فرقی نمی‌کرد با چه تیمی بازی کنیم

مهری رنجبر/ ملی‌پوشان ایران در هفته آخر دور مقدماتی لیگ ملت‌ها به میزبانی گدانسک، درخشیدند و از غول‌های والیبال دنیا زهرچشم گرفتند؛ درخششی که نتیجه‌اش صعود به دور نهایی لیگ ملت‌ها بود و مزدش بلیت سفر به ایتالیا. آن‌هم با وجود کم‌تجربگی بازیکنان. اما شاگردان بهروز عطایی طوری جلوی باتجربه‌های دنیا قد علم کردند که رئیس فدراسیون والیبال لهستان، قبل از تعیین جایگاه قطعی تیم‌ها در جدول رده‌بندی وروشن شدن رقبا اعتراف کرد: «هیچ تیمی دوست ندارد دور نهایی قرعه‌اش با ایران باشد.» اما با پایان رقابت‌ها و دومی لهستان در جدول، حریف ایران شد. تیمی که شب اول هفته سوم دور مقدماتی جلوی 15 هزار تماشاگرش از پس ایران برنیامد و 3-2 به ایران باخت. حالا هم باید 30‌تیر از ساعت 23:30 یک‌بار دیگر برابر ایران قرار بگیرد. بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال، تأکید کرد برایش فرق نمی‌کرد حریف تیمش در دور نهایی چه تیمی باشد. او با استراحت دو روزه‌ای که به شاگردانش داد، دیروز دوباره تمرین را در گدانسک از سر گرفت تا تیمش را برای دور نهایی آماده کند.
بهروز عطایی به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «برای ما فرقی نمی‌کرد، حریف دور نهایی چه تیمی باشد. به هر حال تا قبل از این احتمال می‌دادیم که با امریکا، ایتالیا و لهستان بازی داشته باشیم. با همه آنها بازی‌های سختی داشتیم و شک نکنید بازی در مرحله نهایی سخت‌تر از دور مقدماتی می‌شود. به هر حال نه ما؛ که همه تیم‌ها با همه توان به زمین می‌آیند و ما هم مستثنی از آن نیستیم و بهترین عملکرد را ثبت می‌کنیم.»
سرمربی تیم ملی والیبال، امیدوار است بازیکنانش در بولونیا مثل گدانسک والیبال را با کیفیت بازی کنند: «در مرحله نهایی سعی می‌کنیم اطلاعات دقیقی را به بچه‌ها بدهیم و طبق عملکرد لهستان بازی کنیم. برای ما بازی خیلی خوب، به نتیجه اولویت دارد. اگر تیم خوب بازی کند، نتیجه هم می‌گیرد. می‌خواهیم بازیکنان تاکتیک و تکنیک را به بهترین نحو اجرا کنند.»
 او شروع تیمش در هفته اول لیگ ملت‌ها را هم بد نمی‌داند: «ما از اول تلاش کردیم تا تیم کیفیت خوبی را به نمایش بگذارد و والیبالی که تمرین کردیم را اجرا کند. دنبال ارائه بازی‌ای بودیم که بچه‌ها می‌توانند انجام دهند. برای هر بازی برنامه داشتیم. سعی کردیم بازی به بازی جلو برویم. این طور نبود که 5 بازی جلوتر را پیش‌بینی کنیم. برنامه ما بازی به بازی و هفته به هفته بود. شروع خیلی خوبی نداشتیم اما خیلی هم بد نبود. فاجعه نبود. ما فقط جلوی ژاپن بد بازی کردیم و بقیه بازی‌ها را با بازی معمولی باختیم. ولی این اتفاق افتاد.» 
بهروز عطایی درخشش تیمش را به پیشرفت آن ربط می‌دهد: «در ادامه روند تیم تغییر کرد وبهتر بازی کرد. بازی خوب نتیجه‌اش موفقیت است. تیم ما هم خوب بازی کرد و درخشید. به هر حال ما سعی کردیم عملکرد بچه‌ها ارتقا پیدا کند. روز اول و بازی‌ای که چین رابردیم، تیم 4 دفاع داشت و در بازی با صربستان 14 دفاع. این مفهومش رشد است. ما پیش‌بینی می‌کردیم که این اتفاق می‌افتد اما نیاز به فرصت داشتیم. ما گروهی با هدف مشخص و منسجم بودیم که با کمک به هم در همه بخش‌ها بهترین عملکرد را به جا گذاشتیم.»