کابوس انرژی غرب تعبیر شد / فارین پالیسی: اروپا با شدیدترین بحران مواجه است

  سرویس خارجی-

در پنجمین ماه جنگ اوکراین بحران انرژی در اروپا بیش از پیش احساس می‌شود. پیش از شروع جنگ اروپا مقصد نیمی از صادرات نفت و ۸۰ درصد صادرات گاز و یک چهارم صادرات زغال‌سنگ روسیه بود. اروپا در نظر داشت برای مواجهه با فصل سرما، ذخایر گازی در انبارهای زیرزمینی خود را به ۹۰ درصد ظرفیت برساند اما اقدام متقابل مسکو در کاهش صادرات گاز به برخی کشورها و متوقف ساختن کامل آن در برخی دیگر، پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کرد. روسیه قبل از تحریم‌های غرب، سالانه ۱۵۰ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله و ۱۴ تا ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز مایع به اروپا صادر می‌کرد که معادل ۴۵ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا بود. روز دوشنبه در میانه نگرانی‌ها درباره کاهش شدید صادرات گاز روسیه به اروپا خبر رسید که پوتین با قطع گاز «نورداستریم» به غرب اروپا به بهانه تعمیرات، جنگ گازی روسیه و اروپا را وارد مرحله جدیدی کرده است. فرانس ۲۴ هم بلافاصله با اشاره به اینکه توقف طولانی در فعالیت «نورد استریم یک» تنها آلمان را به عنوان نخستین قدرت اقتصادی اروپا تنبیه نخواهد کرد، نوشت: «گازی که از طریق نورد استریم یک وارد شهر لوبمین آلمان می‌شود از آنجا به بلژیک، دانمارک، فرانسه، انگلیس، هلند و دیگر کشورها انتقال می‌یابد. به این ترتیب ادامه توقف فعالیت نورد استریم، بحران انرژی در اروپا را با افزایش بها و افزایش نگرانی از زمستانی سخت، وخیم‌تر می‌کند. »
کابوسی که تعیبر شد


حالا تحلیلگر فارین پالیسی نیز دست به قلم شده و در گزارشی به تشدید بحران انرژی در اروپا پرداخته است: «در شرایطی که قطع گاز روسیه امنیت انرژی اروپا را به خطر‌انداخته است، این قاره برای مقابله با آنچه که به گفته کارشناسان یکی از بدترین بحران‌های انرژی است- و هنوز هم می‌تواند بدتر شود- دست و پنجه نرم می‌کند؛ موضوعی که به کابوسی برای اروپا تبدیل شده است.»
ایرنا نیز به نقل از این رسانه آمریکایی نوشته: «رهبران اروپا ماه‌ها درگیر از دست دادن منبع گاز طبیعی روسیه هستند که حدود ۴۰ درصد از واردات اروپا را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در تامین انرژی این قاره دارد. این کابوس اکنون به واقعیت دردناکی تبدیل شده است. زیرا مسکو به تلافی حمایت اروپا از اوکراین قیمت انرژی را به شدت افزایش داده و بسیاری از کشورها را وادار کرده تا طرح‌های اضطراری خود را احیا کنند. این درحالی است که جایگزین‌های تامین انرژی مانند نروژ و آفریقای شمالی نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.»
افزایش 10 برابری قیمت‌ها در آمریکا
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «الکس مونتون، کارشناس بازارهای جهانی گاز در گروه مشاوره انرژی «راپیدان» معتقد است این شدیدترین بحران انرژی است که تا به حال در اروپا رخ داده است. نگاه اروپا به فقدان گاز کافی در زمانی است که بیشترین نیاز را به این محصول دارد؛ یعنی در سردترین فصل سال... قیمت گاز طبیعی اروپا، افزایش قیمت‌ها در آمریکا را تقریباً ۱۰ برابر کرده است. این بهای فوق‌العاده بالایی برای گاز طبیعی است و واقعاً هیچ راهی برای خروج فوری از آن وجود ندارد.» بسیاری از مقام‌ها و کارشناسان انرژی نگرانند که این بحران هفته جاری پس از توقف فعالیت نورد استریم ۱، بزرگ‌ترین خط لوله گاز از روسیه به اروپا، به منظور تعمیرات تعمیق شود.
موج مهاجرات در راه است
اما در حالی که قاره سبز با بحران انرژی دست و پنج نرم می‌کند، آژانس حفاظت از مرزهای اروپا (فرانتکس) هشدار داده که اتحادیه اروپا باید خود را برای موج جدید مهاجرت ناشی از وخامت بحران غذایی در نتیجه جنگ اوکراین، آماده کند. «آیجا کالناجا» مدیر موقت فرانتکس در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در پراگ با اشاره به آمادگی کامل این اتحادیه برای پذیرش پناهجویان اوکراینی، گفته: «در همین حال باید خود را برای پذیرش پناهجویانی آماده کنیم که از مناطق درگیر با ناامنی غذایی قصد ورود به اروپا را دارند.» وی سپس با اشاره به بروز اختلال در نقل و انتقال گندم اوکراین به دلیل بروز جنگ، گفته: «همین امر موج مهاجرت را در پی خواهد داشت که باید خود را برای مواجهه با آن آماده کنیم.»
برپایه این گزارش، اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهانی غلات بود که جنگ در تولید و صادرات این کشور اختلال ایجاد کرد. حدود ۲۰ میلیون تن غله برداشت سال گذشته هم اکنون در بنادر دریای سیاه مسدود شده است.«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی پناهجویان در سازمان ملل متحد، ماه گذشته میلادی هشدار داد در صورت بی‌پاسخ ماندن بحران غذایی فعلی، رکورد 100 میلیون آواره در جهان با رقم بسیار بزرگ‌تری خواهد شکست. به گزارش سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی را پذیرفته است.
بهای برق در سوئد نجومی شد
خبر دیگر درباره بحران انرژی در اروپا این که همزمان با قطع فعالیت خط لوله‌های انتقال گاز روسیه و نروژ و کاهش تولید برق بادی، تلویزیون سوئد خبر داد که بهای برق در این کشور رکورد زد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تارنمای تلویزیون سوئد روز دوشنبه خبر داده که بیشترین رشد بهای برق در جنوب این کشور و منطقه استکهلم بزرگ رخ داده و بر خلاف بهای معمول هر کیلووات ساعت ۴ سنت ماه ژوئیه(خرداد) اکنون با جهشی ۱۴ برابری، هر کیلووات ساعت ۵۶ سنت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. صاحب‌نظران صنعت برق معتقدند که دلایل مختلفی در این گرانی بی‌سابقه بهای برق دخیل است که قطع انتقال گاز از خط لوله نورد استریم ۱ به دلیل تعمیرات دوره ای، قطع ناگهانی انتقال گاز از نروژ و کاهش وزش باد در سوئد و در نتیجه افت تولید برق بادی از جمله آن است.
احتمال درگیری دو قدرت اتمی
خبر دیگر درباره جنگ اوکراین این که وزارت خارجه روسیه با رد ادعای غرب مبنی بر اینکه این کشور یک تهدید اتمی برای جهان است، گفته آمریکا با ایجاد رویارویی ترکیبی در اوکراین، در آستانه درگیری خطرناک با یک کشور اتمی است.
به گزارش فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت تلاش کشورهای غربی برای معرفی روسیه به عنوان یک کشور تهدید‌کننده تسلیحات اتمی، کاملا غیرقابل قبول است.«زاخارووا » طی نشست خبری در مسکو،گفت: «واشنگتن و متحدانش پس از برانگیختن تشدید بحران اوکراین و به‌راه‌انداختن یک رویارویی ترکیبی شدید با روسیه، به طور خطرناکی در آستانه درگیری نظامی آشکار با کشورمان، که به معنای درگیری مسلحانه مستقیم قدرت‌های اتمی است، قرار گرفته است. بدیهی است که چنین برخوردی با تشدید تنش اتمی همراه خواهد بود.»