دوگانه سازی مردم ناپسند است

آرمان ملي – مطهره شفيعي: «از نظر ما هم دزدي و اختلاس گناه به شمار مي‌رود و هم بي‌حجابي گناه است. اتفاقا بسياري از بي‌حجاب‌ها زن‌ها و بچه‌هاي همان دزدها هستند.» اين جملات را همشهري آنلاين 17 تيرماه به عنوان بخشي از اظهارات احمد خاتمي در نماز جمعه تهران منتشر کرد؛ اظهاراتي که سبب انتقاداتي شد و وي چندروز بعد يعني24 تيرماه با اشاره به اظهاراتش در نمازجمعه تنها به اين جمله بسنده کرد که «صحبت‌هاي من در خطبه‌هاي نمازجمعه تهران تحريف شده بود و روي سخنان من در آن روز بي‌حجاب‌ها بودند.» و بار ديگر چنين تصريح کرد که «هر گناهي حتي بي‌حجابي حرام است و خاستگاه بي‌حجاب‌ها يا اختلاس‌گران، حقوق‌هاي نجومي بگيران، يا اهالي معاملات خلاف شرعند و بسياري از بي‌حجاب‌ها به اين خانواده‌هاي غيرمتعهد باز مي‌گردند. تکيه‌گاه حرف من بي‌حجاب‌ها هستند و گفته‌ايم اکثر افراد، اما برخي آن را به تمام جامعه تعميم داده و بحث شُل حجاب‌ها را مطرح کرده‌اند.» با مرور اظهارات برخي از ائمه جمعه اين نتيجه پديدار مي‌شود که آنها در خطبه‌هاي جمعه خود نسبت به وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم انتقاد داشتند مانند امام جمعه شيراز که در نماز جمعه اين شهر گفته است: « با گراني که پيش آمده يک عده‌اي از خانواده‌ها امکان تهيه گوشت به اندازه‌اي که بايد را ندارند، هر شخصي تواني دارد و مي‌تواند قرباني کند به ويژه حاجياني که در حج واجب بوده و در عيد قربان خوب است قرباني و سعي کنند که به کساني که نيازمند است کمک کنند.» آيت‌ا... لطف ا... دژکام همچنين اشاره داشت که اگر مي‌خواهيم مساله جوانان را در بحث عفاف و حجاب حل کنيم بايد اين جوانان در مرحله اول داراي شغل شوند.
هشدار به دو قطبي‌سازي
ظاهرا توجه ائمه جمعه به ميزان مشکلات اقتصادي جامعه کمتر از تذکر آنها به موضوع حجاب بوده که ديروز حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران گفت: «بازگشت به دوران طاغوت خطر بزرگي است که بايد مراقب بود و مرتجعان کساني هستند که مي‌خواهند ارزش‌هاي دوران طاغوت از جمله بي‌حجابي را ترويج کنند؛ بي‌حجابي بي‌ترديد از جلوه‌هاي ارتجاع است زيرا مسأله حجاب از مسلمات است و برخي شبهه مي‌کنند که امامان جمعه مسأله بي‌حجابي را مطرح مي‌کنند تا گراني‌ها را بپوشانند در حالي‌که اين دروغ است زيرا بيشترين فرياد را در خصوص گراني‌ها ائمه جمعه زده‌اند.» در حالي خاتمي عدم توجه ائمه جمعه به موضوع گراني‌ها و مشکلات اقتصادي را رد مي‌کند که در ادامه اظهاراتش به موضوع دوقطبي شدن جامعه مي‌پردازد يعني موضوعي که بسياري از آگاهان نسبت به وقوع آن هشدار داده‌اند .ديروز سخنگوي شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه کشور تاکيد کرد: «مردم را در برابر مردم قرار دادن کار بسيار خطرناکي است. مومنين را در برابر مومنين قرار دادن کار بدي است. ايراني را در برابر ايراني قرار دادن کار ناپسندي است و ما بايد مواظب باشيم. ما بايد در اظهارنظرها و در بيان فرضيه‌هاي فقهي و نکات اخلاقي مواظبت کنيم در جملات و کلمات احيانا به اين دوگانه‌سازي دامن نزنيم و به افکار عمومي و عواطف جامعه زنان و بانوان ايراني خدشه وارد نشود و جريحه‌دارشان نکنيم؛ زيرا التهابات بالاست و حساسيت‌ها زياد شده است. قطعا مي‌طلبد فصاحت و بلاغت را رعايت کنيم. البته از آن چه که حق است و بايد رعايت شود، نمي‌توانيم پرهيز کنيم اما نسبت به نوع ارائه و چگونگي پيشبرد مساله بايد دقت کافي را داشته باشيم.» حجت‌الاسلام علي نوري همچنين در پاسخ به اين سوال که چقدر ضرورت دارد ائمه جمعه با طرح مسائل ملي به دور از طرفداري يا تخريب جناح‌ها به طرح دغدغه‌ها بپردازند، بيان کرد: « قطعا همين است. آنچه مورد پسند و زيبنده است اين است که امام جمعه پدر همه طيف‌ها و جريانات است که در محور انقلاب حرکت مي‌کند. ضدانقلاب، منافقين و کساني که از صف انقلاب خارج شده‌اند تکليف‌شان مشخص است اما مردم ما و گروه‌هاي سياسي سلايق متنوعي هستند و بايد نسبت به همه آنها مهربانانه گام برداريم. آن چيزي که در سيره حضرت آقا مشاهده مي‌کنيم با همه گروه‌ها و جريان‌ها مهربان هستند.» چند روز قبل صديقه شکوري‌راد، عضو هيات علمي دانشگاه تهران درباره برخي برخوردها نسبت به حجاب درباره ايجاد دوقطبي در جامعه هشدار داد. او معتقد است: ايجاد دو‌قطبي فعلي در‌خصوص حجاب در ادامه جامعه را با شکاف‌هايي مواجه مي‌کند. او با اشاره به اين واقعيت که براي ترويج يک امر فرهنگي بايد با زبان و ابزارهاي مناسب با آن اقدام کرد، ابزار ترويج حجاب را روش‌هاي رسانه‌اي، هنري و فرهنگي ارزيابي مي‌کند. در چنين شرايطي برخي مانند احمد خاتمي از جملات و مواضعي به موضوع مي‌پردازد که با نوري متفاوت است. او مي‌گويد: «برخي به بهانه جلوگيري از 2 قطبي شدن جامعه، مي‌خواهند مانع امر به معروف و نهي از منکر شوند در حالي که 2 قطبي کردن در مسائل سليقه‌اي معنا پيدا مي‌کند نه در جايي که دين هدف قرار گيرد.» در نهايت سيداحمد خاتمي اظهار داشت: « برخي رعايت حجاب را اجبار توصيف مي‌کنند، در حالي‌که اينجا اجبار معنا ندارد بلکه الزام حقوقي است زيرا حجاب قانون است و بايد رعايت شود همان‌طور که نمي‌شود گفت دولت به زور مردم را مي‌خواهد پشت چراغ قرمز نگاه دارد زيرا قانون راهنمايي و رانندگي است.»