مروری بر ابعاد سیاسی و اجتماعی غدیر

غدیر نقطه آغازین و نقطه عطف مردم‌سالاری دینی است. اینکه عظمت غدیر در روایات از اعیادی نظیر قربان و فطر بالاتر و گرامی‌تر شمرده شده، به دلیل ابعاد برجسته سیاسی آن و نقشی است که مشخصاً در نحوه اداره جامعه اسلامی و تنظیم روابط مردم و حاکم اسلامی دارد. آثار و برکات غدیر در حکومت اسلامی و مسلمانان فراوان است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
۱- غدیر برای انتخاب مدیران تراز اداره جامعه اسلامی معیار و شاخص معرفی می‌کند. پیامبر گرامی اسلام در دانشگاه غدیر به ما می‌آموزد که برای اداره کشور (نه فقط برای رهبری جامعه اسلامی بلکه برای تمام جایگاه‌های مدیریتی) باید از افراد شایسته، مؤمن و متقی، کارآمد، خوش‌سابقه، خداترس، شجاع، دشمن شناس، زاهد و پرهیزگار، امتحان پس داده و مردمی استفاده شود.
۲- اگر شخصیتی همانند شهید مدرس می‌گوید «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست» و اگر حضرت امام خمینی به‌عنوان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران نیز بر سخن شهید مدرس تأکید می‌کند، برگرفته از منطق غدیر است. در منطق غدیر، اسلام نه برای اعمال و عبادات فردی و نه برای پستو‌ها و اندرونی خانه‌ها، بلکه برای حیات سیاسی و اجتماعی و اداره زندگی مردم آمده است. منطق غدیر خط بطلان بر سکولاریزم و انزوای دینی و تبعید دین به اندرونی خانه‌ها کشیده است.
۳- غدیر به ما می‌آموزد که همه دین و کمال دین در انتخاب امام و پیشوای جامعه است. آن طور که خداوند سبحان در آیه ۶۷ سوره مائده می‌فرماید: «ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.» عصاره دین اسلام در ابلاغ امامت و تشکیل حکومت اسلامی است.


٤- غدیر به امت اسلامی می‌آموزد که ولایت و امامت اساس دین و بالا‌ترین و والا‌ترین ارزش دینی است و در دفاع از ولایت و امامت و دفاع از این رکن اصلی، ترس جایی ندارد و باید شجاعانه از آن دفاع شود. کوتاهی و سهل انگاری در دفاع از ولایت نزد خداوند سبحان پذیرفتنی نیست.
۵- منطق امام خمینی در دفاع از ولایت فقیه: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این کشور آسیبی نرسد» از غدیر نشئت می‌گیرد و به عبارت روشن تر، ولایت فقیه میوه و ثمره شجره طیبه غدیر است. اگر مسلمانان بر عهد و پیمان خود در دفاع از ولایت امیرالمؤمنین پایبند بودند قطعاً در طول تاریخ این حجم از خسارات و آسیب‌ها متوجه اسلام و مسلمین نمی‌شد و جهان اسلام مورد طمع و غارت نامسلمانان و سلطه گران غربی نمی‌شد.
۶- غدیر دفاع از ولایت و امامت جامعه اسلامی را اساس دین معرفی کرده و به ما می‌آموزد که دفاع از اساس دین هزینه دارد اما: ۱- این هزینه، واجب و ضروری است. ۲- تکلیف فردی و اجتماعی و در عین حال واجب عینی (و نه کفایی) است. ۳- نوع هزینه برای دفاع از ولایت و حاکم اسلامی هزینه فایده است. ٤- اقدام در مسیر دفاع از ولایت موجب رضایت حق‌تعالی است. ۵- دفاع از ولایت هم نصرت الهی را در پی دارد. ۶- دفاع از ولایت در دل مدافعان و مجاهدان سکینه و آرامش ایجاد می‌کند. ۷- دفاع از ولایت موجب ترس و عقب نشینی دشمن می‌شود.
۷- غدیر می‌آموزد که سر برتافتن و پراکنده شدن از حمایت از ولایت، جامعه اسلامی را به بلای تشتت و پراکندگی مبتلا ساخته و در جنگ هفتاد دو ملت، جامعه اسلامی مورد طمع و غارت سوداگران و جنگ افروزان قرار خواهد گرفت
۸- بر اساس آیه سوم سوره مائده: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی» نزول برکات الهی و اتمام نعمات خداوندی و رضایت پروردگار میوه شجره طیبه تمکین از الگوی غدیر در انتخاب رهبران جامعه اسلامی است.
۹- طبق آیه سوم سوره مائده: «الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ» غدیر به ما می‌آموزد که تبعیت از پیشوا و امام معرفی شده از سوی پروردگار، سبب ناامیدی کافران و دشمنان خواهد شد.
۱۰- غدیر پرچم وحدت و یکپارچگی امت اسلامی در اقصی نقاط جهان اسلام است و بزرگداشت غدیر، بزرگداشت اسلام و فراخوان جهان اسلام به وحدت حول محور ولایت است.
آنچه امروز در جامعه اسلامی از آن تحت عنوان «مردم‌سالاری دینی» یاد می‌شود، به الگو‌های متداول غرب نظیر دموکراسی ارتباطی نداشته و الگوی مستقلی است که اسلام عزیز در غدیر خم ما را به تبعیت از آن فراخوانده و در حقیقت مردم‌سالاری دینی نیز محصول گلستان غدیر است.