پایان عصر اسکوچیچ

گروه ورزشی/ دیروز، روز مهمی برای فوتبال ایران بود؛ روزی که در آن هم کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال مشخص شدند و هم جلسه مهمی پیرامون تعیین تکلیف سرمربی تیم ملی فوتبال برگزار شد. پنجشنبه هفته گذشته بود که خبر رسید دراگان اسکوچیچ از تیم ملی رفتنی است و به احتمال زیاد کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب می‌‌شود؛ موضوعی که دودستگی ملی‌پوشان را در پی داشت و بازیکنان با یکدیگر درباره ماندن یا نماندن اسکوچیچ و در کل تغییرات نیمکت تیم ملی اختلاف نظر پیدا کردند و این مهم با انتشار دو استوری از سوی دو گروه از بازیکنان علنی شد. در این بین نامی که بیش از همه به گوش می‌‌رسید، کی‌روش بود که باعث شده بود هر کدام از اهالی فوتبال باز هم نظرات خود را درباره او ارائه دهند و این فضای غبارآلود بشدت علاقه‌مندان به فوتبال ایران را نگران کرد.
مخالفت با بازگشت کی‌روش و تکذیب دخالت وزارت ورزش
در این شرایط، بهرام رضاییان عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال اعلام کرد دولت هیچ فشاری برای تغییر سرمربی تیم ملی وارد نکرده و این شایعات از فضای مجازی بیرون آمده است. ضمن اینکه او تأکید کرد کی‌روش گزینه تیم ملی در جام جهانی نخواهد بود. رضاییان همچنین تأکید کرد: «وقتی قرار است اسکوچیچ از زاگرب به استانبول آمده و از آنجا به ایران بیاید آیا بلند می‌شود به کشورمان بیاید تا او را اخراج کنیم؟ چرا باید برای اخراج کردن او هزینه کنیم. وقتی در زاگرب است به او می‌گوییم خداحافظ و تمام.» اما در شرایطی که خداداد عزیزی در اظهار نظری جنجالی که واکنش‌های منفی زیادی هم در فضای مجازی داشت، مدعی شد وزارت ورزش با کی‌روش مذاکره کرده، مرتضی فلاح مدیرکل حقوقی این وزارتخانه گفت: «این اظهارات در حالی مطرح شده که عاری از واقعیت است. مذاکره‌ای از سوی وزارت ورزش با هیچ مربی‌ای انجام نشده و قطعاً اتهامات وارد شده خلاف واقع بوده و حق پیگیری قانونی این اظهارات از طریق وزارتخانه در مراجع ذی‌صلاح قانونی محفوظ است. در حالی که وزارت ورزش و جوانان و سخنگوی محترم دولت صریحاً اعلام کرده‌اند در مسائل فنی و صلاحیت فدراسیون فوتبال هیچ گونه مداخله‌ای ندارند و نخواهند داشت اما برخی افراد بدون توجه به وظایف نظارتی وزارت ورزش اتهاماتی را علیه دولت و وزارتخانه مطرح می‌کنند که مصداق بارز نشر اکاذیب است.» رحیم زارع رئیس کمیته فوتبال مجلس نیز درباره موضع مجلس نسبت به تغییر سرمربی تیم ملی عنوان کرد: «اگر به سمت کی‌روش برویم، عقبگرد بزرگی داشته‌ایم. او از کلمبیا اخراج شد و با مصر نتیجه نگرفت. اگر از اینها بگذریم، او صبر نداشت و به خاطر طلبش از ما شکایت کرد‌. البته حقش است شکایت کند و حقش را بگیرد اما نه از کشوری که 8 سال همه پای کار او بودند. به وزیر، مربیان، بازیکنان و رئیس فدراسیون بی‌احترامی کرد‌. دودستگی و اختلاف ایجاد کرد. کی‌روش با هزینه بسیار بالا تیم ما را به جام جهانی برد. اکنون زمان نداریم که بخواهیم فکر مربی جدید باشیم. اگر می‌خواهیم مربی جدید بیاوریم، باید یک مربی ایرانی مثل علی دایی را بیاوریم، یا خداداد عزیزی و همکاران‌شان که برای ما عزت آفریدند که در تاریخ فیفا ثبت شد.»
 دایی جواب رد داد، نکونام گزینه شد
در شرایطی که رضاییان عنوان کرد کمیته فنی فدراسیون نظری در مورد تغییر سرمربی تیم ملی ندارد، خبرنگار «ایران» مطلع شد که این ادعا چندان با واقعیت همخوانی ندارد و حداقل 4 عضو کمیته فنی مخالف ادامه همکاری با اسکوچیچ هستند. در این شرایط از صبح دیروز خبرهایی روی خروجی تعدادی از خبرگزاری‌ها از جمله ایرنا قرار گرفت مبنی براینکه برکناری اسکوچیچ قطعی است و تیم ملی با مربی دیگری به جام جهانی خواهد رفت. تمام این اخبار تا پیش از ظهر دیروز منتشر شد و این در حالی بود که کمیته فنی از ساعت 15 تشکیل جلسه داد. در این میان گفته شد که میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون پس از مشورت با برخی اعضای هیأت رئیسه و نشستی که حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون نیز در آن حضور داشته، علی دایی، جواد نکونام و امیر قلعه‌نویی را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی پیشنهاد داده و در ادامه، مهر در گزارشی کوتاه نوشت که دایی به پیشنهاد فدراسیون پاسخ منفی داده است. در این شرایط، از سوی برخی رسانه‌های رسمی و البته صفحات فضای مجازی از دیگر گزینه‌های هدایت تیم ملی رونمایی شد. برانکو ایوانکوویچ که سرمربی تیم ملی در جام جهانی 2006 بود، تنها گزینه خارجی مدنظر فدراسیون نام گرفت. این مربی کروات که در حال حاضر سرمربی عمان است در این باره به تسنیم گفت: «من با هیچ‌کسی در این خصوص صحبت یا مذاکره‌ای نداشته‌ام. من با فدراسیون فوتبال عمان قرارداد دارم.» در این شرایط احتمال انتخاب نکونام قوت گرفت و حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل باشگاه فولاد درخصوص سؤالی مبنی بر اینکه آیا اجازه جدایی نکونام از تیمش را می‌‌دهد، پاسخ داد: «وقتی بحث ملی باشد همه باید کمک کنیم. اولویت تیم ملی از همه چیز بیشتر است.» نکته حائز اهمیت اینکه شکل‌گیری چنین فضایی اصلاً به مذاق هواداران فوتبال خوش نیامده و بسیاری از کاربران دیروز با پیام‌های مختلف به احتمال انتخاب مربی داخلی واکنش نشان داده و آن را نپسندیدند. این دسته افراد معتقدند تیم ملی که باید در جام جهانی به مصاف امریکا، انگلیس و ولز برود، به سرمربی‌ای نیاز دارد که از لحاظ فنی در سطح این میدان بزرگ باشد و البته از کاریزمای لازم هم بهره ببرد.