پارک 5681 هزار میلیارد تومان در بانک‌ها

بررسی مانده سپرده‌های بانکی طی سال‌های اخیر حاکی از رشد قابل توجه آن است. براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی مانده کل سپرده‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال بیش از 5681 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته ۳۵ درصد و نسبت به پایان سال قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۰ هزار و ۷۳۹ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵۱ هزار میلیارد ریال است.هرچند میزان رشد سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ماه امسال به کمتر از 40 درصد رسیده است، اما بررسی یک‌سال اخیر نشان می‌دهد که درتمام این ماه‌ها رشد مانده سپرده‌های بانکی بیش از 40‌درصد بوده است. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، مانده سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه سال 1399 نزدیک به 100 درصد (98.8 درصد) رشد کرده است.
بررسی مانده سپرده‌های بانکی طی سال‌های اخیر حاکی از رشد قابل توجه آن است. براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی مانده کل سپرده‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال بیش از 5681 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته ۳۵ درصد و نسبت به پایان سال قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۰ هزار و ۷۳۹ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵۱ هزار میلیارد ریال است.
هرچند میزان رشد سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ماه امسال به کمتر از 40 درصد رسیده است، اما بررسی یک‌سال اخیر نشان می‌دهد که درتمام این ماه‌ها رشد مانده سپرده‌های بانکی بیش از 40 درصد بوده است.
رشد 100 درصدی سپرده‌های بانکی 


ظرف دو سال
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، مانده سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه سال 1399 نزدیک به 100 درصد (98.8 درصد) رشد کرده است. درحالی که در اردیبهشت ماه سال 1399 مانده سپرده‌های بانکی 2857 هزار میلیارد تومان بوده این رقم با رشد 2824 هزار میلیارد تومانی به بیش از 5681 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ماه سال‌جاری رسیده است.
در یک‌سال اخیر نیز با افزایش 1472 هزار میلیارد تومانی مانده سپرده‌ها مواجه هستیم به طوری که رقم سپرده‌های بانکی از 4209 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت سال گذشته به 5681 هزار میلیارد تومان در دومین ماه سال‌جاری افزایش یافته است. گفتنی است دراردیبهشت سال گذشته مانده سپرده‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 47.3 درصدی روبه‌رو شده است.
در خرداد ماه سال گذشته نیز مانده سپرده‌ها با رشد 47.1 درصدی به بیش از 4314 هزار میلیارد تومان رسیده است رقمی که در تیرماه این سال به 4428 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد 44.8 درصدی آن است. درمرداد و شهریور سال گذشته نیز مانده سپرده‌ها به ترتیب 46.7 و 46.6 درصد رشد داشته و به 4683 هزار میلیارد تومان در انتهای شهریور ماه رسیده است. با تداوم این آهنگ رشد در مهر و آبان که به ترتیب مانده سپرده‌ها 45 و 43.8 درصد بیشتر شده است، در نهایت درآذرماه پارسال رقم مانده سپرده‌های بانکی از مرز 5000 هزار میلیارد تومان عبور کرده است و در آخرین ماه سال گذشته به 5531 هزار میلیارد تومان دست پیدا کرده است. درنخستین ماه سال‌جاری نیز مانده سپرده‌های بانکی عدد 5539 هزار میلیارد تومان را تجربه کرده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 42.4 درصد رشد نشان می‌دهد.
دلایل جذابیت بازار پول
همواره بازارها برای جذب نقدینگی و سرمایه با هم رقابت دارند. در این میان سپرده‌های بانکی به دلیل اینکه عمدتاً به غیر از برخی از سنوات با نرخ بهره منفی مواجه بوده است، در انتهای لیست گزینه سرمایه‌گذاران قرار داشته است. 
البته برخی از سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز این بازار را که سود تضمین شده و بی‌خطری دارد ترجیح می‌دهند. با این حال بخشی از سرمایه‌گذاران به نسبت بازدهی که سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دارند به این بازارها مراجعه می‌کنند. بر همین اساس طی سالیان گذشته بورس، ارز، طلا و مسکن جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران داشته است. اما با افت شدید رونق در بازار سرمایه و افزایش روزهای منفی بورس در کنار افزایش ریسک بازار ارز، اکنون سپرده‌های بانکی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. 
با این حال پارک شدن نقدینگی در بانک‌ها به معنای باقی ماندن همیشگی آن نیست و در صورتی که بازاری با بازدهی بیشتر و ریسک معقولی نمود پیدا کند، لاجرم بخشی از سپرده‌های بانکی مهاجرت خواهد کرد.