گوترش سرانجام از کودک‌کشی صهیونیست‌ها شوکه شد

گزارشی سالانه از سازمان ملل درباره نقض حقوق کودکان و کشتار آنان در شرایطی منتشر شده است که آمار وحشتناکی از شمار بالای کشتار کودکان در اراضی اشغالی و فلسطین حکایت دارد. دبیرکل سازمان ملل متحد اگرچه به نقش صهیونیست‌ها در این کشتار اذعان کرده و گفته که از این آمار شوکه شده، اما همچنان از اتهام‌زنی به گروه‌های فلسطینی هم فروگذار نکرده است.
در سال‌های گذشته و با برملا شدن اقدام عمدی صهیونیست‌ها در هدف قرار دادن کودکان فلسطینی، لقب «کودک‌کش» هم به مجموعه صفات رژیم صهیونیستی اضافه شده است. در واقع از سال ۲۰۰۰ و با شهادت محمد الدوره نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی در غزه نگاه‌های جهانیان به این نوع از جنایات صهیونیست‌ها جلب و در سال‌های بعد، ابعاد جدیدی از این موضوع روشن شد. با این همه، سازمان ملل همچنان با سیاست توأم با محافظه‌کاری با آن برخورد می‌کرد. در گزارش سالانه ویژه دبیرکل سازمان ملل با موضوع «کودکان و درگیری‌های مسلحانه» که به تازگی منتشر شده جنایت صهیونیست‌ها در کشتار کودکان و نوجوانان فلسطینی به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. در بخشی از این گزارش ۴۵ صفحه‌ای آمده است: «بیشترین تعداد تخلفات جدی در افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اسرائیل و اراضی اشغالی فلسطین، سومالی، جمهوری عربی سوریه و یمن ثبت شده است.» بنابر آنچه تدوین‌کنندگان این گزارش هم به آن اذعان کرده اند، سازمان ملل ۲ هزار و ۹۳۴ مورد نقض فاحش (حقوق کودکان) در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی، نوار غزه و اسرائیل را علیه هزار و ۲۰۸ کودک فلسطینی و ۹ کودک اسرائیلی (۹۱۵ پسر و ۳۰۲ دختر) مورد راستی‌آزمایی قرار داده است.»‌در ادامه گزارش سالیانه آنتونیو گوترش اعلام شده که طبق یافته‌های سازمان ملل نیرو‌های صهیونیست ۶۳۷ کودک فلسطینی را به اتهام‌های امنیتی در کرانه باختری اشغالی بازداشت کردند که بازداشت ۵۵۷کودک در قدس شرقی انجام شده است. از این تعداد، ۸۵ کودک فلسطینی حین بازداشت مورد بدرفتاری قرار گرفتند و ۷۵ درصد گزارش کردند که خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند.
آمار سرسام‌آور جنایت علیه کودکان فلسطینی
به روایت دبیرکل سازمان ملل، «در مجموع ۸۸کودک شامل ۸۶ کودک فلسطینی، دو اسرائیلی (شامل ۶۴ پسر و ۲۴ دختر) شامل ۶۹ کودک در غزه، ۱۷ کودک در کرانه باختری اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی و دو کودک در اسرائیل کشته شدند که ۷۸ نفر از آن‌ها را نیرو‌های اسرائیلی و هشت کودک را گروه‌های مسلح فلسطینی کشتند. در ادامه گزارش آمده است: «تمام ۱۷ کودک در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی به دست نیرو‌های اسرائیلی با استفاده از گلوله جنگی عمدتاً در جریان تظاهرات و در رابطه با حملات ادعایی یا تلاش برای حمله علیه غیرنظامیان اسرائیلی کشته شدند.» طبق گزارش گوترش، در مجموع هزار و ۱۲۸ کودک شامل هزار و ۱۲۱ فلسطینی، هفت اسرائیلی که ۸۵۰ پسر و ۲۷۸ دختر بودند معلول شدند که از این تعداد ۶۶۱کودک در غزه، ۴۶۴ کودک در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و سه کودک در اسرائیل معلول شدند. نیرو‌های نظامی اسرائیلی ۹۸۲ کودک و شهرک‌نشینان اسرائیلی ۲۸ کودک را معلول کردند و گروه‌های مسلح فلسطینی مسبب معلولیت ۲۸کودک بودند. سهم افراد ناشناس و انفجار مواد منفجره بر جا مانده از جنگ از قبیل مین‌ها در معلولیت کودکان، ۶۸ کودک اعلام شده است. طبق گزارش دبیرکل سازمان ملل، دلیل اصلی معلول و ناقص شدن کودکان در حملات اسرائیلی‌ها، گلوله‌باران و حملات هوایی بود که ۵۳۹ مورد را شامل می‌شود. ۱۵۳ کودک در نتیجه استنشاق گاز، ۱۳۳ کودک در نتیجه شلیک گلوله‌های فلزی با روکش لاستیکی و ۱۱۶ کودک در نتیجه مهمات جنگی دچار معلولیت و آسیب شده‌اند.


تکرار ابراز نگرانی
گوترش در گزارش خود می‌گوید: «من از تعداد کودکان کشته و مجروح شده نیرو‌های اسرائیلی در جریان جنگ، طی حملات هوایی به مناطق پرجمعیت و استفاده از گلوله‌های جنگی... و عدم پاسخگویی ادامه‌دار در مورد این تخلفات شوکه شده‌ام.» دبیرکل سازمان ملل افزود: «من درباره افزایش تعداد کودکان بازداشت شده توسط اسرائیل و گزارش‌ها در خصوص خشونت فیزیکی علیه کودکان در جریان بازداشت‌شان نگران هستم.» دبیرکل سازمان ملل البته در بخش دیگری از گزارش سالیانه خود به گروه‌های فلسطینی هم اتهام زد و مدعی شد: «من از افزایش کشته و مجروح شدن کودکان به دست گروه‌های مسلح فلسطینی نگران هستم.»‌او که در گزارشش به نقش چشمگیر صهیونیست‌ها در کشتار اعتراف کرده است، در ادامه همین گزارش، از رژیم صهیونیستی دفاع کرد و نوشت: «من از گروه‌های مسلح فلسطینی می‌خواهم همه پرتاب‌های بی‌ملاحظه راکت و خمپاره از مناطق پرجمعیت غزه به سمت مراکز جمعیتی غیرنظامی اسرائیل را متوقف کنند.»
گوترش در شرایطی باز هم در واکنش به اقدام صهیونیست‌ها به حرکت در مسیر محافظه‌کاری ادامه می‌دهد که پارسال، روزنامه صهیونیستی هاآرتص، عکس ۶۷ کودک فلسطینی را که در جریان حمل اشغالگران به غزه، جان باخته بودند، در صفحه نخست خود منتشر کرد و عنوان «آن‌ها فقط کودک بودند» را برایش انتخاب کرد و در ادامه مطلب خود نوشت تعداد زیاد کودکان کشته شده نشان می‌دهد حملات اسرائیل کور و بی‌هدف بوده است. حملات هوایی اسرائیل این فاجعه را به بار آورده است. کار تا جایی بالا گرفت که این اقدام با اعتراض شمار زیادی از نمایندگان تندرو پارلمان رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد و برخی از نمایندگان خواهان لغو امتیاز این روزنامه شدند.