مسکو: طرح آمریکا برای ذخایر ارزی افغانستان گستاخانه است


گروه بین‌الملل: نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان طرح آمریکا برای واگذاری ذخایر ارزی افغانستان به صندوق امانی را گستاخانه خواند. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان توضیحاتی را در خصوص آزادسازی منابع ارزی افغانستان ارائه کرد. کابلوف در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک طرح آمریکا برای واگذاری ذخایر ارزی
افغانستان به یک صندوق امانی را « پیشنهاد کاملاً گستاخانه» توصیف کرده است. وی گفت: با واگذار منابع ارزی به
صندوق امانی، واشنگتن رئیس بانک مرکزی افغانستان را منصوب می‌کند و این دخالت در امور افغانستان است.
این دیپلمات ارشد روس در این مورد اضافه کرده که «ما با طالبان به عنوان دولت مستقر تعاملاتی را داریم.» این در حالی است که رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که آمریکا و طالبان در مذاکرات مرتبط با آزادی سازی ذخایر ارزی پیشرفت کردند. این خبرگزاری انگلیسی به نقل از 3 مقام نزدیک به مذاکرات گفته که مقامات طالبان و آمریکا پیشنهاداتی را در خصوص آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی افغانستان و انتقال آن به یک صندوق امانی با یکدیگر تبادل کردند.



رویترز با بیان اینکه پیشرفت در مذاکرات برای خروج افغانستان از بحران اقتصادی مهم است، افزود: اگرچه پیشرفت در مذاکرات صورت گرفته، اما هنوز اختلافات اساسی برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است. یکی از موضوعات مورد اختلاف عدم برکناری مقامات سیاسی بانک مرکزی افغانستان از سوی طالبان است که این افراد در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند و طالبان تاکنون این درخواست واشنگتن را رد کرده است. به گفته این رسانه، هر چند آزادسازی ارزی قادر به حل تمام مشکلات افغانستان نیست، اما می‌تواند منابع مالی برای آسیب دیدگان ناشی از سیل، زلزله و خشکسالی اخیر را فراهم کند.
یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: در حالی که طالبان صندوق امانی را پذیرفته، اما با پیشنهاد آمریکا برای کنترل شخص ثالث بر این صندوق رای بر سر چگونگی مدیریت آن مخالفت کرده است.
رویترز ادامه داد که واشنگتن در حال رایزنی با کشورهایی مانند سوئیس است تا با تاسیس یک صندوق امانی و با یک هیات مدیره ذخایر ارزی مسدوده شده را به این صندوق منتقل کند.