بازنده سربلند

مهری رنجبر/ باخت مقابل لهستان، ماجراجویی تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت های2022 را تمام کرد. تیمی که با شروع بد هفته اول هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرد به مرحله پایانی صعود کند. تیم کم‌تجربه بهروز عطایی هفته به هفته بهتر شد تا جایی که همه به پیشرفت بازیکنان ایرانی اعتراف کردند. اوج درخشش آنها در هفته سوم دور مقدماتی بود که از لهستان مدعی و میزبان زهرچشم گرفتند؛ پیروزی با نتیجه 3-2. بردی که به گفته ملی‌پوشان با خودباوری رقم خورد و در ادامه با اضافه شدن 6 امتیاز دو پیروزی دیگر مقابل اسلوونی و صربستان سکوی پرتاب آنها به دور نهایی لیگ ملت‌ها شد. آن هم با 20 امتیاز و هفتمی جدول رده‌بندی. رده‌ای که حکم به تکرار بازی با لهستان رده دومی داد؛ این بار در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ ملت‌ها. آن هم 17 روز بعد از پیروزی بزرگ مقابل لهستان مدعی در خانه‌اش و مقابل چشم هوادارانش.
پنجشنبه شب انگار فیلم بازی قبل را دوباره پلی کردند، این بار اما بجز لهستانی‌ها، کلی ایرانی در سالن، سربازان سرمه‌ای‌پوش عطایی را تشویق می‌کردند. بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی برای شروع این بازی حساس از همان ترکیب 3 بازی قبل یعنی طاهر وادی، امین اسماعیل‌نژاد، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، امیرحسین توخته، مهدی جلوه و محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو) بهره برد. ست اول را لهستان 25-21 برد. ست دوم اما با اتکا به سرویس‌های قوی بازیکنان ایران، با نتیجه 26-24 به نام ایران شد، هرچند در این ست اشتباهات شاگردان عطایی، فرصت خوبی را به لهستان داد. اما ست سوم اشتباهات ملی‌پوشان بیشتر شد و سرمربی تیم وقتی نتیجه را از دست رفته دید، ذخیره‌ها را به جای بازیکنان فیکس به زمین فرستاد تا این ست هم 25-18 به نام لهستان تمام شود. اما ایرانی‌ها، ست چهارم تلافی کردند و به لهستانی‌ها اجازه نفس کشیدن ندادند و با نتیجه 25- 16 برنده شدند. ست پنجم خبری از جنگندگی ست قبل نبود و اشتباهات هم مزید برعلت شد تا لهستان 15-7 برنده شود و با پیروزی 3-2 به نیمه نهایی لیگ ملت‌ها صعود کند. 4 تیم امریکا، ایتالیا، فرانسه و لهستان با پایان مرحله یک چهارم نهایی لیگ ملت‌ها 2022 به نیمه نهایی رسیدند و امروز برای صعود به فینال با هم رقابت خواهند. تیم‌های ژاپن، برزیل، ایران، هلند، آرژانتین، اسلوونی، صربستان، آلمان، چین، بلغارستان، کانادا و استرالیا هم طبق اعلام فدراسیون جهانی تیم‌های پنجم تا شانزدهم لیگ ملت‌ها شدند. با این حساب تیم ملی والیبال که عنوان دوازدهمی دوره قبل را یدک می‌کشید، با هفتمی این دوره 5 پله صعود کرد.
اسفندیار از حال رفت
تیم ملی والیبال ایران بعد از مسابقه راهی هتل شد و امیرحسین اسفندیار دریافت کننده قدرتی تیم ملی به دلیل فشار عصبی و ناراحتی، افت فشار شدید پیدا کرد و از حال رفت. البته به محض ورود به هتل اقدامات پزشکی برای او صورت گرفت که محمدرضا داورزنی، امیر خوش خبر سرپرست وبهروز عطایی سرمربی تیم ملی با صحبت با اسفندیار، سعی کردند به او روحیه دهند. اسفندیار بعداز بهتر شدن حالش به اتاق پزشک تیم رفت و تا ساعت 2 بامداد و تثبیت وضعیت بدنی‌اش تحت نظر ماند.


حمله به کاپیتان جدید لهستان
تعدادی از هواداران والیبال در ایران در اقدامی غیرقابل قبول بعد از شکست تیم ملی مقابل لهستان به صفحه شخصی بارتوش کورک کاپیتان لهستان حمله کردند. کری‌خوانی بین بازیکنان دو تیم والیبال ایران و لهستان همیشه همراه بازی دو تیم بوده و حتی گاهی کار به درگیری لفظی در بازی هم کشیده شده است. این‌بار هم کری‌خوانی قبل از بازی اخیر دو تیم وجود داشت و کورک کاپیتان جدید لهستانی‌ها گفته بود: «همه تیم با هم به این نتیجه رسیدیم که باید در مسابقه آخر خود اسلوونی را شکست دهیم تا در مرحله بعدی به ایران برخورد کنیم. برخورد دوباره با تیم ملی ایران اتفاق خوبی است زیرا می‌دانیم که چه می‌خواهیم.» در بازی پنجشنبه شب هم در صحنه‌ای شاهد کری‌خوانی بین کورک و میلاد عبادی‌پور بودیم. موضوعی که ظاهراً به مذاق هواداران تیم ملی والیبال ایران خوش نیامد و آنها بعد از باخت به صفحه کاپیتان تیم ملی لهستان حمله کردند.
داورزنی به ملی‌پوشان:غصه نخورید
محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال بعد از باخت تیم ملی سعی کرد بازیکنان ناراحت را دلداری دهد و البته در جملاتش برای لهستان خط و نشان هم کشید. او در پایان بازی خطاب به بازیکنان گفت: «نگران این باخت نباشید، شما در جام واگنر و قهرمانی جهان بازهم با لهستان بازی خواهید کرد. بدون شک امروز، هم نمایش خوبی داشتید و هم درس بزرگی از حضور در جمع 8 تیم برتر جهان گرفتید. برزیل، هلند و ژاپن هم در همین مرحله حذف شدند. حالا با این کار قشنگ‌تان تیم ایران باز هم صدرنشین قاره آسیاست. باید تلاش کنیم این مسیر را با هم ادامه دهیم. اصلاً غصه نخورید، کارتان خیلی خوب بود.» رئیس فدراسیون والیبال تأکید کرد حالا همه به تیم ایران احترام می‌گذارند: «خیلی از مسئولان والیبال جهان از تماشای عملکرد تیم ملی ایران لذت بردند و سورپرایز شدند. حالا همه به شما و مردم کشورتان بیشتر احترام می‌گذارند. تماشاگران ایرانی و غیر ایرانی حاضر در سالن هم با شما بودند، چون همه آنها سورپرایز شده بودند زیرا تیمی که نسلش تغییر کرده و جوان شده، این‌گونه بازی کرد.سرمربی تیم ملی امریکا هم از دیدن این بازی خوب هیجان زده شده بود. جا دارد از تک تک شما تشکر کنم چون همه شما نقش خودتان را به خوبی ایفا کردید.» گفتنی است خولیو ولاسکو سرمربی نامدار آرژانتینی که هدایت تیم ملی ایران را هم برعهده داشته و بسیاری از کارشناسان او را باعث پیشرفت و جهش والیبال ایران می‌دانند، ساعاتی پیش از بازی ایران و لهستان در دیدار با داورزنی گفت: «ایران بیشتر از قبل پیشرفت کرده و از اینکه ایران را در این جایگاه می‌بینم خیلی خوشحالم.» از سویی آری گراسا رئیس فدراسیون جهانی والیبال هم حضور ایران در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها را شگفتی دانست.

اظهارنظر اعضای تیم
​​​​​​​بهروز عطایی: قطعاً در قهرمانی جهان تیم تغییراتی دارد و امیدوارم خوش بدرخشیم.
عبادی پور: شرمنده مردم شدیم چون لیاقت مردم این بود که به جمع چهار تیم برویم امیدوارم در آینده جبران کنیم.
اسفندیار: عذرخواهی می‌کنیم که نتوانستیم مردم ایران را خوشحال کنیم.
سعادت: هیچ وقت از مسیرمان پا پس نمی‌کشیم و سعی می‌کنیم در مسابقات آینده بهتر شده و قوی‌تر از این ظاهر شویم.
وادی: همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا نمایش بهتری در قهرمانی جهان داشته باشیم و نتایج بهتری بگیریم.
اسماعیل‌نژاد: ما را ببخشید که نتوانستیم در بازی با لهستان پیروز شویم. از جان مایه گذاشتیم ولی‌گاهی نمی‌شود.
جلوه: صددرصد توانمان را گذاشتیم اما نشد، البته این‌طور نمی‌ماند.