«تیم چند پاره» چند ماه به جام جهانی!

حاشیه‌های اردوی بلندمدت و بی‌فایده تیم ملی فوتبال در قطر حالا کار را به جایی رسانده که امروز قرار است جلسه‌ای برای تعیین تکلیف وضعیت تغییر در نیمکت تیم برگزار شود.
اردوی قطر، نه‌تن‌ها برای تیم ملی فایده‌ای نداشت که باعث شد دلال‌ها به همراه تعدادی از بازیکنان و برخی رسانه‌های در اختیارشان بیشتر از قبل به سرمربی موفق تیم ملی بتازند و حالا گستاخانه‌تر از قبل نام گزینه‌های مورد نظر خود را به میان آورند. شرایط اصلاً خوب نیست؛ تیم ملی اصلی‌ترین فاکتور خود را هم از دست داده است. در کمبود بازی‌های تدارکاتی و اردو‌های آمادگی، وحدت و آرامش تنها نقاط مثبت تیم بودند که حالا با تلاش‌های دلال‌ها و چنددستگی ایجاد شده بین بازیکنان در حال از بین رفتن هستند.
در این میان فدراسیون هم هرچند اعلام می‌کند حامی سرمربی است، اما با برگزاری برخی جلسات عملاً میدان را برای تاخت و تاز دلال‌ها و بازیکنان مخالف اسکوچیچ باز کرده است. بازیکنانی که معلوم نیست چرا و چگونه اینقدر جسور شده‌اند که می‌خواهند برای نیمکت تیم هم تصمیم بگیرند. صبح جمعه، سردار آزمون به همراه چند بازیکن دیگر نظیر علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده و صادق محرمی در نقش حامی اسکوچیچ در اینستاگرام خود پیام مشترکی را منتشر کردند، اما در شرایطی که تصور می‌شد تمام بازیکنان ملی‌پوش حامی سرمربی باشند، ناگهان خبر رسید که بازیکنانی دیگر نظیر مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، احسان حاج‌صفی، کریم انصاریفرد و امیر عابدزاده نظری مخالف نظر بقیه دارند و می‌خواهند مربی دیگری هدایت تیم در جام جهانی را برعهده بگیرد.
اتفاقی که با جلسه برگزار شده بازیکنان با وزیر ورزش در اردوی قطر بی‌ارتباط نیست و همان زمان هم عنوان شد که این جلسه تبعات زیادی را برای تیم ملی به همراه خواهد داشت، اما متأسفانه وزیر ورزش در بازی دلال‌ها قرار گرفته و متوجه نشده که چگونه مشغول حاشیه‌سازی برای تیم ملی است. حالا باید منتظر ماند و دید نتیجه جلسه امروز چه خواهد شد و آیا فشار دلال‌های اطراف فدراسیون فوتبال جواب می‌دهد یا اینکه فدراسیون همچنان بر حرف خود باقی می‌ماند. هرچند ضربات جبران‌ناپذیر حاشیه به وجود آمده، حتماً گریبانگیر تیم ملی خواهد شد. دولت، بازی دلال‌ها را نخورد


این روز‌ها همه در تلاشند تا به هر نحو ممکن تغییرات احتمالی در نیمکت تیم ملی را گردن دولت بیندازند و اینگونه وانمود کنند که دولت به‌طور مستقیم خواهان برکناری اسکوچیچ و حضور یک گزینه دیگر (کارلوس کی‌روش) روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی است. ملاقات دو بازیکن از جمع مخالفان اسکوچیچ با معاون اول رئیس‌جمهور هم این شایعه را قوت می‌بخشد. دیداری که بلافاصله بعد از اردوی قطر انجام شده است. با این حال دولتمردان باید مراقب باشند که بازی دلال‌ها و بازیکنانی را که قصد دارند بازیکن‌سالاری را دوباره به تیم برگردانند، نخورند. بدون هیچ شکی اگر تیم ملی با انجام تغییرات مدنظر دلال‌ها و بازیکنان موفق شود این زحمت آن‌ها تلقی می‌شود و دولت کاری نکرده، اما در صورت شکست ایران آن وقت تمام کاسه‌کوزه‌های شکست بر سر دولت و دخالت‌های بی‌جای آن‌ها در امری که کوچک‌ترین تخصصی در آن نداشته اند، خواهد شکست؛ بنابراین بهترین گزینه این است که دولت و دولتمردان همین حالا خود را کنار بکشند و اعلام کنند کوچک‌ترین نقشی به جز حمایت از تیم ملی در تحولات ندارند. برکناری اسکوچیچ نامردی است.
اما حواشی ایجاد شده در تیم ملی با واکنش‌های مختلف اهالی فوتبال روبه‌رو شده است. واکنش‌هایی که اکثر بالای آن‌ها در حمایت از سرمربی تیم ملی و محکوم کردن اقدام بازیکنان در مخالفت با سرمربی بوده است. شاهرخ بیانی، رسول کربکندی، علی کریمی و برخی دیگر از چهره‌های بزرگ فوتبال این اقدام بازیکنان را محکوم کردند، اما در این میان خداد عزیزی قاطعانه از از اسکوچیچ حمایت کرد. عزیزی گفت: من به بازیکنان کاری ندارم، اما خنده‌دار است که می‌گوییم رختکن با مربی همسو نیست. به درک که همسو نیست و هر کسی با او همسو نیست به خانه برود. اصلاً روی مباحث فنی کی‌روش هیچ وقت صحبت نمی‌کنم، بلکه در مورد رفتارش حرف می‌زنم و می‌گویم در دورانی که سرمربی تیم ملی بود مستعمره کی‌روش بودیم. آیا دوست داریم بار دیگر مستعمره این آقا شویم؟ آیا دوست داریم هرچه دلش می‌خواهد بار دیگر به ما بگوید؟ اگر دوست دارید بار دیگر کی‌روش را بیاورید. از چه چیزی می‌ترسیم، مگر می‌خواهیم در جام‌جهانی قهرمان شویم که اکنون نگران فلانی هستیم. برکناری اسکوچیچ یک نامردی تمام‌عیار است، آن هم در حالی که او ما را به جام جهانی برده است. کی‌روش چه کرد و اسکوچیچ چه؟!
ایران سابقه حضور در دو جام جهانی را با کارلوس کی‌روش دارد. دو جام جهانی و شش بازی که در هر شش مسابقه کاملاً دفاعی کار کردیم و حاصل آن‌ها یک برد، دو مساوی و سه باخت بود. کی‌روش رفت و یکی از دلایلش همین دفاع مطلق بود و بعد از آن تیم ملی آزاد شد تا حمله کند. کی‌روش رفت و ابتدا مربی کلمبیا شد، اما نتیجه که نگرفت هیچ سر از مصر درآورد و در عین ناباوری تیم آماده و ستاره‌دار مصر را هم نتوانست راهی جام جهانی کند تا در نهایت اخراج شود، اما حالا نامش برای ایران مطرح می‌شود او پولش را می‌گیرد و خوب هم می‌گیرد و دلال‌های اطراف فدراسیون هم برای همین سراغ او رفته‌اند.
اما آن طرف میدان دراگان اسکوچیچ قرار دارد. مردی که هرچند در آمدنش به نیمکت تیم ملی حرف و حدیث زیاد مطرح شد، اما با کمترین هزینه و در اوج ناامیدی به تیم ملی آمد و کاری کرد کارستان. اسکوچیچ سرشار از انگیزه بود و این انگیزه را به بازیکنانش هم تزریق کرد تا تیم ملی مقتدرانه‌ترین صعود به جام جهانی را داشته باشد. کاری که حتی کی‌روش هم انجام نداد. حالا هم اسکوچیچ خدای روحیه است و می‌خواهد در جام جهانی چشم‌ها را خیره کند، البته اگر بگذارند. اسکوچیچ این روز‌ها تمام هوش و حواسش درگیر حاشیه‌هاست و به‌طور حتم تأثیر این حواشی بر ذهن او به ضرر فوتبال ایران تمام خواهد شد.