13 علیه 3

حامد جیرودی/ با قرعه‌کشی لیگ برتر بیست‌و‌دوم، برنامه تیم‌ها برای حضور در این رقابت‌ها مشخص شده است. با این حال، تیم‌ها با اینکه در تمرینات پیش فصل به سر می‌‌برند و تقریباً تیم خود را کامل کرده‌اند ولی نیم‌نگاهی به ادامه فصل نقل و انتقالات هم دارند تا با جذب بازیکنان مورد نظر، با وضعیت آماده‌تری پا به لیگ بیست و دوم بگذارند. این رقابت‌ها در حالی از 21 مرداد آغاز می‌‌شود که لیگ جدید با دوره قبل تفاوت‌های زیادی دارد و پیش‌بینی می‌‌شود علاقه‌مندان به فوتبال چند ماه هیجان‌انگیز را پشت سر بگذارند. این مسابقات با حضور 8 سرمربی‌ شروع می‌‌شود که لیگ بیست و یکم را هم روی همین نیمکت تمام کردند. ضمن اینکه ملوان و مس‌کرمان هم که از لیگ یک به لیگ برتر صعود کرده‌اند، سرمربیان فصل قبل‌شان را حفظ کرده‌اند. اما 6 تیم با تغییر سرمربی نسبت به آخرین بازی لیگ قبلی وارد فصل جدید می‌شوند. نکته اینکه تعداد سرمربیان خارجی نسبت به فصل قبل بیشتر شده و از یک به 3 رسیده و 13 تیم هم از سرمربی وطنی سود می‌‌برند. استقلال، سپاهان و تراکتور 3 تیمی هستند که سرمربی خارجی دارند. جالب اینکه با قرعه‌کشی لیگ برتر مشخص شد که ریکاردو ساپینتو و ژوزه مورایس سرمربیان پرتغالی استقلال و سپاهان، باید در هفته اول دوئلی جذاب را برابر هم برگزار کنند. با احتساب این دو مربی و قربان بردیف سرمربی تراکتور که اولین دوره حضورشان در لیگ برتر ایران را تجربه می‌‌کنند، 4 تیم دیگر هم سرمربیانی تازه‌کار در لیگ برتر دارند که شامل نساجی، صنعت نفت، ملوان و مس کرمان می‌‌شود که حمید مطهری، رضا پرکاس، مازیار زارع و فرزاد حسین‌خانی روی نیمکت آنها می‌‌نشینند.  در هر حال 16 نام از بیست‌ویکم ماه جاری با اهداف متفاوت ماراتن لیگ را آغاز می‌کنند. با نگاهی به تاریخ تولد 16 سرمربی حاضر در لیگ برتر پیش رو، با نکته جالبی مواجه می‌شویم؛ زارع و بردیف به ترتیب جوان‌ترین و مسن‌ترین سرمربیان لیگ برتر بیست و دوم هستند. در لیگ بیست‌و‌دوم برخلاف لیگ بیست و یکم، خبری از انبوه مربیان استقلالی هم نیست چون فصل بدون امثال فرهاد مجیدی، علیرضا منصوریان، رضا عنایتی و رسول خطیبی شروع می‌شود و امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام، سیدمهدی رحمتی و ساکت الهامی از بین مربیان آبی تیم دارند. از نظر تداوم حضور هم، رکورد همچنان در اختیار محمد ربیعی است که برای چهارمین فصل پیاپی، روی نیمکت مس رفسنجان خواهد نشست. در ابتدای فصل قبل، مجیدی، محرم نویدکیا، منصوریان، عنایتی، فیروز کریمی، خطیبی، فراز کمالوند و عبدالله ویسی مربیانی بودند که تیم داشتند اما در آغاز لیگ بیست‌و‌دوم این مربیان حضور ندارند. نگاهی به وضعیت نیمکت تیم‌ها به صورت اختصاصی، ما را به شناخت بهتری از آنها می‌‌رساند.
استقلال (ریکاردو ساپینتو 49 سال)
با جدایی مجیدی از استقلال، هدایت قهرمان فصل گذشته لیگ برتر به ساپینتو سپرده شده است. مربی پرتغالی که یک دهه است وارد این عرصه شده و استقلال، چهاردهمین نیمکتی است که به او سپرده می‌شود. او اولین دوره حضورش در لیگ برتر ایران را تجربه می‌‌کند و باید دید می‌‌تواند از عنوان قهرمانی آبی‌پوشان پایتخت دفاع کند یا خیر.
پرسپولیس (یحیی گل‌محمدی 51 سال)


سرخپوشان پایتخت که از نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم گل‌محمدی را روی نیمکت‌شان دارند، در این فصل هم با او ادامه می‌دهند. او بعد از 2 قهرمانی، فصل قبل را در رده دوم به پایان برد ولی بازهم رأی اعتماد گرفت و حالا با توجه به خریدهای پر سر و صدایی که قرمزها داشته‌اند، هواداران این تیم انتظار دارند دوباره به قهرمانی برسند.
سپاهان (ژوزه مورایس 56 سال)
پس از 2 فصل حضور نویدکیا روی نیمکت سپاهان، این مربی محبوب‌ اصفهانی که با سپاهان در رده سوم ایستاد، از سرمربیگری این تیم کناره‌گیری کرد و مورایس با سابقه دستیاری ژوزه مورینیو و کارنامه‌ای درخشان را روی نیمکت زردپوشان نشاند. مربی‌ای که سابقه قهرمانی در لیگ‌های کره‌جنوبی و عربستان با چونبوک موتورز و الهلال را دارد و باید دید قهرمانی را به دیار زاینده‌رود باز می‌‌گرداند یا خیر.
گل‌گهر (امیر قلعه‌نویی 58 سال)
سیرجانی‌ها برای سومین فصل پیاپی قلعه‌نویی را روی نیمکت‌شان خواهند داشت. پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر با 5 قهرمانی که 2 بار جام را برای سپاهان و 3 بار برای استقلال به ارمغان آورده ولی از آخرین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها، 9 فصل می‌‌گذرد و باید دید گل‌گهر که فصل قبل با کسر 7 امتیاز چهارم شد، در این فصل چه نتیجه‌ای با ژنرال می‌‌گیرد. 
فولاد (جواد نکونام 41 سال)
نکونام به غیر از 4 هفته ابتدایی فصل گذشته که از فولاد جدا شده بود، قرار است برای سومین فصل پیاپی هدایت سرخپوشان اهوازی را برعهده داشته باشد. مربی‌ای که در این مدت یک جام حذفی و سوپرجام برای فولاد به دست آورده و حالا درصدد این است پس از کسب رتبه پنجم فصل قبل، به اولین جام لیگ برتری‌اش در دوران مربیگری هم دست پیدا کند. 
مس رفسنجان (محمد ربیعی 40 سال)
ربیعی 4 فصل است که سرمربی مس است که 2 فصل آن در لیگ برتر سپری شده است و همکاری‌شان احتمالاً به ماه پنجاهم هم خواهد رسید. آنها که فصل قبل در رده ششم قرار گرفتند، می‌‌خواهند این بار حضور در جمع مدعیان و گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را نشانه بروند و باید دید به این مهم دست پیدا می‌‌کنند یا خیر. 
ذوب‌آهن (مهدی تارتار 49 سال)
تارتار در ابتدای فصل گذشته که به ذوب‌آهن آمد، نتایج متزلزلی گرفت و تا آستانه برکناری هم پیش رفت ولی به ثبات رسید و تیمش را در رده هفتم قرار داد. با تارتار بخش زیادی از مشکلات ذوبی‌ها حل شده ولی باید دید برای فصل بعد، او که محمد نوری و قاسم حدادی‌فر را هم دستیار خود کرده، چه نتایجی کسب می‌‌کند؟
آلومینیوم (سیدمهدی رحمتی 39 سال)
اراکی‌ها فصل را با خطیبی خوب آغاز کردند و تا هفته یازدهم هم بدون شکست بودند اما بعد از آن در سرازیری قرار گرفتند و از هفته بیست‌و‌سوم بود که رحمتی جای رسول را گرفت تا پس از پدیده، دومین تجربه سرمربیگری‌اش را هم به دست آورد. گلر سابق استقلال و تیم ملی، آلومینیوم را به فینال جام حذفی رساند که این موضوع و قرار گرفتن در رده هشتم، باعث شد قراردادش تمدید شود.
 پیکان (مجتبی حسینی 48 سال)
پیکان از ابتدا تا انتهای فصل گذشته حسینی را روی نیمکت داشت و در رتبه نهم به کار خود پایان داد ولی خودروسازان از هفته نوزدهم تا سی‌ام به بردی نرسیدند تا سیر نزولی عجیبی داشته باشند. با این حال، حسینی در پیکان ماندنی شد و باید دید این تیم را رو به جلو حرکت می‌‌دهد یا خیر. 
صنعت نفت (رضا پرکاس 57 سال)
علیرضا منصوریان که در تمام فصل گذشته هدایت صنعت نفت را برعهده داشت و با این تیم در رده دهم ایستاد، به همکاری‌‌اش با آبادانی‌ها پایان داد تا مسئولان نفت، رضا پرکاس را سرمربی خود کنند؛ مربی نه‌چندان مشهوری که اولین فصل مربیگری‌اش در لیگ برتر را تجربه خواهد کرد و باید دید او با مدیریت فنی ابراهیم قاسمپور چه نتیجه‌ای می‌‌گیرد.
هوادار (ساکت الهامی 51 سال)
هوادار که فصل قبل با عنایتی به لیگ برتر رسید و او در اولین فصل حضورش در این رقابت‌ها در رده یازدهم قرار گرفت ولی درنهایت این همکاری تمام شد. هوادار هم به سراغ الهامی رفت. مربی‌ای که فصل قبل نساجی را به قهرمانی جام حذفی رساند ولی از این تیم کنار گذاشته شد و حالا می‌‌خواهد روی نیمکت هوادار بنشیند. 
نساجی (حمید مطهری 48 سال)
قائمشهری‌ها که فصل گذشته الهامی را روی نیمکت خود داشتند، در 4 هفته پایانی اسماعیل اسماعیلی سرپرست خود را به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت نشاندند و دوازدهم شدند اما نساجی در این فصل حمید مطهری را به عنوان سرمربی خود انتخاب کرده است. مربی سابق پرسپولیس هرگز سرمربی نبوده ولی حالا می‌‌خواهد خود را به عنوان یک نفر اول، ثابت کند.
تراکتور (قربان بردیف 69 سال)
سرخپوشان تبریزی فصل قبل را با فیروز کریمی آغاز کردند، از هفته پنجم تا نوزدهم با ولادمیر سولدو ادامه دادند و پس از یک هفته موقت با محمد نصرتی، با ارطغرل ساغلام در رده سیزدهم فصل را به پایان بردند. زنوزی حالا بردیف را به تراکتور آورده و سرمربی ترکمنستانی پس از 3 قهرمانی در لیگ برتر روسیه، می‌‌خواهد این تیم را به آرزوی قهرمانی در لیگ برتر برساند.
نفت مسجدسلیمان (محمدرضا مهاجری 54 سال)
نفت از ابتدای لیگ قبل تا هفته چهاردهم، کمالوند را روی نیمکت داشت ولی بعد از قهر و رفتن او، یک بازی با حمیدرضا عبداللهی به صورت موقت انجام داد سپس محمود فکری را روی نیمکتش نشاند اما او در این تیم نتیجه نگرفت تا از هفته بیست و چهارم مهاجری سرمربی شود. او نفت را با قرار گرفتن در رده چهاردهم، لیگ برتری نگه داشت که منجر به ادامه همکاری‌اش با نفت شد.
ملوان (مازیار زارع 37 سال)
قوهای سپید انزلی پس از 6 فصل دوری از لیگ برتر، با هدایت کاپیتان سابق‌شان راهی این رقابت‌ها شدند. زارع، امتحانش را بخوبی پس داد و با تیمی جوان و درخشان، ملوان را به قهرمانی لیگ دسته اول رساند و حالا هواداران پرشور انزلی امیدوارند او و پژمان نوری که مدیرعامل ملوان است، در لیگ برتر هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.
مس کرمان (فرزاد حسین‌خانی 41 سال)
بازگشت مس هم به لیگ برتر، پس از 8 فصل حضور در لیگ دسته اول با مربیگری فرزاد حسین‌خانی کاپیتان سابق این تیم رقم خورد؛ بازیکنی که نامش با مس عجین شده و سابقه انجام بیشتر از 600 بازی را برای کرمانی‌ها دارد و حالا مأموریت مهمش بقای مس در لیگ برتر و در ادامه موفقیت با این تیم خواهد بود.