پرونده‌هایی برای ترک فعل‌های سیل تشکیل شده‌است

تشکیل پرونده‌هایی برای ترک فعل‌های انجام شده در خصوص سیل و دستگیری جاسوس تبعه سوئد از بخش‌های مهم نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه بود. این مقام عالی قضایی تأکید کرد که همه دستگاه‌ها باید اقدامات پیشگیرانه در قبال حوادث طبیعی داشته‌باشند. بر همین اساس در خصوص سیل اخیر هم با اعلام آمار دقیق فوتی‌ها، خبر داد که پرونده‌هایی برای ترک فعل‌های مربوط به آن تشکیل شده‌است. آخرین وضعیت پرونده‌های حمید نوری و اسداله اسدی، پرونده کثیرالشاکی آمیتیس (کلاهبرداری ۳ هزار میلیارد تومانی رمزارزها) و ماجرای زندان سید مهدی میرسلیم از دیگر موضوعات مطرح‌شده از سوی سخنگو بود. سخنگوی دستگاه قضا دیروز در نشست خبری خود با اشاره به سیل اخیر گفت: در این سیل ۱۳۳ شهر و هزارو ۳۴۴ روستا درگیر شدند. ۷۸فوتی، ۱۶ مفقودی و ۳۶ مصدوم خسارات این سیل بوده‌است. حضور دادستان‌ها، جهادگران، نیرو‌های مسلح و نمایندگان دولت در استان‌ها در سراسر کشور در کاهش خسارات و نجات افراد مؤثر بوده‌است و اقدامات پیشگیرانه از این وقایع باید در دستور کار دستگاه‌ها باشد. مسعود ستایشی با بیان اینکه عزم جدی وجود دارد که کمبود‌های رخ داده درباره سیل اخیر را جبران کنیم، افزود: در همین راستا تأکیدات لازم به دادستان‌های ما در سراسر کشور ابلاغ شده‌است. آن‌ها از ابتدای وقوع سیل وارد صحنه شده‌اند و تدابیر لازم برای حفظ حقوق عامه و مقابله با ترک فعل‌ها اتخاذ کردند.
تشکیل شعبی برای رسیدگی به ترک فعل‌های سیل
سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با اینکه حوادثی ناشی از ترک فعل مسئولان در سیل اخیر صورت گرفته هم گفت: بر اساس مقررات ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی، ترک فعل‌ها قابل‌پیگیری و در صورت احراز قابل‌مجازات است. هر چند هماهنگی و همدلی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف موجب‌شده آلام و گرفتاری‌های مردم کم شود، اما رسیدگی‌ها جای خود را دارد و دستورات لازم برای مناطق سیل‌خیز صادر شده است. مسئولان قضایی شهر‌های مختلف، اقدامات لازم را جهت رسیدگی به مسائلی که منجر به حوادث سیل شده انجام داده‌اند. در این زمینه دستورات پیشگیرانه مؤکد به همه واحد‌ها داده‌شده و در حال انجام است.
به گفته این مقام عالی قضایی، پرونده‌هایی در رابطه با سیل مطرح‌شده تا قصور یا تقصیر یا ترک فعل‌های احتمالی بررسی شود و شعبه‌ای در مرکز برخی استان‌ها پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. اگر ترک فعل احراز شود، بی‌درنگ اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.


پیگیری وضعیت نوری و اسدی
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک را به فال نیک می‌گیریم، گفت: بحث تبادل آقای اسدی فعلاً در دستور کار نیست. آقای اسدی از مأموران دیپلمات ایران و براساس مقررات واجد مصونیت سیاسی بوده‌است. وی در آلمان ۱۰۱ روز بازداشت غیرقانونی بوده‌است. پس از انتقال آقای اسدی به بلژیک وی به ۲۰ سال حبس محکوم شد.
وی درباره حمید نوری نیز گفت: برای آقای نوری در عرصه بین‌المللی، دولت و قوه قضائیه پیگیری است، ولی بدانید این‌ها که ادعای حقوق بشر دارند، تحت کنترل گروه‌های تروریستی هستند و باید به خودشان بیایند و حق را اعمال کنند.
متهم ردیف اول آمیتیس فراری است
سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده آمیتیس که در خصوص کلاهبرداری ۳ هزار میلیارد تومانی رمزارز‌ها بود هم اظهار داشت: این پرونده ۲۵۸ شاکی دارد که در مجتمع شهید قدوسی دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شد. متهم ردیف اول پرونده که البته متواری است به سه سال و ۹ ماه حبس، جزای نقدی و رد مال محکوم شده‌است. همچنین متهم ردیف دوم این پرونده به دو سال حبس محکوم شده‌است و به دلیل عجز در تودیع وثیقه در بازداشت به سر می‌برد.
ستایشی تأکید کرد: پرونده با هزارو ۸۵۳ نفر کلاسه کمتر از سه ماه منتج به نتیجه شده و حق ۲ هزار شاکی آن پیگیری می‌شود. رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی کار ساده‌ای نیست و جمع کردن آن نیاز به عزم جدی و در شرایطی نیاز به عزم فراقوه‌ای دارد.
تمارض میرسلیم به بیماری
سخنگوی قوه قضائیه درباره سیدمهدی میرسلیم، فرزند مصطفی میرسلیم نماینده فعلی تهران گفت: عنوان اتهامی وی اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به پنج سال حبس محکوم شده‌است. تاریخ شروع مجازات وی معلوم است و بر اساس مقررات، محکومیت برای او اجرایی شده‌است. در ایام حبس، وی مطابق موازین قانونی مانند سایر مددجویان از مرخصی بهره‌مند بوده و استفاده کرده و چند روز هم غیبت داشته‌است.
ستایشی افزود: این فرد در دوران مرخصی ابراز بیماری کرد که طبق قانون مانند سایر زندانیان به واحد درمانی سازمان پزشکی قانونی معرفی شد. براساس بررسی‌ها، ایشان شرایط لازم را برای گذراندن حبس داشت که به زندان بازگشت و اکنون در حال تحمل کیفر است.
هشدار به سوئد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره دستگیری جاسوس تبعه سوئد هم گفت: طبق گزارش ضابط، فرد دستگیر شده ارتباط غیرسازنده‌ای با عناصر جاسوس داشته‌است. مأموریت وی کسب اطلاع از یک جاسوس دیگر بوده و طبق دستور قاطع و به موقع مرجع قضایی بازداشت شده‌است. نظام قضایی جمهوری اسلامی با ثبات و اقتدار با جاسوسان و مرتبطان با آن‌ها برخورد قاطع و پشیمان‌کننده و بازدارنده دارد.
ستایشی به دولت سوئد هشدار داد دست از اقدامات خرابکارانه از طریق اعزام جاسوس‌ها و متوسل‌شدن به حقوق بشر دست بردارند و تکالیف درست و صحیح در حوزه سیاست بین‌المللی و ارتباط دیپلماتیک را پیش گیرند.