ایران به روسیه پهپاد می‌فروشد

  جیک سالیوان با ادعای اینکه « اطلاعاتی مبنی بر آماده‌‌سازی ایران برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین در اختیار داریم» گفت: برآورد اطلاعاتی نشان می‌دهد که برخی از پهپادها که تعداد آنها به صدها فروند می‌رسد از قابلیت حمل سلاح برخوردارند.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور به منطقه، در نشستی خبری به بیان ادعاهای ضدایرانی پرداخت.
سالیوان مدعی شد که آمریکا اطلاعاتی مبنی بر آماده‌سازی ایران برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین در اختیار دارد.
وی همچنین ادعا کرد که ایران در حال آماده ‌سازی برای آموزش استفاده از این پهپادها به روس‌ها است و مشخص نیست هم‌اکنون این پهپادها را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر.


سالیوان همچنین مدعی شد: برآورد اطلاعاتی نشان می‌دهد که برخی از پهپادها که تعداد آنها به صدها فروند می‌رسد از قابلیت حمل سلاح برخوردارند.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مذاکرات برچیدن تحریم‌های ایران هم گفت: توافقی روی میز است که از حمایت آمریکا و متحدان اروپایی برخوردار است و ایران باید برای امضای این توافق گام بردارد.
سالیوان در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران باید برای بازگشت به پایبندی به برجام یا رویارویی با فشار بیشتر آمریکا و انزوای بیشتر از سوی جامعه بین‌الملل یکی را انتخاب کند.
تعجب مجری شبکه آلمانی
از پیشرفت صنعت پهپادی ایران
بعد از انتشار این خبر در رسانه‌های خارجی بود که مجری یک شبکه آلمانی در گفت‌وگو با یک کارشناس حوزه دفاعی با اشاره به این موضوع گفت: روسیه و ایران متحد هستند ولی برای من کاملاً جدید بود که ایرانی‌ها این‌قدر در صنعت پهپاد پیشرفت کرده‌اند؟!
در این گفت‌وگو، کارشناس آلمانی هم گفت: بله ایرانی‌ها در صنعت پهپاد این‌قدر جلو هستند و ما دیدیم که در طول جنگ، پهپادها نقش موثری دارند و اوکراینی‌ها پهپادهای جنگی و جاسوسی ترکیه را با موفقیت استفاده می‌کنند.
وی با انتشار تصاویری از پهپاد ایرانی و شهر موشکی سپاه افزود: ایرانی‌ها یک برنامه پهپادی بسیار موفق دارند و تصاویری هم منتشر کرده‌اند که پشت سر من می‌بینید.
کارشناس آلمانی ادامه داد: در زیرزمین تولید این پهپادها زیر نظر سپاه پاسداران انجام می‌شود و یک ژنرال مسئول این بخش است.
وی گفت: ایرانی‌ها می‌گویند نیروهای آمریکایی هم با پهپادهای ساخت ایران مورد حمله قرار گرفتند یعنی این پهپادها کاملاً قابل استفاده و مؤثر هستند.
کارشناس شبکه آلمان مدعی شد: ظاهراً به همین علت روس‌ها صدها پهپاد را به ایران سفارش دادند و می‌خواهند از این طریق عدم تعادل در جنگ اوکراین را خنثی کنند تا به صورت مؤثر بتوانند در مقابل گروهای اوکراینی بجنگند.
واکنش کنعانی به اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا
درباره فروش فناوری‌های نوین ایرانی به روسیه
به‌دنبال انتشار این اخبار، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فروش فناوری‌های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملاً روشن است و بارها به‌صورت رسمی اعلام شده است.
کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام آمریکایی در حالی است که آمریکا و اروپایی‌ها سال‌ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح‌های کشنده متنوع خود تبدیل کرده‌اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی ممکن نبود.