هیچ‌کس «نامردی» را به گردن نمی‌گیرد!

تیم‌ملی روی هواست و همه فقط تکذیب می‌کنند. گویا فدراسیون، اعضای هیئت رئیسه و کمیته فنی‌اش یادشان رفته چند ماه دیگر رویداد بزرگی به نام جام‌جهانی آغاز خواهد شد و ایران نیز یکی از تیم‌های شرکت‌کننده آن است.
در گیرودار برکناری تاریخی دراگان اسکوچیچ، از یک طرف مذاکره دولتی‌ها با برخی بازیکنان تکذیب شد و وزیر هرگونه دخالت در امور تیم‌ملی را رد کرد و از سوی دیگر دلال‌ها برای تحمیل گزینه مدنظر نهایت تلاش‌شان را کردند. ضمن اینکه یکی از ملی‌پوشان هم از مردم خواسته خیال‌شان از بابت اتحاد بازیکنان در جام‌جهانی قطر راحت باشد!
مردم و اهالی فوتبال هنوز در شوک تصمیم غیرمنتظر، غیرفنی و غیرحرفه‌ای فدراسیون و کمیته به اصطلاح فنی‌اش هستند و عجیب‌تر اینکه تصمیم قطعی برای قطع همکاری با اسکوچیچ و انتخاب سرمربی جدید با اعضای هیئت رئیسه و سرپرست فدراسیون است. رسانه‌های خارجی نیز با هیچ تحلیلی حتی مرتبط دانستن مسائل سیاسی نتوانسته‌اند این موضوع را هضم کنند و حتی برخی‌ها از چنددستگی ایجاد شده در تیم‌ملی ابراز خوشحالی کرده‌اند. ابهامات زیاد
اسکوچیچ در سخت‌ترین شرایط مسئولیت تیم‌ملی را برعهده گرفت و اگرچه همان زمان خیلی‌ها به این انتخاب اعتراض کردند، ولی در هر صورت سکان تیم به مربی کروات سپرده شد. نتیجه این اعتماد، صعود مقتدرانه و بدون شکست تیم‌ملی به قطر ۲۰۲۲ بود، حتی بعد از قطعی شدن صعود‌مان به جام‌جهانی آقایان باز هم به فکر تغییر کادرفنی نیفتادند و پس از مراسم قرعه‌کشی نیز با قیافه حق‌به‌جانب از رویارویی با انگلیس و امریکا استقبال کردند. در روز‌هایی که همه تیم‌ها برای تدارکات بهتر و برنامه‌ریزی دیدار‌های دوستانه شبانه‌روز تلاش می‌کردند، فدراسیون اندرخم یک کوچه ماند و نتوانست یک حریف درست و حسابی برای تیم‌ملی پیدا کند. تصمیم سیاسی کانادایی‌ها نیز بهانه خوبی شد برای مدیریت ضعیف فدراسیون تا زمین و زمان را به‌هم بدوزد. همین آقایان هنوز توضیحی برای برگزاری اردوی بی‌فایده در گرمای دوحه نداده‌اند، ولی به یک‌باره فهمیدند اسکوچیچ به درد تیم‌ملی نمی‌خورد!


در توضیح اینکه چرا و چگونه کمیته فنی و در یک کلام، فدراسیون شمشیر را برای مربی کروات از رو بست، دلایل زیادی از جمله مداخلات برخی از مسئولان دولت، فشار وزارت ورزش و تحرکات تعدادی از ملی‌پوشان علیه سرمربی مطرح شده است. منتها به جای شفاف‌سازی یا تکذیب می‌کنند یا بر ابهامات می‌افزایند، ولی نباید فراموش کرد که اسکوچیچ در این دو سال ۱۵ پیروزی، یک تساوی و دو شکست با تیم کشورمان کسب کرده است. علی دایی، امیر قلعه‌نویی و جواد نکونام گزینه‌های ایرانی جانشینی او هستند. حمایت فنی، نه دخالت
سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری‌اش بعد از مطرح شدن یک پرسش، در مورد اتفافات پیرامون تیم‌ملی واکنش نشان داد. علی بهادری‌جهرمی با تأکید بر عدم دخالت دولت در این زمینه اظهار داشت: «دولت دخالتی در انتخاب یا تغییر سرمربی تیم‌ملی فوتبال ندارد. پیروزی تیم‌ملی در جام جهانی متعلق به همه مردم است. فدراسیون فوتبال به عنوان متولی، درخواست‌هایی برای حمایت از تیم ملی فوتبال، به‌خصوص در پشتیبانی برای اردو‌های تدارکاتی و برخی مسائل مالی و اجرایی داشته است که صرفاً در سطح حمایت از تصمیم‌های فنی و کارشناسی فدراسیون و تیم بوده، دولت هم اعلام آمادگی کرد و جلساتی به این منظور بین فدراسیون و وزارت ورزش برگزار شد. وزیر ورزش در اردوی تیم ملی حاضر شد و در جلسه‌ای با حضور معاون اول گزارش این دیدار‌ها را هم ارائه کرد. دولت برای حمایت از تصمیمات فنی فدراسیون اعلام آمادگی کرده و تأکید داشته که در هیچ یک از تصمیمات فنی فدراسیون و تیم ملی دخالت نمی‌کند، اما آماده حمایت از این تصمیمات است.  طبیعتاً تصمیم‌های فنی بر عهده فدراسیون فوتبال است.»
بهادری‌جهرمی همچنین برگزاری جلسه معاون اول رئیس‌جمهور با برخی از ملی‌پوشان را نیز تکذیب کرد: «هیچ دیداری با معاون اول صورت نگرفته است، اما ملاقات‌هایی با برخی مقامات دولت صورت گرفته و خود بنده با رئیس فدراسیون و سرپرست فعلی دیدار‌هایی داشته‌ام. وزارت ورزش صرفاً با فدراسیون و تیم موجود مذاکراتی داشته و نکاتی را شنیده است. دولت در مسائل فنی و تخصصی فوتبال دخالت نکرده و نمی‌کند، اما همیشه پشتیبان تصمیمات فنی فدراسیون است.» احترام به دیدگاه فنی
وزیر ورزش از فدراسیون فوتبال خواست برکناری سرمربی را رسماً اعلام کند. حمید سجادی که خود یکی از مسببین آشفتگی تیم‌ملی در آستانه جام‌جهانی محسوب می‌شود، دیروز در حاشیه رونمایی از تندیس قهرمانان ورزش کشور از نقش حمایتی وزاتخانه‌اش گفت: «توصیه‌ها زیاد است و ما به نظر و دیدگاه فنی فدراسیون احترام می‌گذاریم، نقش حمایتی خودمان را داریم و در خدمت فدراسیون‌ها هستیم. جام جهانی، تورنمنت بسیار مهمی است و موظف هستیم کنار تیم ملی و فدراسیون فوتبال باشیم و از تصمیمات فنی آن‌ها بیشترین حمایت را می‌کنیم. نشست دو بازیکن تیم ملی با معاون رئیس‌جمهور صحت ندارد. اجازه بدهید وارد مسائل فنی نشوم و کار مدیریتی خودمان را انجام بدهیم.» خوشحالی حریفان
هیچ کشوری در این برهه زمانی کادرفنی تیم‌ملی‌اش را تغییر نمی‌دهد، چراکه بهترین مربیان فوتبال جهان خوب می‌دانند در عرض سه، چهار ماه نمی‌توانند معجزه کنند و اصلاً حاضر نیستند در این شرایط مسئولیتی به این بزرگی را بپذیرند. متأسفانه باز هم تصمیمات عجیب و غریب و دخالت‌های بی‌جا باعث شده در رأس اخبار خارجی قرار بگیریم. CBS امریکا برکناری اسکوچیچ را به سود تیم‌ملی این کشور در جام‌جهانی قلمداد کرد: «با توجه به مدت زمان باقیمانده تا جام جهانی، منطقی است که یک سرمربی با دانش ایرانی هدایت این تیم را برعهده بگیرد، زیرا آن‌ها از بازیکنان حاضر در ترکیب آگاهی خواهند داشت. او همچنین چند ماه زمان خواهد داشت تا افکارش را در تیم ملی ایران پیاده کند. از آنجایی که ایران در گروه B با ایالات متحده همگروه است، این می‌تواند برای تیم گرگ برهالتر یک موهبت باشد. وقتی تیم‌ها چند ماه مانده به جام جهانی، مربیان خود را تغییر می‌دهند، ممکن است مسائلی پیش بیاید. متأسفانه بازی ایران و امریکا سومین بازی گروهی است و تا آن زمان، تیم ملی ایران احتمالاً به هماهنگی بیشتری رسیده است. گزارش شده که برخی از بازیکنان ایران مقابل اسکوچیچ قرار گرفته‌اند و باخت دوستانه ۲‌بر یک مقابل الجزایر را به زمان خوبی برای جدایی اسکوچیچ تبدیل کردند.»
سایت آلمانی DPA با ابراز تعجب از تصمیم فدراسیون ایران نوشت: «دراگان اسکوچیچ که تیم‌ملی ایران را به جام جهانی رساند دیگر در جام جهانی روی نیمکت ایران نیست.» رسانه‌های کرواسی نیز از نوع برخورد با اسکوچیچ انتقاد کردند و معتقدند او شایستگی هدایت تیم‌ملی کشورمان در جام‌جهانی را دارد.