد. با توجه به عملکرد تیم ملی در بازی‌های قبلی، عطایی و شاگردانش خوب می‌دانستند در چهار بازی آخر باید فقط به پیروزی فکر کنند و اولین اشتباه‌شان شاید آخرین اشتبا‌ه‌شان در لیگ ملت‌ها باشد. به همین خاطر کادرفنی با ریکاوری خوب، تشریح شرایط سخت صعود و بالابردن روحیه و انگیزه، تیمی آماده، سرحال و تشنه پیروزی راهی گدانسک کرد. درست در وضعیتی که برخی‌ها شانسی برای تیم‌ملی قائل نبودند، برد شیرین و روحیه‌بخش ۳ بر ۲ مقابل لهستان به ارمغان آمد. تیم میزبان حتی در خواب هم نمی‌دید در اولین بازی خانگی مقابل جوانان ایران به زانو در‌بیاید. در گام دوم اگرچه نتیجه را به ایتالیای قدرتمند واگذار کردیم، اما عملکرد خوب بلندقامتان را همه دیدند و تحسین کردند. برد ۳ بر صفر روز جمعه برابر اسلوونی مسیر صعود را هموارتر ساخت تا اینکه در گام آخر نوبت به صربستان رسید؛ کولاکوویچ سرمربی سابق ایران خیال می‌کرد والیبال ما را خیلی خوب می‌شناسد، غافل از اینکه تیم عطایی توانایی غلبه بر هر تیمی را دارد. تحمیل شکست قاطع ۳ بر صفر به صربستان، عملیات غیرممکن صعود را ممکن ساخت. حالا همه دنیا حتی منتقدان جدی بهروز عطایی به افتخار والیبال ناب ایرانی کلاه از سربرداشته و ایستاده تیم جوان کشورمان را تشویق می‌کنند.


کافی است به آمار بازی با صربستان نگاهی بیندازید تا ببینید اعتماد به جوانان جویای نام چه سودی برایمان داشته است، کسب ۴۸ امتیاز از حمله، هفت امتیاز سرویس و ۱۴ دفاع موفق روی تور تنها بخشی از عملکرد والیبالیست‌های ما برای آچمزکردن صرب‌هاست.
صعود وطنی
سپردن هدایت تیم‌ملی به کادر ایرانی ریسک بزرگ داورزنی رئیس فدراسیون بود، خوشبختانه همانطور که انتظار داشتم، نتیجه‌اش سربلندی مربیان وطنی شد. در سه دوره قبلی لیگ ملت‌ها همیشه سرمربیان‌مان خارجی بودند، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با کولاکوویچ به ترتیب عناوین دهم و پنجم رقابت‌ها را کسب کردیم و در سال ۲۰۲۱ نیز با هدایت آلکنو مقامی بهتر از دوازدهمی حاصل نشد. این اولین صعود تیم‌ملی والیبال کشورمان به مرحله نهایی رقابت‌ها با سرمربی ایرانی است و تا همینجا نیز عملکرد تیم عطایی به مراتب بهتر از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ بوده است. مرحله نهایی چهارشنبه هفته آینده در شهر بولونیا ایتالیا آغاز خواهد شد.
فشار انتقادات
باید به آقای سرمربی حق داد که بعد از چند هفته سکوت بالاخره از منتقدان عجولش انتقاد کرد. بهروز عطایی با اینکه دل پری از برخی‌ها داشت، اما موفقیت تیمش را متعلق به مردم دانست: «بازیکنانم ۴۰ روز بسیار سخت را سپری کردند. در ابتدای کار به نظر می‌رسید عملکرد تیم خیلی عالی نیست، اما رفته‌رفته وضعیت بهتر شد و ما از زیر فشار انتقادات خارج شدیم. خوشحالم باعث سربلندی ایران شدیم. مسابقات خوبی را پشت‌سر گذاشتیم و مرحله به مرحله بهتر شدیم. در نهایت به گونه‌ای عمل کردیم که توانستیم به مرحله نهایی صعود کنیم. این نتیجه را به مردم خوب ایران و بازیکنان تیم تبریک می‌گویم و از اینکه این مردم را خوشحال کردیم، خرسندم و به این تیم می‌بالم. اعتقاد دارم که پیشرفت محدودیتی ندارد و همیشه می‌توان بهتر شد.» عطایی در ادامه از عملکرد تیم صربستان تعریف کرد: «موضوع مهم این است که ما تیم قدرتمند صربستان را شکست دادیم. کادر این تیم حدود سه سال کادر فنی تیم ایران بود و برای ما قابل احترام بودند. سعی کردیم در رقابت نزدیک و سخت از منافع والیبال ایران دفاع کنیم و نتیجه را به نفع تیم کشورمان رقم بزنیم.»
ایگور کولاکوویچ سرمربی صربستان هم به قدرت والیبال ایران اعتراف کرد: «امیدوارم تیم ایران را در فینال این رقابت‌ها ببینم. ایرانی‌ها به ما نشان دادند که تا آخرین امتیاز مبارزه می‌کنند. وقتی بازیکنان جوان به این شکل بازی می‌کنند به آن‌ها افتخار می‌کنم. از عملکرد آن‌ها سورپرایز نشدم، چراکه می‌دانستم بازیکنان جوان ایران در رده‌های پایه قهرمان جهان شدند و در این تورنمنت این فرصت را پیدا کردند که توانایی‌های خود را اثبات کنند.»
امان از دشمنان داخلی
کاپیتان میلاد عبادی‌پور هم ضمن اشاره به عملکرد خوب تیم‌ملی، منتقدان داخلی را «دشمنان داخلی» نامید: «از مردم عزیز ایران که در برد و باخت‌ها پشت تیم ایران را خالی نکردند، ممنونم. از ابتدا هم کاری به منتقدان مغرض والیبال نداشتیم و دشمن را در بیرون از ایران می‌دیدیم، در حالی که دشمن داخل ایران بود. حتی اگر الان قهرمان المپیک هم می‌شدیم باز همین منتقدان می‌گفتند این اتفاق شانسی بود. با این افراد کاری نداریم، همانطور که در گذشته هم با این نقد‌ها کاری نداشتیم. مسلماً برای پیروزی به مرحله نهایی خواهیم رفت و همان اول هم می‌دانستیم که برای کسب تجربه وارد این مسابقات شدیم. نباید با برد‌های اخیر انتظار بیش از حد از تیم داشته باشیم. تاکنون خوب پیش رفته‌ایم و امیدوارم این اتفاقات خوب برای تیم و مردم ایران ادامه‌دار باشد.»