رخ‌نمایی قرمز کرونایی

عادی‌انگاری‌ها کار دستمان داد و دوباره رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور بازگشت. حالا آمار مبتلایان جدید چهار رقمی و جهشی شده و روز گذشته دوباره آمار فوتی‌های کرونا نیز دو رقمی شد تا آژیر هشدار موج هفتم کرونا را جدی‌تر از قبل به صدا درآورد. به غیر از حرکت سینوسی اپیدمی و پیش‌بینی بروز موج تازه، واکسن نزده‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی هم بروز موج تازه کرونا را تشدید کرده‌است. حالا تنها راه همان نسخه‌ای است که پیش از این و در موج‌های قبلی هم جواب داده‌بود و آن چیزی نیست جز رعایت جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و همچنین تزریق دوز یادآور واکسن کرونا. بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به افزایش موارد ابتلا به سویه جدید کووید۱۹ اسامی پایگاه‌های تجمیعی فعال واکسیناسیون کووید۱۹ در تهران را اعلام کرد. تا پایان هفته هم اسامی مراکز جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد. ویروس تاجدار یک‌بار دیگر دنیا را تحت کنترل خود در آورده و یکه‌تازی می‌کند. در امریکا آمار ابتلا به کرونا از ۹۰ میلیون نفر عبور کرد و جانباختگان این بیماری به بیش از یک میلیون نفر رسید. برزیل با بیش از ۶۷۳ هزار جانباخته پس از ایالات‌متحده، دومین کشور رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از ۵۲۵ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است. در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۱/۳۲ میلیون مبتلا، رکورددار ابتلا در بین کشور‌های این منطقه و نیز چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. در ایران با وجود آنکه مدتی بود به نظر می‌رسید ویروس سرکش کمی رام‌تر شده‌است، اما طی یکی دو هفته اخیر، با جهشی‌شدن آمار ابتلا‌های روزانه و روز گذشته با دو رقمی‌شدن آمار فوتی‌ها و همچنین بازگشت رنگ‌های قرمز و نارنجی به نقشه کرونایی کشور، ویروس تاجدار نشان داد فعلاً قصد ندارد از دنیای ما دل بکند و برود و همچنان قربانی می‌گیرد! اما آیا بناست تا کابوس مرداد ماه سال گذشته و عبور جانباختگان کرونایی از ۷۰۰ نفر دوباره تکرار شود؟! دو رقمی‌شدن آمار فوتی‌ها
طبق آمار‌های وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۹ تیر ماه، ۲هزارو۳۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۹۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین زمان ۱۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۴۳۹ نفر رسید. در حالی که تا همین یک هفته پیش رنگ‌های قرمز و نارنجی در نقشه کرونایی کشور دیده نمی‌شد، حالا دوباره کرونا بر سر برخی شهر‌ها رنگ قرمز و نارنجی پاشیده و در حال حاضر چهار شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و کرونا همچنان برای قرمز و نارنجی کردن شهر‌های بیشتر، در حال لشکرکشی است. تزریق دوز چهارم نسخه‌ای برای مقابله با موج هفتم
تزریق دوز چهارم واکسن در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جدی‌ترین نسخه‌ای است که می‌توان برای موج تازه کرونا پیچید. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از رشد حدود سه برابری مراجعات به مراکز بهداشتی درمانی تهران خبر می‌دهد و با تأکید بر ضرورت دریافت دوز یادآور واکسن کرونا، درباره کسانی که باید این دوز را دریافت کنند، اینگونه توضیح می‌دهد: «توصیه ما به شهروندان این است کسانی که بیش از شش ماه از آخرین تلقیح واکسن در آن‌ها گذشته دوز یادآور را تزریق کنند. به صورت کلی اگر شش ماه از تلقیح آخرین واکسن گذشته باشد، از دوز سوم یا چهارم واکسن به عنوان دوز یادآور کرونا نام برده‌می‌شود و با توجه به امواج جدید بیماری شهروندان به ویژه کادر بهداشت و درمان باید نسبت به دریافت آن اقدام کنند.»
به گفته وی مجموع کسانی که در استان تهران تا کنون واکسن کرونا دریافت کرده‌اند ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از آن‌ها دوز اول را دریافت کرده‌اند و ۹ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر دوز دوم و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دوز سوم و ۴۵ هزار نفر نیز دوز چهارم و برخی گروه‌های خاص که تعداد آن‌ها به ۵۸۲ نفر می‌رسد، دوز پنجم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.


زالی توصیه می‌کند، افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، از جمله افراد مسن، افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای دارند، کادر بهداشت و درمان و به طور کلی تمامی افرادی که شش ماه از آخرین واکسن آن‌ها می‌گذرد، نسبت به دریافت دوز یادآور اقدام کنند.
به گفته وی از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده شاهد موج‌های جدیدی از ویروس باشیم، هم اکنون فرصت خوبی برای تلقیح دوز یادآور واکسن کرونا است. توصیه به استفاده از ماسک
عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که همچنان از طریق توئیتر با مردم درباره کرونا صحبت می‌کند هم در توئیتی نوشت: «با توجه به افزایش موارد ابتلا، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهر‌های قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در فضا‌های باز و سر پوشیده در شهر‌های قرمز و نارنجی تأکید شد. در شهر‌های آبی و زرد، در نقاط سرپوشیده یا پر ازدحام و پر تردد، استفاده از ماسک ضروری است. تزریق نوبت یادآور واکسن در کشور‌های مختلف باعث کاهش موارد ابتلا بیماری کرونا شده‌است و بر عکس کشور‌هایی که پوشش واکسن کاملی داشتند، ولی زمان زیادی از تزریق واکسن گذشته مجدداً موارد ابتلای فراوان گزارش شده‌است. پس تزریق واکسن یادآور را جدی بگیریم.»
وی از وزارت بهداشت خواست تعداد و ساعات خدمت‌رسانی مراکز واکسیناسیون را برای ایجاد تسهیل در امر واکسیناسیون افزایش دهد. همچنین با توجه به ابتلا‌ی فراوان در کشور‌های همسایه از ترکیه تا امارات، مراقبت‌های بهداشتی مرزی در تمامی مرز‌ها تقویت شود. ابراز امیدواری برای موجی ضعیف‌تر از دلتا
شاید جدی‌ترین نگرانی مردم با شنیدن اخبار وقوع موج هفتم کرونا این باشد که آیا دوباره روز‌های سیاه کرونایی مشابه مرداد ماه سال گذشته و فاجعه مرگ‌های بیش از ۷۰۰ نفری را تجربه خواهیم کرد؟
حمید عمادی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد که مرگ و میر این زیرسویه‌ها مانند دلتا باشد، با این حال احتمال افزایش بیماری و بالا رفتن موارد بستری و طبعاً افزایش موارد فوت وجود دارد، اما امیدواریم که شرایط مانند شرایط شیوع دلتا نشود.» به گفته وی زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ معمولاً بیماری‌هایی هستند که قسمت‌های فوقانی مجاری تنفسی را درگیر می‌کنند و مانند نوع دلتا، ماهیت شدیدی ندارند. طبیعتاً بیماری‌زایی‌شان هم مانند دلتا کشنده نیست، اما با توجه به اینکه شیوع بسیار بالایی دارند و بسیار مسری و واکسن‌گریز هستند، احتمال ابتلای گسترده افراد حتی به صورت خفیف وجود دارد. حال زمانی که ابتلا گسترده شود، تعدادی از افراد مسن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف، افرادی که دارو‌های شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند، ممکن است بیماری‌شان مانند همه در حد یک عفونت تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی نباشد و ممکن است منجر به بستری یا حتی فوت هم شود.
وزارت بهداشت تاکنون هشت مرکز تجمیعی واکسیناسیون را برای تزریق دوز یادآور کرونا در تهران اعلام کرده‌است، اما با توجه به جمعیت و نزدیکی وقوع موج هفتم به نظر می‌رسد این تعداد پایگاه نتواند پاسخگوی حجم مراجعات باشد و لازم است مانند تجربه سال گذشته، با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بسیج تعداد این مراکز افزایش یابد.