بازارگشایی این بار در صربستان!

صربستان در لیست تجاری دولت سیزدهم قرار گرفته و بر اساس مذاکراتی که دو طرف داشتند، بنا شده پتانسیل صادراتی و وارداتی هر کدام از کشورها احصا شود تا  در نهایت تبادلات تجاری بعد از مدت‌ها به اعداد قابل توجهی برسد.  قرار است نمایندگان دولت‌ها، زیرساخت و شرایط همکاری مشترک را فراهم کنند تا بخش خصوصی دو کشور پررنگ‌تر از گذشته بتوانند تعامل داشته باشند. بر این اساس از روز یکشنبه هیأت تجاری ایران عازم صربستان شد و از روز گذشته ملاقات‌های رسمی با هدف گسترش روابط تجاری آغاز شد. 

​​​​​​​گروه اقتصادی/ صربستان در لیست تجاری دولت سیزدهم قرار گرفته و بر اساس مذاکراتی که دو طرف داشتند، بنا شده پتانسیل صادراتی و وارداتی هر کدام از کشورها احصا شود تا  در نهایت تبادلات تجاری بعد از مدت‌ها به اعداد قابل توجهی برسد.  قرار است نمایندگان دولت‌ها، زیرساخت و شرایط همکاری مشترک را فراهم کنند تا بخش خصوصی دو کشور پررنگ‌تر از گذشته بتوانند تعامل داشته باشند. بر این اساس از روز یکشنبه هیأت تجاری ایران عازم صربستان شد و از روز گذشته ملاقات‌های رسمی با هدف گسترش روابط تجاری آغاز شد. در مقطع فعلی حجم مبادلات تجاری ایران و صربستان با توجه به پتانسیل‌هایی که دو طرف دارند، بسیار اندک است و این امر در شرایطی است که صربستان به کالاها و مواد اولیه ایران نیاز دارد. یکی از رسانه‌های صربستان در مقاله‌ای نوشته بود که «هیأت تجاری‌ای که وارد بلگراد شده است، می‌‌خواهد زمینه مبادلات تجاری و اقتصادی را گسترش دهد و این موضوع مورد استقبال دولت صربستان نیز هست. بخش خصوصی صربستان و بخصوص اتاق بازرگانی هم علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران است، اما به خاطر شرایط تحریم همکاری‌ها مشکلاتی را دارد که ضرورت دارد بین طرفین حل و فصل شود.»
چندی پیش نیز اتاق بازرگانی صربستان در گزارش تحلیلی عنوان کرده بود که در بازه زمانی ژانویه تا دسامبر 2021، مجموع تجارت خارجی با جمهوری اسلامی ایران بالغ بر 50.8 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 2020 به میزان 115.2 درصد افزایش داشته است. در سال 2020 مجموع مبادلات تجاری دو کشور تنها  23.6 میلیون دلار بود. صادرات صربستان به ایران در سال 2021 تنها 3 میلیون دلار بوده، در حالی که واردات نسبت به سال قبل 187.9 درصد افزایش داشته است.


یکی از برنامه‌های مهم و جدی که دولت سیزدهم دارد، افزایش مبادلات تجاری با کشورهایی است که پتانسیل و توانایی لازم را برای افزایش سطح تعامل دارند. صربستان از آن جمله کشورهایی است که می‌‌توان اعداد و ارقام تجاری بیشتری با آن داشت. این کشور اروپایی که ما با آن بیش از 5 موافقتنامه مشترک  از جمله حمایت و تشویق متقابل از سرمایه‌گذاری، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا و همکاری‌های اقتصادی در بازار‌های سوم  داریم می‌‌تواند سکوی توسعه همکاری‌های مشترک شود. اما در دولت گذشته به این امر توجه زیادی نشد و اعداد و ارقام تجاری که بین دو کشور وجود دارد، نشأت گرفته از همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی است. حال دولت سیزدهم آستین را بالا زده که حجم مبادلات تجاری را براساس آنچه که تعریف شده است، محقق کند. کارشناسان عنوان می‌‌کنند که حجم تجاری دو کشور می‌‌تواند در آینده‌ای نزدیک به 1.5 میلیارد دلار برسد. البته دولت گذشته این عدد را هدفگذاری کرده بود اما هیچ زمان نتوانست به آن نزدیک شود.
در راستای توسعه همکاری‌های تجاری، روز یکشنبه هیأت ایرانی از بخش خصوصی و دولتی به بلگراد رفت تا ضمن حضور در همایش اتاق بازرگانی صربستان، فرصت‌های تجاری را معرفی کند و در جلسات دوجانبه بین تجار دو کشور راه‌های توسعه روابط بررسی شود. همچنین در سفر 5 روزه هیأت ایرانی موضوعات مطرح شده در کمیسیون مشترک دوجانبه پیگیری خواهد شد و برنامه‌ریزی برای برپایی دور بعدی کمیسیون مشترک دو کشور انجام خواهد شد. روز گذشته علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت با استقبال رسمی قائم مقام وزیر تجارت، نمایندگان وزارت خارجه و اتاق بازرگانی صربستان وارد بلگراد شد.
مسئولان دو کشور ضمن اعلام آمادگی جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه، بر عزم طرفین به استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای استفاده از توانمندی‌های دو کشور در سایه  اهداف عالیه ترسیم شده توسط رؤسای جمهور ایران و صربستان تأکید کردند.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده مقرر است در روز اول این سفر همایشی در اتاق بازرگانی صربستان برگزار و  فرصت‌های تجاری دو کشور معرفی و جلسات مذاکرات دوجانبه بین تجار دو کشور برگزار شود. همچنین در این سفر پیمان پاک، دیدارهایی با مسئولان عالی‌رتبه صربستان از جمله وزیر امور خارجه، وزیر کشاورزی، وزیر معدن و انرژی، قائم مقام وزارت تجارت و وزارت دارایی صربستان خواهد داشت.در این سفر نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی قزوین و جمعی از تجار از حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی، گردشگری، صنایع غذایی، محصولات آرایشی بهداشتی، مواد اولیه پلیمری و کامپاند، فرتیلایزر و اوره، پارافین، مبلمان و صنایع چوب، بذر و سم و کود، محصولات کشاورزی، فناوری اطلاعات و محصولات دانش‌بنیان حضور دارند.
صربستان احاطه شده در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا است که بخش جنوبی جلگه پانونی و جنوب شبه‌جزیره بالکان را دربر گرفته ‌است. این کشور با مجارستان در شمال، رومانی و بلغارستان در شرق، مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو و کوزوو در جنوب، کرواسی و بوسنی و هرزگوین در غرب هم‌مرز است. با توجه به هم مرز بودن این کشور با سایر کشورهای اروپایی، می‌‌توان از صربستان به سایر کشورها هم رسید و صادرات کشور را گسترش داد. بدین جهت یکی از اقداماتی که در این حوزه باید انجام داد، برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه حمل و نقل و جابه‌جایی کالا است. اگر کالاهای ایرانی با حمایت دولت با قیمت مناسب صادر شود می‌‌توان رقبای برزیل، چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی را پشت سر گذاشت.
رضا ثروتی فعال اتاق بازرگانی درباره توسعه روابط تجاری با صربستان به «ایران» گفت: «یکی از هیأت‌های بسیار بزرگ که بخش عمده آن نمایندگان بخش خصوصی هستند، به بلگراد رفته‌اند لذا می‌‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک روابط تجاری دو کشور بسیار بهبود پیدا کند.» او خاطرنشان کرد: «صربستان کشور اروپایی است، لذا برای رسیدن به بازار سایر کشورهای اروپایی، صربستان پایگاه خوبی محسوب می‌‌شود، اگر بخش خصوصی در نشست‌ها و همایش‌هایی که در صربستان برگزار می‌‌شود، حضور قوی و پررنگی داشته باشد، می‌‌توان پروژه‌های مشترک تعریف کرد.» ثروتی یادآور شد: «ما  در حوزه خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان می‌‌توانیم همکاری‌های خوبی را با صربستان شروع کنیم، این امر می‌‌تواند برای ایران بسیار خوب و مناسب باشد چرا که بخش دانش بنیان کشور تحریم نیست و لذا با صادرات محصولات دانش بنیان می‌‌توان به درآمد ارزی دست یافت.»
همسایگی ایران با 15 کشور نیز برای صربستان یک فرصت محسوب می‌‌شود چرا که این کشور می‌‌تواند با افغانستان، پاکستان، عراق و سایر کشورها ارتباط برقرار و کالاهای خود را به این بازارها صادر کند، لذا همکاری ایران و صربستان، همکاری برد-برد است. فعالان اتاق بازرگانی و تولیدکنندگان اعتقاد دارند که صربستان یکی از بازارهایی بود که دولت‌های گذشته به آن توجهی خوبی نکردند، اما سفر 5 روزه‌ای که سازمان توسعه تجارت برنامه ریزی کرده و در حال انجام است می‌‌تواند راهگشای توسعه روابط باشد.
در جدول بالا عمده کالاهایی که در سال 2021 بین دو کشور ایران و صربستان صادر و وارد شده، آمده است. حجم مبادلات نشان می‌‌دهد که ایران در حوزه خشکبار کم کاری داشته و باید در دوره جدید آن را احیا کند و همچنین به لیست کالاهای صادراتی خود بیفزاید.

​​​​​​​