رئیسی: هپکو و آذرآب را احیا می‌کنیم

گروه سیاسی/  در بیست و نهمین سفر استانی دولت مردمی، استان مرکزی میزبان رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای دولت بود؛ استانی که آیت‌الله رئیسی دو ویژگی مهم آن را این‌طور تشریح کرد؛ نخست اینکه  استان مرکزی مهد مفاخری همچون امام خمینی(ره) و آیت‌الله اراکی است و از سوی دیگر، این واقعیت که «هر کدام از صنایع سنگین استان مرکزی نماد اعتماد به نفس و غرور ملی در کشور هستند.» با‌وجود این، استان مرکزی هم دارای مشکلاتی است که در این سفر، توجه ویژه‌ای به آنها شد. رئیس‌جمهور در این باره با اشاره به اینکه «بررسی‌هایی برای رفع مشکلات استان انجام و اولویت‌هایی‌ در این زمینه تعیین شده است»، اظهار کرد: «به رغم وجود مشکلات بسیار، در استان ظرفیت‌هایی همچون نیروی جوان و کارآمد وجود دارد که این نیروی کارآمد می‌تواند خیلی از کارها را پیش ببرد.»
 آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به اراک، تأکید کرد: «تصمیماتی در این سفر برای رفع مشکلات گرفته می‌شود که برخی در استان و تعدادی دیگر در مرکز پیگیری خواهند شد.» این تصمیمات روز گذشته در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، مطرح و درباره آنها تصمیم‌گیری شد. مجتمع صنایع آذرآب و هپکو، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع کشور، نخستین مقاصد بازدید میدانی رئیس‌جمهور بودند که طی آن آیت‌الله رئیسی اعلام کرد که مجتمع آذرآب، احیا خواهد شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در اولین برنامه، با حضور در مجتمع صنایع آذرآب از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت. رئیس‌جمهور در جمع کارگران این مجتمع ضمن استماع درخواست‌های آنان، با تأکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب، نبود کار نیست، گفت: این مجتمع تولیدی، پولساز و اعتبارساز است اما محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است. وی با ابراز ناخرسندی از نبود حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، اظهارکرد: بانک کشاورزی ارتباط مأموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به یک مجموعه‌ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط است واگذار شود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه فعال و پویا بودن آذرآب با همت کارگران و مهندسان توانمند این واحد تولیدی رقم می‌خورد، تأکید کرد: در اسرع وقت برای حل مشکلات مدیریتی و سهامداری آذرآب تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

​​​​​​​ادامه از صفحه اول  


کارخانه آذرآب را احیا می‌کنیم
رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از اینکه کارخانه‌ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانجات و صنایع را دارد، امروز با کمتر از 10درصد ظرفیت خود کار می‌کند، تأکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که ان‌شاءالله ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت 3هزار نفر سابق بازگردد. آیت‌الله رئیسی افزود: هپکو و آذرآب نمادهای غرور ملی و اعتماد به نفس ملی هستند، این واحد‌های تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند.مجتمع عظیم صنعتی آذرآب در سال‌های گذشته طی فرایند خصوصی‌سازی واگذار شده بود، اما در زمان تصدی ریاست قوه قضائیه از سوی آیت‌الله رئیسی مالکیت این کارخانه به دلیل تخلفات گسترده از بخش خصوصی گرفته شد و از سوی دولت به بانک کشاورزی واگذار شد. اما این بانک نیز نتوانسته بخوبی این واحد را مدیریت کند و در حال حاضر تنها با ۱۰ درصد توان در حال فعالیت است.
ممنوعیت واردات محصولات دارای مشابه داخلی
آیت‌الله رئیسی در بازدید از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو نیز در جمع مهندسان و کارگران این مجتمع تولیدی گفت: محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود. وی در پاسخ به درخواست برخی از کارگران این مجتمع تولیدی برای دخالت نکردن افراد غیرکارشناس در مدیریت هپکو تصریح کرد: مسائل شرکت‌های تولیدی باید به‌صورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند.
دولت از تولید حمایت می‌کند
رئیس‌جمهور با قدردانی از زحمات کارگران و کارکنان هپکو گفت: هپکو در کشور تولید قدرت می‌کند و نماد غرور و اعتماد به نفس ملی است. دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به مشکلات کارخانجات بزرگ تولیدی در استان مرکزی گفت: خصوصی‌سازی ناموفق و غلط در کنار مدیریت ناصحیح، عوامل اصلی مشکلات این مجتمع‌های تولیدی است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مشکلات واحدهای تولیدی چون هپکو و آذرآب قابل حل است، اظهار کرد: مسئولان با همت کارگران و مهندسان تلاش کنند تا مشکلات هپکو حل شود. این کارخانه عظیم می‌تواند با سه برابر ظرفیت فعلی کار کند و دولت مصمم است زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند.
افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور
همچنین با حضور رئیس‌جمهور در مجتمع «مانا انرژی پاک» بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور که در شهرستان خمین واقع است، افتتاح شد. این خط تولید با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید که در فاز تکمیلی، امکان تولید پنل‌های خورشیدی برای تأمین سالانه ۱۵۰۰مگاوات برق را دارد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ زنجیره ساخت تمامی اجزای پنل خورشیدی در این شرکت بومی خواهد شد. این شرکت خصوصی همچنین در حال ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی (مزرعه خورشیدی) کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ مگاوات برق در شهرستان محلات استان مرکزی است.
 امام خمینی(ره) الگوی عدالت‌خواهان جهان
رئیس جمهور ظهر دیروز در جمع اقشار مختلف مردم خمین، با بیان اینکه افتخار خمین این است که شهر زادگاه رهبر عالی‌قدر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در میان عدالت‌خواهان جهان، همواره از آموزه‌های امام خمینی(ره) به عنوان الگوی ایستادگی و از خود امام راحل به عنوان معلمی انقلابی و تحول‌ساز یاد می‌شود. آیت‌الله رئیسی بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با شخصیت و منش تاریخ‌ساز امام(ره) تأکید کرد و گفت: در سیره و منش سیاسی امام (ره) مفهوم «مردم» محوری‌ترین نقش را داشت. ایشان مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت و معتقد به نقش‌آفرینی جدی مردم در حکمرانی بود.
 استمرار خط امام
آیت‌الله رئیسی توجه همیشگی به محرومان جهان را دیگر ویژگی شاخص بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی دانست و با تأکید بر اینکه امروز بهترین مبیّن و مفسر خط امام، رهبری انقلاب است، اذعان داشت: رهبری دغدغه‌ای جز استمرار خط و راه امام راحل در جامعه ندارد و امروز امتداد آرا و اندیشه‌های امام، در سیره و کلام ایشان قابل مشاهده است. رئیس جمهور همچنین با تأکید بر لزوم حل مشکل اشتغال در شهر خمین، از اراده جدی دولت برای رونق تولید به عنوان مهم‌ترین راهکار اشتغالزایی در کشور خبر داد.
فعال‌سازی زیرساخت‌های تولیدی
رئیس جمهور فعال‌سازی زیرساخت‌های تولیدی را جزو مهم‌ترین اهداف سفرهای استانی دولت مردمی خواند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان مرکزی بویژه در حوزه صنعت، از رکود یا فعالیت ناقص برخی واحدهای صنعتی استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پرظرفیت کشور است، اما به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها، بخشی از ظرفیت‌های استان معطل مانده است. ما در استانی که قطب صنعت کشور است، به هیچ عنوان نباید واحدهای صنعتی نیمه‌تعطیل داشته باشیم.
 راهکار مشکلات، دستان مردم است، نه دست بیگانه
رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت بالای مفهوم «ما می‌توانیم» در منظومه گفتمانی دولت مردمی، اضافه کرد: اعتقاد ما این است که با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، راهکار برای برون‌رفت از مشکلات وجود دارد و این راهکار نه در دست بیگانگان بلکه در دستان توانمند مردم خودمان است. وی افزود: دولت مردمی تابع امامی است که «ما می‌توانیم» مهم‌ترین مبنای فکری او بود و رهبر انقلاب که همواره بزرگترین حامی استقلال و خوداتکایی در کشور است. ما راه خود را به تأسی از بزرگانی چون سردار شهید سلیمانی می‌پیماییم که هیچ گاه تسلیم مشکلات نشد و با وجود موانع بسیار، بزرگترین کارها و دستاوردها را رقم زد.
 اصلاح بسترهای فسادزا
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از عزم جدی دولت برای ساماندهی اقتصاد سخن گفت و با تأکید بر اصلاحات ساختاری و نهادی به‌عنوان اولویت دولت، اضافه کرد: با هر بستر اقتصادی که رانت‌خواری، فساد و زد و بند در آن وجود دارد مبارزه می‌کنیم؛ به جای مبارزه با معلول‌ها مبارزه با علت‌ها را در پیش گرفتیم تا بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم. آیت‌الله رئیسی در این باره افزود: ممکن است در این مسیر مشکلاتی هم پیش بیاید، اما یقین داریم اصلاح بسترهای فسادزا می‌تواند وضعیت و شرایط اقتصادی را برای فعالان اقتصادی بهتر از قبل کند. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت با هرگونه رابطه ناسالم، رشوه، رانت یا فساد مقابله خواهد کرد، گفت: یقین داریم در این مبارزه و ایستادگی مردم، دولت را همراهی خواهند کرد.
 تلاش برای جذب سرمایه داخلی و خارجی
آیت‌الله رئیسی در پایان تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دیگر اولویت دولت در حوزه اقتصاد خواند و افزود: علاوه بر اصلاحات اقتصادی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دنبال می‌کنیم، زیرا این امر آثار ضدتورمی دارد. همچنین یکی از نگرانی‌ها و برنامه‌های دولت، مهار تورم است. مردم بدانند همراهی‌شان با مسئولان بسیاری از رانت‌خواری‌ها را از اساس ریشه‌کن خواهد کرد.
نباید به اسم خصوصی‌سازی، اموال تاراج شود
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی در بخشی از نشست با خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان مرکزی، گفت: در امر خصوصی‌سازی اقدامات نادرستی در کشور انجام شد و افراد فاقد توانایی، تبحر و انگیزه امور را در اختیار گرفتند و واحدهای تولیدی آسیب‌هایی را متحمل شدند؛ شمار کارگران کاهش و فعالیت خطوط تولید یکی پس از دیگری متوقف شد. رئیس جمهور توضیح داد: اجرای طرح خصوصی‌سازی ضروری است اما نباید به قیمت تاراج اموال دولت صورت گیرد اکنون این وضعیت خصوصی‌سازی را متوقف کردیم. آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: از نیروهای جهادی انتظار داریم در عرصه فعال کردن صنایع ورود کنند و باید واحدهای تولیدی غیرفعال، فعال شود و شعار سال محقق شود که می‌توان این اقدام را در استان اجرایی کرد و دولت نیز این مهم را پیگیری می‌کند. وی افزود: اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک یکی از طرح‌های مهم، ضروری و اولویت‌دار دولت است و باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد. وی یادآور شد: واحدهای تولیدی باید طرح فیلتراسیون را عملیاتی کنند، هرچند هزینه سنگین داشته باشد چرا که ممکن است امراضی را ایجاد کند و این امر پذیرفتنی نیست و در واقع بیمار کردن مردم به دلیل آلودگی، ظلم است و مسأله آلودگی هوا در اراک یکی از نگرانی‌های مردم است و باید این نگرانی رفع شود.
هوای پاک حق مردم است
رئیس جمهور در دیدار با مردم استان مرکزی که در مجموعه ورزشی پنجم مرداد اراک برگزار شد نیز رمز موفقیت دولت سیزدهم را مردمی بودن دانست و تأکید کرد: وقتی سخن از مردم می‌گویم یک شعار و تابلو نیست بلکه یک اصل اساسی و راهبردی است. آیت‌الله رئیسی گفت: آینده برای ملت ایران روشن خواهد بود، دشمن القای یأس و ناامیدی برای جوانان، دختر و پسر و کارگر را در دستور کار خود قرار داده و هر کس در کشور ایجاد یأس کند بداند که در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده‌ است.

برش

احیای شورای عالی جهاد سازندگی  با حضور رئیس جمهور
جلوگیری از غلبه «سازمان» بر «آرمان» در کارهای جهادی

​​​​​​​گروه سیاسی/ پنجشنبه گذشته، نخستین شورای عالی جهاد سازندگی با حضور و ریاست رئیس جمهور برگزار شد. آیت‌الله رئیسی  ریشه جهاد سازندگی را در ذات و هویت انقلاب اسلامی دانست و گفت: زمانی تصور شد اگر جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی ادغام شوند، شاید حرکت‌های جهادی تخصصی‌تر و وزارت کشاورزی متعهدتر شود. در همان زمان نیز دوستداران و دغدغه‌مندان انقلاب نگران این بودند که با این ادغام جریان جهاد سازندگی در نظام پیچیده اداری گم شود و بعدها مشخص شد این دغدغه کاملاً درست بوده است. وی با بیان اینکه علی‌رغم ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی حرکت‌های جهادی متوقف نشد، اظهار کرد: اما مشکل این بود که هماهنگی لازم را نداشتند. پس از مطالعات و بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که شورای ‌عالی جهاد سازندگی می‌تواند با استفاده از تجربیات گذشته، حرکت‌های آینده را هدایت، حمایت و نظارت کند. رئیس جمهور با تأکید بر نقش ویژه شورای عالی جهاد سازندگی در انسجام‌بخشی به فعالیت‌های جهادی و تشخیص نیازها و اولویت‌ها، اظهار کرد: شورای‌عالی جهاد سازندگی باید مشوق و حامی گروه‌های جهادی باشد. لازم است هر کس که با انگیزه جهادی در میدان حضور دارد مورد حمایت قرار گیرد تا انگیزه او به سردی نگراید. 
 تشکیل دبیرخانه شورا
وی  افزود: اگر ایجاد هماهنگی و انسجام‌بخشی را مهم‌ترین شأن تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی در نظر بگیریم، بدیهی است که مهم‌ترین جزء در ایفای این وظیفه، دبیرخانه فعال و پرکار این شورا خواهد بود. 
رئیس جمهور پیش از این نشست با حضور در نمایشگاه «از جهاد سازندگی تا جهاد پیشرفت عدالت» از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده در جهاد سازندگی از اوایل انقلاب تاکنون قرار گرفت. 
 ضرورت هماهنگی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز
آیت‌الله رئیسی همچنین در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز که صبح پنجشنبه برگزار شد، مهم‌ترین مسأله در موضوع مبارزه با قاچاق را هماهنگی برشمرد و خواستار تقویت نقش قرارگاهی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در تحقق انسجام شد. 
رئیس جمهور اصلاح ساختارهای منجر به وقوع قاچاق کالا را نقطه کانونی در سیاستگذاری مبارزه با قاچاق کالا خواند و افزود: مادامی که ما علت را برطرف نکنیم و صرفاً به مقابله با معلول اکتفا کنیم، هدف اصلی که ریشه کن شدن قاچاق کالاست تحقق نخواهد یافت. رئیس جمهور، اتخاذ رویکرد پیشگیرانه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا را مورد توجه قرار داد و با اشاره با اینکه پیشرفت کار در بحث سامانه‌های مربوطه چندان رضایت‌بخش نیست، افزود: معمولاً پیشرفت کند و رکود در تکمیل پروژه‌ها به بحث بودجه و تأمین مالی نسبت داده می‌شود اما واقعیت این است که خیلی از اوقات، مسأله به پیمانکار و ضعف نظارتی دستگاه‌های مسئول باز می‌گردد. از همین امروز باید با یک بررسی دقیق و برطرف نمودن کاستی‌ها، به زمانبندی دقیقی برای تکمیل و ارتقای سامانه‌های مرتبط با قاچاق کالا برسیم. امروز کشور در این حوزه هیچ وقتی برای تلف کردن ندارد.