ابهامات جهادي!

كشمكش‌هاي سياسي كه بسياري از صاحب‌نظران منشا‌ آن را اقدامات دولت احمدي‌نژاد مي‌خوانند، اين سال‌ها به اوج خود رسيده است. جناح‌هاي سياسي كه به نظر هيچ كدام توجهي به مردم ندارند و تنها قدرت‌نمايي در برابر رقيب را دستور كار خود قرار داده‌اند. در همين راستا بعد از شكست 29 ارديبهشت و موفقيت حسن روحاني در برابر رقبايش، هجمه‌ها به وي، سرعت و تراكم بيشتري پيدا كرد. اين روند بيش از اينكه بتواند عقده‌هاي سياسي جريا‌ن‌هاي مختلف را سركوب كند، سبب آشفتگي اذهان عمومي مي شود. آشفتگي كه بي شك در آينده اي نه‌چندان دور، ضربه سنگيني به كشور وارد خواهد كرد. براي مثال مي‌توان به درگيري‌ها بر سر قراردادهاي مختلف و فعاليت‌هاي اقتصادي جريان‌هاي سياسي چه در قالب دولت و چه در چارچوب نهادها و سازمان‌هاي حاكميتي اشاره كرد. ماجرايي كه سال‌هاست تنها مردم را نسبت به حاكميت بي‌اعتماد مي‌كند و باعث مي‌شود تا مردم تصور كنند كه مسئولان تنها به دنبال جذب سرمايه‌هاي كشور براي نهاد يا سازمان خود هستند و منافع ملي در قاموس آن‌‌ها تعريف نشده‌است. سرنخ اين اقدامات، به رسانه‌ها و جريان‌هايي بازمي‌گردد كه در ابتداي دولت و همزمان با تلاش‌هاي روحاني براي شكستن حصر ايران، سعي كردند تا سرخوردگي‌هاي شكست‌ خود را از طريق ايراد وارد كردن به قراردادهاي دولت التيام بخشند.
توليدابهام و دلهره
قراردادها يا توافق‌هايي مانند برجام، FATF، IPCو در همين اواخر همكاري با توتال از اين قبيل بهانه‌ها بود كه برخي با استفاده از آن تلاش داشتند تا كابينه و به ويژه روحاني را از اين طريق زير ضرب قرار داده تا نگاه مردم را نسبت به دولت خدشه دار كنند. جريان تخريبگر با بهانه‌هايي مانند ضد منافع ملي بودن، حراج بيت‌المال، از بين‌بردن دارايي‌هاي كشور، وادادگي و هزاران اتهام و تهمت ديگر به سمتي مي‌رفتند كه چوبي لاي چرخ حركت دولت بگذارند ولي از آ‌ن‌جايي كه روحاني از سياست‌مداراني است كه سال‌هاست در دل ومتن همين جريان زيست‌داشته و با راهبردها و تكنيك‌هاي آن‌ها آشنايي كامل دارد، هربار اين جريان را شكست‌داده است.
سم جاويدان


اما مسموم‌كردن فضا توسط اين جريان‌ها به حدي است كه بعد از پايان سم‌پاشي نيز همچنان هوا براي افكار عمومي آلوده مي‌ماند و آن‌ها تصور دارند كه دولت و نظام با قراردادهايي كه مي‌بندند،تمام دارايي كشور را براي سال‌ها بدون هيچ دستاوردي تقديم دشمنان و اجانب مي‌كنند.
اين روند كه تنها براي تسويه‌حساب‌هاي سياسي پيگيري مي‌شود، تا سال‌ها عاملي براي دلهره عمومي جامعه شده و مردم را به نظام بي‌اعتماد مي‌كند.
نقطه تاريك شهرداري
اما در طرف مقابل نيز همين ماجرا به شكلي ديگر رقم مي‌خورد.براي مثال در آن سوي سياست‌زدگي جريان‌هاي سياسي، قراردادهايي كه شهرداري براي پيشبرد اهداف خود تنظيم و ثبت مي‌كند نيز زير سوال مي رود. البته بي شك تفاوت‌هايي ميان قراردادهاي رسمي و بين‌المللي دولت با رويدادهايي كه در پايان دوره مديريت شهري قاليباف در شهرداري صورت مي‌گيرد، وجود دارد ولي اينكه بدون توضيحات تكميلي برخي مسئولان تنها به ارائه اخبار ناقص در رابطه با يك موضوع بپردازند، نكوهيده است و درست نيست.
در هيمن راستا غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به قرارداد شهرداری تهران با قرارگاه امام رضا (ع) در خصوص مدیریت 23 مرکز بهاران به عنوان مراکز توانمندسازی جمعی از مددجویان مرتبط با آسیب‌های اجتماعی گفت:« من پیش از این نیز در خصوص ماهیت قرارگاه امام رضا (ع) به شهرداری تهران تذکر داده و از آن‌ها خواستم مشخص کنند که هویت قرارگاه امام رضا (ع) چیست؟ آیا عمومی، خصوصی، NGO یا شرکت سهامی خاص است که از سال گذشته تاکنون، شهرداری پاسخی در این زمینه نداده است». وی با بیان اینکه شهرداری پیش از این نیز در امر کمک کردن به مناطق جنگی و ارائه‌ خدمات به زائرین اربعین، از این قرارگاه کمک خواسته بود، اظهار کرد:« حال با قیمت نامعلوم و ترک تشریفات، مدیریت 23 مرکز بهاران به مدت سه سال به این قرارگاه سپرده شده است».عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: « شهرداری در زمینه‌ کمک به زائرین اربعین نیز که از قرارگاه امام رضا (ع) کمک گرفته بود، از طریق معاونت امور مناطق، شهرداران مناطق را موظف کرده بود که به حساب قرارگاه پول واریز کنند و حتی سهمیه‌ای نيز برای هر منطقه در نظر گرفته بود».انصاری با بیان اینکه ما این دستور را مکتوب نداریم، اما اطلاع پیدا کردیم که چنین اتفاقی افتاده است، اظهار کرد:« متاسفانه این قرارگاه در اختیار نزدیکان قالیباف است و این شايبه را چند برابر می‌کند». وی با بیان اینکه در گذشته تنها فعالیت این قرارگاه، در حوزه پوشش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بود، ادامه داد:« اما حال با واگذاری مدیریت 23 مرکز بهاران، این قرارگاه در امور اجرایی وارد شده و لازم است براساس وعده‌ای که قالیباف داده بود از اجرای این قراردادی که منعقد شده جلوگیری شود وگرنه با سرکار آمدن شورای پنجم، آن‌ها به این موضوع رسیدگی می‌کنند که نقطه تاریکی در عملکرد شهرداری تهران خواهد بود».
قرارگاه مبهم
گذشته از اينكه دليل واگذاري مدیریت 23 مرکز بهاران به این قرارگاه با چه رويكرد و دليلي انجام شده است اما اظهارات انصاري نيز چندان بي دليل نيست. زيرا زماني كه براي اطلاع از مشخصات و بنيان اين قرارگاه حتي به اينترنت مراجعه مي‌كنيم ، اطلاعاتي مبهم و جزيي پيدا مي شود. حتي در تارنماي اين قرارگاه نيز اطلاعاتي از آن براي مخاطب وجود ندارد و به نوعي اين رسانه ازكارافتاده است. البته نكته جالبي كه در اين سايت وجود دارد، پيوندهايي است كه در آن وجود دارد و يكي از اين سه پيوند موجود، سايت شخصي محمدباقرقاليباف است!
رييس آواز خوان قرارگاه!
اما رييس اين قرارگاه فردي به نام غلامرضا قاسمیان، مدیر حوزه علمیه مشکات است. بيشترين اطلاعاتي كه از وي در فضاي‌مجازي به دست مي‌آيد، مربوط به آوازخواني اوست! قاسميان كه براي انتخابات شوراي شهر نيز كانديدا شده بود، در يكي از ويديو‌هاي معروف خود، همزمان با آوازخواني خود ميان مردم و طلبه‌ها خاطراتي از آوازخواني در كنار رهبرمعظم‌انقلاب و آيت‌ا...‌جوادي آملي سخن مي‌گويد. وي مدعي است در يكي از روضه‌هاي خصوصي رهبري نظام، شروع به آواز خواندن مي‌كند و در ادامه حضرت‌آيت‌ا...‌خامنه‌اي خطاب به وي مي‌فرمايند:« ماشاا... صدا...!» او در ادامه مدعي مي‌شود كه سپس از بيت‌رهبري تماس گرفته و به وي مي‌گويند كه رهبري فرمودند اين‌بار كه آمد بگوييد آوازش را بيشتر بخواند! او همچنين در یکی از آوازخوانی‌هایش که در سایت آپارات آپلود شده می‌گوید در دماوند، در محضر آیت‌ا... جوادی آملی بوده است و در آخر، ایشان با توجه به آوازخواني او گفتند: «کجا بودی تا حالا!»
از خدمت براي خدا تا قراردادهاي مبهم
حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، تحصيل‌كرده دانشگاه شريف است. او مدعي است:« پس از انقلاب حتی بسیج مستضعفین به یک نهاد رسمی تبدیل شد و شکل و روش اداری به خود گرفت. به همین دلیل احساس مشارکت ابتدای انقلاب در مردم کمرنگ شد و کاهش یافت». به نوشته رسانه‌هاي مختلف، غلامرضا قاسمیان مدعي است که احساس مشارکت مردمی زمانی که وجود داشته باشد، مشکلات به بهترین شکل ممکن توسط خود مردم حل می‌شود. او آسیب‌های اجتماعی را حتی در بسیاری از مواقع ارجح بر سیاست می‌داند. به خدمات اجتماعی، از منظر دینی نگاه می‌کند و می‌گوید که ائمه سفارش کرده‌اند که با کار در این عرصه‌ها، آن‌ها را در جامعه محبوب‌تر کنیم.
ثبت‌نام بدون عبا و عمامه
قاسميان كه همواره با لباس‌روحانيت فعاليت مي‌كند، در انتخابات 29 ارديبهشت بدون عبا و عمامه براي ثبت‌نام به وزارت‌كشور آمد و در ليست خدمت مهدي‌چمران قرار گرفت ولي مانند رفقايش از راهيابي به شوراي پنجم‌ باز ماند.
طلبه‌اي مخالف روحاني
از نوع بيان و رويكرد قاسميان مشخص است كه با حسن‌روحاني مخالف است. او در يكي از برنامه‌هاي ثریا مدعي مي‌شود: « اگر مردم در انتخاب‌ها دقت نکنند افرادی مثل ابوموسی اشعری روی کار می‌آیند،صلح حدیبیه کجا، مذاکرات امروز ما و ۱+۵ کجا؟ اشرافی‌گری و دنیاطلبی مسئولان موجب ضعف آن‌ها مقابل دشمن می‌شود!».
علاقه به موسيقي
اما براي اطلاع از ديگر جزييات در رابطه با اين فرد كه شهرداري قراردادهايي را به تازگي با وي بسته است، به گزارش خبرگزاري تسنيم استناد مي‌كنيم. اين خبرگزاري در مطلبي در تاريخ 4خرداد95 براي تمجيد از اين فرد مي‌نويسد:« نام او در سال‌‌های اخیر زبانزد محافل مذهبی شده است. علاوه بر شیوه تبلیغ و ارتباطی خاص او، یک ویژگی حاشیه‌ای اما جالب، مجالس او را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مجالس مذهبی کرده است. شیوه مدیحه سرایی او که به شیوه آوازخوانی اصیل ایرانی در دستگاه‌های موسیقی شباهت دارد و با اشعار حافظ روایت می‌شود، آغاز و پایان مجالس او را تبدیل به غافل‌گیری‌های جذاب کرده است».
آقايان جهادي پاسخگو باشند
حال چه شده كه به گفته انصاري، قراردادهاي مختلفي را به قرارگاه تحت اداره اين فرد كه از دنياپرستي به دور است واگذار مي‌كنند، مشخص نيست!اما اقدامات مبهمي كه در شهرداري تهران صورت گرفته در راستاي فعاليت‌هاي حاشيه‌ساز ديگر اين سازمان است. مانند ماجراي املاك نجومي كه هيچ پاسخي در اين زمينه داده نشد و تنها با بازداشت‌ و دستگيري يك روزنامه‌نگار ساده و تحديد چند رسانه، در ظاهر به بايگاني رفت يا ماجراي قرارداد واگذاری بلند مدت تبلیغات مترو كه بعد از رسانه‌اي شدن لغوشد! اين مسائل، گذشته از آنكه افكار عمومي را با آشفتگي مواجه مي‌كند، سبب مي‌شود كه اعتماد مردم نسبت به نظام و دستگاه‌هاي مختلف از بين برود. اميدواريم در آينده‌اي نزديك، شخص محمدباقرقاليباف يا آقاي قاسميان كه در اين زمينه نام او به ميان آمده است، در رابطه با اين قرارداده‌ها توضيحاتي را ارائه كنند و نگذارند ابهاماتي كه در اين ميان وجود دارد، ذهن مردم را آلوده كند و با توجه به اينكه آن‌ها خود را مديران جهادي و از سينه‌چاكان جهاد مي‌دانند، جايگاه اقدامات به اصطلاح جهادي‌شان زير سوال برود.