حذف منتقد سعودی این بار با چاقو!

زهره صفاری/ یکی از مخالفان تبعید شده عربستان که از پایه‌گذاران حزب «التجمع الوطنی» و مخالف پادشاهی سعودی در لبنان بود در جنایتی مرموز در خیابان با ضربات چاقو به قتل رسید. گرچه دو برادر مقتول به قتل اعتراف کرده و در بازداشت به سر می‌برند اما شواهدی که «التجمع الوطنی» ارائه کرده، تراژدی کشته شدن روزنامه‌نگاران منتقد سعودی را به یاد می‌آورد و انگشت اتهام را به سمت ریاض و در رأس آن «محمد بن سلمان» نشانه می‌برد.
به گزارش «آسوشیتدپرس»، بنا بر اعلام حزب «التجمع الوطنی»، «مانع بن حمد مهذل الیامی» 42 ساله از جمله منتقدان سعودی بود که برای رهایی از سیاست زدگی و سوءاستفاده‌های مذهبی، خاک سعودی را ترک کرده و به لبنان رفته بود. او در سال 2020 با مشارکت گروهی از عربستانی‌های مقیم خارج در نودمین سالروز تأسیس پادشاهی سعودی، حزب «التجمع الوطنی» را پایه‌گذاری کرد. اما پس از سال‌ها مبارزات ضدسعودی، با توجه به نداشتن امنیت جانی به همراه دیگر اعضای حزب تلاش کرد به کشوری امن و جایگزین برود و با سازمان ملل و تعدادی کشورها برای تضمین پناهندگی تماس‌هایی نیز برقرار کرد اما در این میان قربانی این جنایت شد. در همین حال این حزب در بیانیه خود مقامات سعودی را مسئول به خطر انداختن جان مردم این کشور و اجبار آنها به تبعید و اقامت در مکان‌های ناامن به خاطر اعتقادات سیاسی یا مطالبات حقوقی شان دانست. این اتهامات در حالی از سوی حزب متبوع «مانع الیامی» به عربستان سعودی وارد آمده که نیروهای امنیتی لبنان این جنایت را خانوادگی عنوان و دو برادر او را به عنوان عاملان جنایت معرفی کرده‌اند. اما به نوشته «الوطن»، مسأله‌ای که قتل این فعال عربستانی را از سوی آل سعود قطعی می‌سازد، این است که عامل این قتل پس از دستیابی به گوشی همراه «مانع حمد مهذل الیامی» همه پیام‌های توئیتری وی را که اکثراً در انتقاد از آل سعود بوده پاک کرده است. در همین ارتباط «عبدالرحمن راضی السحیمی» از فعالان سیاسی سعودی در پیامی توئیتری نوشت: «یکی از افراد شریک در قتل این فعال عربستانی، به سفارت عربستان سعودی در بیروت تردد داشته است.»
همزمان در شرایطی که دولت عربستان سعودی نسبت به این جنایت سکوت و رسانه‌های عربستانی نیز از پوشش این خبر خودداری کرده‌اند، «ولید البخاری»، سفیر عربستان در لبنان با تأیید ضمنی غیرسیاسی بودن این جنایت، در یک پیام توئیتری بیانیه‌ای کوتاه صادر کرد و از نیروهای امنیتی لبنان بخاطر افشای حقایق و تحویل عاملان جنایت این شهروند سعودی به دستگاه قضایی قدردانی کرد.
دستور کار حقوق بشری بایدن برای عربستان!


گرچه هنوز وضعیت پرونده «جمال خاشقجی» مشخص نشده است، در آستانه سفر پر انتقاد «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا به عربستان سعودی وقوع جنایتی مشابه، انتقادات بیشتری را متوجه کاخ سفید کرده است. این در حالی است که به نوشته «المیادین»، «بایدن» که در کمپین انتخاباتی‌اش موضع تندی علیه «محمد بن سلمان» به دلیل طراحی جنایت «جمال خاشقجی» داشت، حالا با بهانه کردن تقویت همکاری‌های استراتژیک، وعده‌های خود درباره مطرود خواندن حاکمان سعودی را فراموش کرده و با دستور کاری حقوق بشری مقدمات سفر به ریاض را فراهم می‌کند. به گزارش «واشنگتن پست»، «بایدن» در توجیه سفرش گفت: «می دانم که بسیاری مخالف سفر من به عربستان هستند اما دیدگاه من درباره مسأله حقوق بشر روشن و دستور کارم اساسی و بلندمدت است.»
به باور کارشناسان اما با توجه به اینکه دولت «جو بایدن» درصدد دستیابی به کاهش هزینه‌های سوخت و مهار تورم در امریکا برآمده به نظر نمی‌رسد رویکرد او و دستیارانش در قبال «محمد بن سلمان»، ولیعهد فعلی که قدرت اصلی خاندان سعودی را در دست دارد، بویژه در پرونده قتل «جمال خاشقجی» مانند گذشته باشد. این در حالی است که پیش‌تر سازمان اطلاعات امریکا، بن سلمان را به عنوان شاه مهره این جنایت معرفی کرده بود. اما این موضع نه تنها می‌تواند امنیت دیگر مخالفان سعودی و روند سرکوب آنها در کشورهای دیگر را به خطر بیندازد که ابعاد جنایت‌هایی مانند قتل اخیر «مانع الیامی» را همچنان پرابهام نگه دارد.