ماموریت قطعه سازان برای داخلی سازی 90 درصدی


گروه صنعت و تجارت: هم اکنون ۷۰ درصد قطعات خودرو در داخل تولید می‌شود که این عدد باید به بیش از ۹۰ درصد برسد. این صحبت هایی است که محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اعلام کرده است و براساس آن افزایش سهم داخلی سازی قرار است به عنوان یکی از اولویت های مورد نظر دولت سیزدهم در حوزه صنایع قطعه سازی و خودروسازی کشور تعریف شود. پیش از این هم تلاش هایی برای افزایش سهم داخلی سازی قطعات خودرو انجام شده بود، تلاش هایی که در اکثر موارد نتوانسته موفقیت آمیز باشد. افزایش سهم قطعات خودرو تولید داخل به بیش از 90 درصد، اما می تواند نویدبخش رشد و شکوفایی صنعت قطعه سازی و همچنین برنامه ریزی منسجم جهت رفع مشکلات و نیازهای صنعت خودروسازی کشور باشد. با نگاهی خوشبینانه تر، این اقدام و افزایش سهم داخلی سازی، مقدمه حضور قطعات خودروی تولید شده توسط ایران در بازارهای صادراتی خواهد بود.
با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 1397 و متعاقبا اعمال مجدد تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی، شاهد بودیم که دو خودروساز بزرگ کشور، در تامین قطعات وارداتی پیشرفته و حساس مورد نیاز، دچار مشکل شدند و نتوانستند تعهدات خود را به‌موقع انجام دهند. همین موضوع، لزوم کاهش وابستگی به واردات و داخلی‌سازی حداکثری را در صنعت خودرو بیش از پیش آشکار کرد و باعث شد که بخش های مختلف از جمله وزارت دفاع آمادگی خود را برای همکاری با خودروسازی جهت داخلی‌سازی قطعات خاص وارداتی اعلام کنند و چند قرارداد نیز در این زمینه با دو خودروساز بزرگ کشور منعقد شد. همچنین استفاده از دانش فنی و توان تخصصی شرکت‌های دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته است.
شدت گرفتن تحریم‌ها، توسعه ساخت داخل محصولات را در دستور کار قرار داد که این هدف در سال های اخیر در صنعت خودروسازی با داخلی‌سازی ۳۴۱ میلیون یورویی محقق شد. این برنامه با وجود مقاوم‌سازی صنعت خودرو در برابر تحریم‌ها، برای تداوم راه به ملزوماتی نیاز دارد. در این میان برخی فعالان صنعت قطعه سازی کشور معتقدند که هرچه عمق ساخت داخل قطعات بیشتر می‌شود، کار با دشواری بیشتری همراه خواهد شد، با این حال روزی را به یاد می‌آوریم که داخلی‌سازی محلی از اعراب نداشت و روزگاری نیز در شرایط غیرتحریمی تا ۸۵ درصد داخلی سازی خودروهای پرتیراژ داخلی پیشرفت داشته ایم.
افزایش داخلی سازی قطعات خودرو



در همین حال رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: هم اکنون ۷۰ درصد قطعات خودرو در داخل تولید می‌شود که این عدد باید به بیش از ۹۰ درصد برسد. محمدرضا نجفی منش در گفتگو با رادیو اقتصاد اظهار کرد: اگر تولید قطعات صنعت خودروسازی در کشور به ۹۰ درصد برسد دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند صنعت خودروسازی ایران را تحریم یا تهدید به نابودی کند. وی اضافه کرد: صنعت خودروسازی ایران نخستین صنعتی بود که در زمان اوباما و ترامپ تحریم شد، چون به اهمیت صنعت خودروسازی به خوبی واقف بودند و آمریکایی‌ها به دنبال نابودی صنعت خودرو در کشور بودند.
نجفی منش ضمن اشاره به اینکه تخریب و خود تحقیری صنعت کشور راه به جایی نمی‌برد، گفت: صنعت خودروسازی ایران ایراداتی دارد، اما نباید اجازه داد صنعتگران داخلی سرکوب شوند. رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: ضرورت ایجاب می‌کند با توجه به اهمیت بالای صنعت خودرو در کشور بسترهای لازم برای افزایش ظرفیت صنایع خودروسازی و جذب فناوری‌های بالا مدنظر قرار گیرد تا ضمن ارائه محصولات جدید بتوان خودروهای باکیفیت و ایمنی بالا تولید و روانه بازار کرد.
نجفی منش در ادامه با بیان اینکه یک خودرو افزون بر ۹ هزار قطعه تشکیل شده است، گفت: به طور کلی در ساخت یک خودرو بیش از ۶۰ نوع فناوری به کار می‌رود. وی افزود: طبق آمار وزارت صمت، هزار و ۵۰۰ قطعه ساز در کشور وجود دارد که قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی و بازار لوازم یدکی خودرو در داخل را تأمین می‌کنند.
نجفی منش ادامه داد: صنعت قطعه‌سازی از جمله صنایعی است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه صنعتی کشور ایفا کند و از سوی دیگر توانایی بسیار زیادی در جذب سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی دارد ضمن اینکه بسیار اشتغالزاست. وی گفت: ضرورت ایجاب می‌کند با توجه به اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری مورد حمایت قرار گیرد. رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در ادامه با بیان اینکه تعمیرگاه‌ها در کشور اغلب تعویض کار هستند، یادآور شد: متأسفانه تعویض کاران جایگزین تعمیرکاران خودرو شده اند که این موضوع هزینه زیادی را روی دست مردم می‌گذارد.