خرید تضمینی گندم کشور به 6 میلیون تن نزدیک شد

  معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم از گندمکاران ۳۱ استان کشور از مرز پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن گذشت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در سفر به استان آذربایجان غربی و در گفت‌و‌گو با صدا و سیما اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان خرید گندم کل کشور به شش میلیون و 500 هزار تا هفت میلیون تن برسد که افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته دارد.
مهاجر افزود: به منظور افزایش استفاده از کود‌های پایه فسفات، ازت و پتاس در مزارع کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی قیمت کود‌های پایه شیمیایی را به 46 درصد کاهش داده است که در زمان توزیع نیز باید سازمان‌های جهاد کشاورزی کود‌های پایه را با هم به کشاورزان بدهند که این امر امسال باعث افزایش بهره‌وری تولید شد.
او تصریح کرد: در آستانه کشت پاییزه هستیم که این نوع کشت با توسعه کشاورزی قراردادی در دستور کار قرار دارد و در این زمینه بذر و نهاد‌های مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.


معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: بیشتر از 75 درصد اراضی کشاورزی در اختیار کشاورزان خرده‌ مالک است که زیر پنج هکتار زمین دارند و امکان تامین نهاده را ندارند و در این راستا یکی از سیاست‌های دولت این است که بتوانیم به‌اندازه کافی نهاده‌های مورد نیاز این اراضی را به منظور افزایش بهره‌وری در تولید تامین کنیم.
مهاجر افزود: در صورتی که تولید کود‌های پایه غیریارانه‌ای بیشتر از نیاز کشاورزان کشور باشد، مجوز صادرات توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر می‌شود که در این زمینه برای مجتمع پتروشیمی ارومیه که مازاد تولید دارد، اجازه صادرات به کشور‌های خارجی داده شده است.
خودکفایی پایدار تا ۳ سال آینده
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، طی سال‌های اخیر رهبر انقلاب تاکید ویژه‌ای بر بحث خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی داشتند و همواره این موضوع را پیگیری کرده‌اند. ایشان امسال نیز در سخنرانی نوروزی خود تاکید کردند: «مسئله کشاورزی و دامداری بسیار مهم است و کشور باید در محصولات پایه غذایی همچون گندم، جو، ذرت، خوراک دام و دانه‌های روغنی به امنیت کامل و خودکفایی لازم دست پیدا کند.»
ایشان دستیابی به این هدف را با توجه به وسعت سرزمینی و فراوانی دشت‌های حاصلخیز در کشور ممکن دانستند و گفتند: «متأسفانه بخش کشاورزی جزو وابسته‌ترین بخش‌های کشور به واردات است که این وضع حتماً باید تعدیل شود.» با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب، شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و همچنین وضعیت جهان و جنگ اوکراین و افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی کشور چاره‌ای جز دستیابی به این سیاست‌ها ندارد هرچند که طی سال‌های گذشته اهمال‌کاری‌های گسترده‌ای در این حوزه نیز انجام شده اما باید با شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و با بهره‌گیری از روش‌های نوین کشت و تولید در این مسیر حرکت کرد.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف آرد گندم در حال حاضر ۱۴۶ کیلوگرم در سال است. با جمعیت ۸۵ میلیون نفر و مصرف سرانه فعلی نیاز کشور به گندم حدود ۱۴ میلیون و 500 هزار تن است.
میزان تولید در سال‌هایی که شرایط مطلوب باشد در همین حدود است اما در شرایط خشکسالی فعلی میزان تولید حدود نه تا ۹ میلیون و 500 هزار تن و میزان نیاز به واردات با احتساب ذخایر راهبردی حدود شش تا هشت میلیون تن است و حالا دوباره وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای خودکفایی دوباره در تولید گندم می‌گوید.
در همین راستا اخیراً، علیرضا مهاجر؛ معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در برنامه میز اقتصادی رسانه ملی گفت: برنامه‌ریزی ما در سه سال آینده دستیابی به خودکفایی پایدار در تولید این محصول استراتژیک است یعنی خودکفایی دائمی شده و هیچ وقت به صورت سینوسی بالا پایین نشود.