کاریش در انتظار تحقیر صهیونیست‌ها

گروه سیاست/ شبکه المیادین در چهارچوب ویژه‌برنامه‌های خود به‌ مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس حزب‌الله گفت‌وگویی ویژه با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله انجام داده است. دبیرکل حزب‌الله در این گفت‌وگو آخرین تحولات منطقه و لبنان را مورد بررسی قرار داده که تلخیصی از مهم‌ترین بخش‌های آن را می‌خوانید.
 سه مرحله بازدارندگی مقاومت
سید حسن نصرالله در ابتدای این گفت‌وگو به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال 1982 اشاره کرده  و گفت: در سال 1982 هیچ چیز دشمن اسرائیلی را از تجاوز به لبنان بازنمی‌داشت و هیچ چیز نتوانست مانع تجاوز مکرر آن به لبنان شود. در آن زمان لبنان از نظر نیروی هوایی و دریایی و زمینی شرایط مساعدی نداشت. دشمن صهیونیستی از نوار مرزی به‌عنوان کمربند امنیتی برای ممانعت از ورود مبارزین به داخل فلسطین استفاده کرد و از همان زمان بازدارندگی مقاومت آغاز شد. وی ادامه داد: بازدارندگی ما از سال 1984 تا 1985 آغاز شد و در آن زمان دشمن مجبور به عقب‌نشینی از مناطق زیادی شد که اشغال کرده بود. اولین بازدارندگی ما دستاورد همه جنبش‌های مقاومت بود که عملیات‌های استشهادی انجام دادند و لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها در آن مرحله شرکت کردند. مرحله دوم بازدارندگی زمانی آغاز شد که دشمن اسرائیلی بعد از سال 1985 تلاش کرد به‌ سمت شهرها و روستاهای لبنان پیشروی کند و در برابر یک تقابل جدی قرار گرفت و صحنه تغییر کرد. مرحله سوم بازدارندگی از سال 1992 تا جولای 1993 بود و ما به سطح بالایی از بازدارندگی رسیدیم.
اکنون قدرت مقاومت بیش از رویارویی در مرزهاست


دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: در جنگ جولای‌[1993] دشمن متوجه شد که رویارویی با مقاومت خطرناک و بزرگ است و اکنون قدرت مقاومت بیش از رویارویی در مرزهاست. از زمان جنگ جولای تا امروز دشمن اسرائیلی متوجه شده است که هر اقدامی علیه لبنان با پاسخ مواجه خواهد شد. اکنون دشمن به عملیات‌هایی پناه می‌برد که اثر انگشت  خودش در آنها دیده نشود و از سال  2006 تاکنون جرأت انجام هیچ اقدامی علیه لبنان را نداشته است. از سال 2006 تا امروز رژیم صهیونیستی فقط یک بار در منطقه‌ای مرزی بین سوریه و لبنان حمله انجام داد که ما به آن در مزارع شبعا پاسخ دادیم.
بایدن برای تأمین نفت و گاز به منطقه آمده بود
وی در ادامه به مسأله مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و در رابطه با معادله جدید خود مبنی بر «کاریش و فراتر از آن» اظهار داشت: با توجه به نیاز اروپا برای یافتن جایگزین نفت و گاز روسیه، لبنان با فرصتی تاریخی مواجه است. جو بایدن (رئیس جمهور امریکا) برای تأمین نفت و گاز به منطقه آمده بود و میزان نفتی که عربستان و امارات می‌توانند تولید کنند نیاز اروپا را رفع نمی‌سازد. امریکا و اروپا به نفت و گاز نیاز دارند و «اسرائیل» این مسأله را فرصتی برای خود می‌بیند. بایدن خواهان جنگ در منطقه نیست و این فرصتی است که ما برای به دست آوردن نفت خود فشار بیاوریم.
امریکا به دنبال فشار بر لبنان برای پذیرش پیشنهاد اسرائیل در مناقشه مرزی است
نصرالله ادامه داد: اینجا بحث میدان کاریش یا قانا مطرح نیست بلکه بحث ما همه میادین نفتی و گازی است که اسرائیل در آب‌های فلسطین مقابل حقوق لبنان غارت کرده است. امریکایی‌ها لبنان را وارد گرداب مذاکرات (غیرمستقیم با اسرائیل) کردند؛ درحالی که اسرائیل مشغول حفاری و اکتشاف گاز و آماده استخراج آن بود. امریکا به لبنان فشار آورد تا خط «هوف» یا پیشنهاد اسرائیل برای مرزهای دریایی را بپذیرد. آنچه را دولت لبنان می‌خواهد، اکنون می‌تواند به دست آورد، نه فردا. اکنون همه میدان‌ها در معرض تهدید هستند، نه‌فقط کاریش. هیچ هدفی در دریا و خشکی برای اسرائیل وجود ندارد که موشک‌های دقیق مقاومت نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. دبیرکل حزب‌الله هشدار داد: اقدام ما چه در کاریش و چه فراتر از آن بستگی به تصمیم دشمن اسرائیلی و کنار آن ایالات متحده دارد. دولت لبنان در قبال آنچه میانجی امریکایی درخواست کرد با صحبت کردن درباره خط 23 امتیاز بزرگی داد. اکنون توپ در زمین لبنان نیست زیرا این کشور حتی از استخراج نفت و گاز در منطقه‌ای که مورد مناقشه نیست نیز محروم است. آنچه در این زمینه لازم است احترام به خواسته‌های دولت لبنان و لغو وتو(ی امریکا) بر شرکت‌های حفاری است. اگر اسرائیل قبل از اینکه لبنان حق خود را بگیرد، در ماه سپتامبر شروع به استخراج نفت و گاز از میدان کاریش کند، در این صورت به‌سمت یک مشکل می‌رویم.
هدف ما استخراج نفت و گاز لبنان است
سید حسن نصرالله تصریح کرد: ما هدفی را تعیین کرده‌ایم و بدون هیچ تردیدی به‌سمت آن می‌رویم و هر کاری نیاز باشد برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم. دولت لبنان قادر به اتخاذ تصمیم مناسب برای حفاظت از لبنان و ثروت آن نیست و از این رو مقاومت مجبور به اتخاذ این تصمیم است. هدف ما استخراج نفت و گاز لبنان است زیرا این تنها راه برای بقای لبنان است. ما اقدامات خود را با برادران سوری یا ایرانی یا هیچ یک از متحدان‌مان در داخل لبنان هماهنگ نکرده‌ایم.
پهپادهای درجه‌دوم را به مواضع دشمن می‌فرستیم
دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد: ما پهپادهایی داریم که می‌توانند به مناطق مورد نظر بروند و برگردند بدون اینکه دشمن قادر به سرنگونی آنها باشد. پهپادهای ما در طول سال‌های گذشته همواره وارد فلسطین اشغالی شده و ده‌ها بار بازگشته‌اند، بدون اینکه دشمن آنها را ساقط کند. ما در حزب‌الله توافق کردیم پهپادهای درجه ‌دوم خود را به مواضع دشمن بفرستیم یعنی پهپادهایی که دشمن می‌تواند ساقط کند تا به نتایج مطلوب برسیم. برخی از صهیونیست‌ها دچار این اشتباه محاسباتی شده‌اند که تصور می‌کنند حزب‌الله هرگز اقدامی از این نوع انجام نخواهد داد. اسرائیلی‌ها نتوانستند پهپاد سومی را که به فراز میدان کاریش رسید ساقط کنند. ما اسرائیلی‌ها را مجبور کردیم در پاسخ به پهپادهای ما از هوا و دریا شلیک کنند.
می‌توانیم به هر نقطه از سرزمین‌های اشغالی ضربه بزنیم
وی اظهار داشت: ما برای استخراج انرژی از میدان کاریش نیازی به پهپادها نداریم و ابزارهایی داریم که ما را قادر می‌سازد همه چیز را درباره کشتی و تحرکات آن در این میدان بدانیم. آن کشتی که اقدام به استخراج گاز از میدان کاریش کرده اسرائیلی است حتی اگر عنوان آن یونانی باشد. ما میزانی از قدرت دریایی در زمینه دفاعی و هجومی داریم که برای بازدارندگی لازم و در رسیدن به اهداف موردنظرمان کافی است. ما می‌توانیم به هر نقطه از منطقه آبی فلسطین اشغالی ضربه بزنیم. ما در هوا کارت‌های خود را فاش نمی‌کنیم و پس از ارسال پهپادهای اسرائیلی به حومه جنوبی تصمیم به مقابله با آنها گرفتیم. گستردگی حملات هوایی پهپادهای اسرائیلی ما را بر آن داشت تا تصمیم بگیریم از برخی از قابلیت‌های موجود خود استفاده کنیم.
پاسخ مقاومت باعث توقف ارسال پهپادهای اسرائیل بر فراز لبنان شد
دبیرکل حزب‌الله افزود: پهپادهای اسرائیل تا حد زیادی بقاع و جنوب را آزار می‌داد، اما پس از پاسخ مقاومت، سرعت آن بسیار کاهش یافت. مردم ما باید مطمئن باشند که مقاومت از توانایی‌های انسانی، نظامی و مادی کافی برخوردار است تا «اسرائیل» را مطیع اراده لبنان کند. اگر اوضاع به‌سمت جنگ پیش برود، لبنانی‌ها باید به مقاومتی اعتماد کنند که می‌تواند اراده لبنان را بر دشمن تحمیل کند. اگر جنگی بین حزب‌الله و «اسرائیل» رخ دهد، معلوم نیست که جنگ بین این دو طرف باقی بماند. ما به‌دنبال جنگ نیستیم اما ترسی هم از آن نداریم و اگر این جنگ رخ دهد مردان و زنان قهرمان ما به میدان می‌آیند. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم اسرائیل شروع به استخراج نفت و گاز کند مگر اینکه لبنان اجازه استخراج نفت و گاز خود را داشته باشد.
اگر مقاومت نبود اسرائیل لبنان را می‌بلعید
سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو اظهار داشت: معیارهایی که در جهان در سطح انسانی برای میهن‌پرستی تعریف شده کدام است؟ معیار برخی برای اینکه می‌گویند لبنانی هستند کدام است؟ هرکسی طبق خلق‌وخوی خود می‌تواند هرچه می‌خواهد بگوید و در این جا بحثی نیست و برخی طبق خلق‌وخوی خود حزب‌الله و به‌شکل کلی شیعیان را مورد هدف قرار می‌دهند. شیعیان در لبنان هزار و 400 ساله است که حضور دارند و عمر ما در این کشور طبق امتداد تاریخی هزار و 400 سال است. متأسفانه برخی از کسانی که ما را به غیرلبنانی بودن متهم می‌کنند، معلوم است که از جایی آمده‌اند که اجدادشان از آنجا آمده بودند. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند یا عامدانه این کار را انجام می‌دهند یا اینکه تاریخ نمی‌دانند. ما از کشور دفاع کردیم و خون دادیم و کشورمان را آزاد کردیم و اگر اینها (رزمندگان مقاومت) نبودند اسرائیل لبنان را می‌بلعید. لطفاً یک شاهد برای من بیاورید که نشان دهد مثلاً حزب‌الله این کار را برای منافع ایران انجام داده است نه منافع لبنان.
نصرالله اضافه کرد: ما فرهنگ خود را به بسیاری از جاهای دنیا صادر کرده‌ایم. امام خامنه‌ای فرمودند دو مکان مهم دنیا در فرهنگ ایران تأثیرگذار بوده است، جبل‌عامل و اهواز. لبنان از نظر فرهنگی، ایدئولوژیکی و مذهبی متنوع است و این مزیت لبنان است که پناهگاهی برای کسانی بود که از ایمان، اندیشه و سنت خود می‌ترسیدند. ما قبول نداریم که یک نفر ما را در جایگاهی قرار دهد که بگوید به لبنانی بودن و میهن‌پرستی ما مشکوک است. ما به فرهنگ اصیل خودمان متعهد هستیم که برای گسترش آن در جهان تلاش کردیم. امروز همه کسانی که از مقاومت و شیعیان حمایت می‌کنند در وهله اول هدف قرار می‌گیرند زیرا آنها مستقیماً در محیط مقاومت هستند.
 حزب الله حاضر است از ایران سوخت تهیه کند و آن را به رایگان  در اختیار دولت لبنان قرار دهد
سید حسن نصرالله در پاسخ به درخواست «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان مبنی بر دریافت سوخت ایرانی گفت: اگر دولت لبنان موافقت کند من حاضرم سوخت را از ایران تهیه کنم و آن را به‌صورت رایگان در اختیار نیروگاه‌های برق بگذارم اما اجازه دهید دولت لبنان بگوید که آماده استقبال از این سوخت است. اجازه دهید دولت لبنان به من اطلاع دهد که هدیه سوخت از ایران را پذیرفته است و ما در حزب‌الله آماده‌ایم آن را بیاوریم، اما متأسفانه در لبنان به‌دلیل ترس از تحریم‌های امریکا علیه برخی اشخاص و خانواده‌هایشان جسارت سیاسی برای این اقدام وجود ندارد.
ایران همواره از همپیمانانش حمایت کرده است
 وی درباره جمهوری اسلامی ایران و علل حمایت از فلسطین تأکید کرد: ایران اگر می‌خواست می‌توانست مانند گذشته نقش ژاندارم منطقه را داشته باشد و نفوذش بیشتر شود، فقط کافی است که با امریکا مصالحه کند و از فلسطین دست بردارد؛ همان گونه که در گذشته بود. جمهوری اسلامی به خاطر اصول عقیدتی و مذهبی از فلسطین حمایت می‌کند. ایران منتظر نیست که به خاطر آن (حمایت از فلسطین)، قدردانی شود و این مسأله به خاطر نفوذ در منطقه نیست. ایران هیچگاه از من چیزی درخواست نکرده است، نه در خصوص لبنان یا منطقه. ایران به سوریه و عراق کمک کرد تا از گسترش داعش جلوگیری کند. حمایت ایران از دوستان و همپیمانانش به معنای تسلط بر آنها نیست.
سرود «سلام یا مهدی» اسرائیل را می‌ترساند
دبیرکل حزب‌الله افزود: کمپین و سرود «سلام یا مهدی» پیام بسیار مهمی دارد، همان‌طور که پیام انتخاباتی ما بسیار قوی بود. اگر کسی صحبت کند و گفته‌هایش به‌زبان  فرانسوی و انگلیسی باشد، اشکالی ندارد، اما اگر یک نفر از حزب‌الله یا شیعیان یک کلمه ایرانی بگوید، تهمت‌ها شروع می‌شود.
نسلی که در اجرای سرود سلام یا مهدی شرکت کرد نسلی است که اسرائیل را می‌ترساند و پیام سلام یا مهدی بسیار زیبا و قوی است. کسانی که ما را متهم می‌کنند بگویند که خودشان چه‌کسی و از چه فرهنگی هستند تا ببینیم شبیه چه‌کسانی هستند، مشکل آنها با این فرهنگ، فرهنگ مقاومت است و آنچه آنها در منطقه می‌خواهند فرهنگ عادی‌سازی است. مشکل آنها با فرهنگ مقاومت این است که مقاومت ترک مقدسات و اشغالگری را رد می‌کند.
 در زمان حاضر دو فرهنگ در منطقه وجود دارد؛ فرهنگ مقاومت و فرهنگ عادی‌سازی. دبیرکل حزب‌الله گفت: اینکه برخی معتقدند سرویس‌های امنیتی لبنان تحت فرماندهی حزب‌الله فعالیت می‌کنند، دروغ می‌گویند و این تهمت و ظلم به دستگاه‌های امنیتی و حزب‌الله است. اندیشه امام مهدی(عج) یک اندیشه اسلامی جامع است.
حزب‌الله نامزدی برای ریاست‌ جمهوری نخواهد داشت
وی در ادامه به پرونده سیاسی لبنان و مسأله تشکیل دولت در این کشور اشاره کرده و گفت: درحالی که به موعد انتخاب رئیس جمهور جدید نزدیک می‌شویم صرفاً صحبت کردن درباره ویژگی‌های رئیس جمهور آینده وقت تلف کردن است و بحث درباره آن فایده‌ای ندارد. امشب درباره نامزدهای ریاست‌ جمهوری صحبت نمی‌کنم و ما در حزب‌الله هنوز بحث نامزدهای ریاست‌ جمهوری را آغاز نکرده‌ایم. آنچه از منابع حزب‌الله در مورد موضوع ریاست ‌جمهوری گزارش شده است صحت ندارد. حزب‌الله نامزدی برای ریاست‌ جمهوری نخواهد داشت، اما تصمیم می‌گیرد از بین نامزدهای طبیعی برای این منصب از چه‌کسی حمایت کند.