اولین قطار ترانزیت کانتینری از روسیه به ایران رسید


به گزارش خبرگزاری فارس، رستم قاسمی در مراسم ورود اولین قطار ترانزیت کانتینری روسیه با تاکید بر ضرورت حفظ کریدورهای ترانزیتی از مسیر ایران به اروپا و شرق آسیا تصریح کرد: در دولت سیزدهم ظرفیت ترانزیت به حدود ۲۰ میلیون تن افزایش یافته که این مهم در تاریخ کشور بی‌سابقه است و در حال حاضر تمامی کشورهای همسایه متقاضی جابه‌جایی کالاهای خود از مسیر ترانزیتی ایران هستند. البته وزارت راه و شهر‌سازی برای افزایش ظرفیت جابه‌جایی و ترانزیتی از طریق مسیرهای زمینی و ریلی برنامه‌ریزی‌ و آمادگی‌های لازم را انجام داده است. 
او با اشاره به اهمیت تکمیل و راه‌اندازی هر چه سریع‌تر مسیر ریلی آستارا ـ رشت گفت: توافق‌های لازم با کشور آذربایجان و تکمیل پایانه آستارا انجام شده است که این پایانه قابلیت تردد یک‌هزار دستگاه کامیون باری در روز را خواهد داشت.
وزیر راه و شهر‌سازی گفت: برای اولین بار است که یک قطار ترانزیت کانتینری به طور مستقیم از روسیه به ایران وارد شده و به بندر شهید رجایی می‌رود. کریدور شمال جنوب شامل سه مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای راه‌اندازی خط ریلی


گرمسار ـ اینچه برون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شده است.
احیای کریدور شمال- جنوب
احیای کریدور شمال- جنوب، از برنامه‌های کشور به خصوص در دولت سیزدهم است. فاز نخست عملیات حمل کالا در مسیر کریدور شمال- جنوب از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم دو روز پیش با انتقال 300 کانتینر کالای صادراتی کشور به مقصد روسیه اجرایی شد که در صورت افزایش تقاضا، تعداد این کانتینر‌ها به صورت مستمر افزایش خواهد یافت.
بر این اساس ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از اتمام مرحله آزمایشی حمل‌ونقل کالا از مسیر ترانزیتی روسیه به هند و بالعکس وارد فاز عملیاتی حمل بار صادراتی در این کریدور به سمت کشور روسیه شده است.
کشتیرانی در راستای ایفای نقش فعال خود در این کریدور استراتژیک، علاوه ‌بر عقد قرارداد ساخت چندین کشتی در داخل، خرید کشتی جهت افزایش ظرفیت حمل‌‌و‌نقل در دریای خزر را نیز در دستورکار قرار داده که به زودی چندین شناور مطابق با برنامه‌ریزی انجام گرفته، به ناوگان موجود اضافه خواهند شد. مسیر یاد شده در گذشته با هدف ترانزیت کالا‌های مورد نیاز بین هند و اروپا از طریق بنادر جنوبی ایران و دریای خزر طراحی شده بود. کریدور شمال- جنوب، مسافت 16 هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر هفت هزار کیلومتری جایگزین کرده که کاهش
40 درصدی زمان حمل بار تا رسیدن به مقصد و 30 درصدی هزینه حمل را به دنبال خواهد داشت.
با توجه به موانع و محدودیت‌های متعدد مسیر‌های ریلی و جاده‌ای، مسیر دریایی بهترین گزینه موجود در حال حاضر بوده که بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با مدیریت یکپارچه شرکت‌های تحت مالکیت خود، نقش اصلی اپراتوری این عملیات را به عهده گرفته است.
کالا‌های صادراتی روسیه عمدتاً از طریق شرکت کشتیرانی دریای خزر و به صورت کانتینر و «بیگ بگ» از طریق شهر آستراخان و بندر ایرانی سالیانکا، به بندر انزلی و نوشهر حمل شده و از آنجا از سوی شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از طریق جاده و ریل به بندرعباس و چابهار منتقل می‌شود تا با خطوط منظم طراحی شده از سوی گروه کشتیرانی، به هند منتقل شود.
مسیر برگشت جهت تأمین کالا‌های وارداتی مورد نیاز روسیه توسط هند نیز، به همین طریق مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس آن، بارنامه سراسری از سوی نمایندگی‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در مبدأ صادر می‌شود.